E-mailing o Vánocích: kdy se vyplatí rozesílat zprávy a kdy nechat zákazníky vydechnout

Hlavní strana » E-commerce » E-mailing o Vánocích: kdy se vyplatí rozesílat zprávy a kdy nechat zákazníky vydechnout

Vánoční svátky a obecně poslední čtvrtletí roku je zlatým dolem pro řadu obchodníků. Aby získali co nejvíce zákazníků, sází často na e-mailing. Jestliže i vy chcete, aby v předvánočním čase vaše e-maily vynikly mezi ostatními, čtěte dál.

Od konce listopadu až do začátku ledna se chování příjemců e-mailů rapidně mění. Pokud jste dosud byli spokojeni s tím, jak šlape vaše celoroční e-mailingová strategie, možná ke konci roku narazíte. Tedy pokud nejste připraveni na to, že v tuto dobu může být vaše strategie jaksi mimo mísu a že je třeba plánovat úplně jinak. Ono je totiž plánování v adventní čas, před ním i po něm dost podstatným klíčem k úspěšnému e-mailingu.

Začněme s předvánoční plánováním

Aby vaše zprávy neskončily v koši, ale naopak vynikly před konkurencí, je potřeba zvolit ideální den i čas rozesílky. Takže zatímco děti budou psát Ježíškovi, vy si napište strategii rozesílky e-mailů od Černého pátku až po Nový rok. 

Máte náskok, pokud jste to s e-mail marketingem zkusili už loni. Ale i kdyby to tak nebylo, ptejte se sami sebe nebo rovnou udělejte brainstorming s kolegy:

  • Jaké naše produkty jsou nejprodávanější a můžeme je s touto informací nabídnout?
  • Na jaké odkazy lidé v e-mailech klikají a o které se zajímají nebo naopak nezajímají?
  • Jak vypadala naše loňská vánoční kampaň? Co v ní fungovalo a co naopak udělat jinak?
  • S jakými statistikami se můžeme ve zprávách koncem roku pochlubit? Získali jsme nějaké ocenění jako firma? Získal cenu nějaký náš produkt? Dosáhli jsme nějakého významného čísla, například v prodejnosti, o které se můžeme podělit?

Jak to mají lidé s e-maily okolo Vánoc

V rámci e-mailingu existuje hned několik dat, která byste měli zahrnout do své „předvánoční“ strategie. Podívejme se těmto termínům více na zoubek:

  • Black Friday (Černý pátek) – zkuste z historicky nejúspěšnějšího dne pro e-mail marketing vytěžit maximum. Nejlíp uděláte, pokud zahájíte e-mailing zhruba týden před tímto dnem D. Jen ať jsou potenciální zákazníci připraveni, že je čeká slevová bomba! Ale pozor, pokud předem uměle navýšíte ceny zboží a pak si budete „hrát na slevy“, zákazníci to pravděpodobně poznají a vy si místo tržby utrhnete spíš ostudu.
  • 1.–19. prosince – doba, která nejvíc přeje předvánočnímu prodeji dárků. Roste online prodej, lidé otevírají e-maily, které jim nabízejí tipy na dárky včetně konkrétních odkazů na produkty. V tuto dobu je dobré rozesílat zákazníkům zprávy s přáním příjemného prožití svátků, díky kterým budete osobnější a zapůsobíte na city.
  • Štědrý den (24. prosince) – tento den je pro e-mailing tabu. Nikdo už u vás nestihne nakoupit, navíc většina lidí už má dárky doma. Každý se zajímá více o své blízké než kontrolu e-mailové schránky.
  • 26. prosince – velká část lidí se sice vrací po Vánocích do kanceláří, ale e-maily pro ně nejsou prioritou. Podle sigstr.com se lidé po Vánocích nenastartují tak rychle jako po běžné dovolené např. v létě. Open rate je o 35 % nižší.
  • Silvestr (31. prosince) – pravdou je, že alkohol často vzbuzuje v lidech touhu utrácet, ale nesázejte na to zrovna na Silvestra. V tento den je totiž statisticky otevřeno o téměř 60 % méně e-mailů, než je tomu běžně během roku.
  • Nový rok (1. ledna) – jestli jste odložili rozesílání zpráv na Silvestra, na Nový rok stále zůstaňte při zemi. Právě 1. ledna je to s otevíráním e-mailů ještě o chlup horší než v posledním dnu v roce. Jen málokdo jde do práce ke svému počítači. Doma se spousta lidí věnuje spíše sčítání předsevzetí, pojídání čočky, členům rodiny nebo léčení se z kocoviny než zprávám v e-mailové schránce.
  • 2.–3. ledna – návrat do práce po svátcích je většinou spojený s horou práce, kterou Ježíšek za nikoho neudělal. Reklamní e-maily jdou tedy stále stranou, zkrátka na ně přes haldu práce není čas.
  • 4. ledna – konečně roste zájem o e-maily. Aklimatizaci v práci už mají všichni za sebou a začínají si vybírat v e-mailu ty reklamní zprávy, které jsou pro ně atraktivní. Buďte mezi nimi i vy!

Jak zaujmout a být nepřehlédnutelní

Možná už svou e-mailovou strategii máte, třeba s ní začnete s novým rokem. V každém případě nezapomeňte segmentovat své kontakty. Jedině tak budete rozesílat pro konkrétní zákazníky to, co je opravdu zajímá. 

Neméně důležitá je také persona. Že jste si ještě nepopsali svého ideálního zákazníka? Pak je nejvyšší čas. Je přece nutné vědět, pro koho tvoříte obsah. Díky personě víte, jakým tónem (tone of voice) komunikovat, co lze považovat za užitečnou informaci a co od vás cílový zákazník očekává.

5 kritérií, která by měl e-mail splňovat:

  1. Zobrazení (responzivita) – měl by se dobře zobrazit jak na počítači, tak v mobilním telefonu. Nejen vaše webové stránky, ale také e-maily by měly být kvalitně zobrazitelné na mobilu i na počítači. Myslete na to, až budete tvořit další ze svých newsletterů nebo jiných e-mailů.
  2. Personifikace – když člověka, kterému posíláte e-mail, oslovíte jeho jménem, vzbudíte v něm pocit, že píšete konkrétně jemu a máte o něj zájem. Tomuhle dáváme zelenou!
  3. Ideální předmět – je nezbytně nutné, abyste zaujali adresáty už v předmětu zprávy. O tom, jak má atraktivní předmět e-mailu vypadat, jsme již psali. Inspirujte se.
  4. Stručné zprávy s výzvou k akci – nerozepisujte se příliš, raději jděte v textu rovnou k věci. Čtenáři stačí jen prvních pár vteřin na to, aby se rozhodl, jestli ve čtení bude pokračovat, nebo odešle váš e-mail do věčných lovišť (rozuměj do koše). Zaujměte tedy hned v úvodu. Nesmí chybět výzva k akci (CTA), díky které se čtenář proklikne na váš blog, web nebo například e-book.
  5. Obsah, který něco přinese – rozhodně nabídněte to, co vašeho potenciálního zákazníka zajímá. A tady se dostáváme k tomu, proč si v obsahové strategii popsat personu. Jedině díky ní si s tímto krokem mnohem lépe poradíte. Pokud i tak tápete, čím na první dobrou zaujmout, vyzkoušejte našich 10 lead magnetů.

Chyby, které ostatní dělají, ale vy je nebudete kopírovat

Považujete se za výjimečné obchodníky? Těmi jste, pokud se vyvarujete chyb, jichž se dopouštějí ostatní. Jakých? Tady jsou:

  • Rozesílání zpráv neaktivním kontaktům – tohle se v předvánočním čase nevyplácí. Pokud to budete dělat, ohrozíte doručitelnost vašich zpráv.
  • Příliš častá frekvence zasílání zpráv – pokud jste dosud svým zákazníkům posílali jednu zprávu týdně, nezahlcujte je před Vánoci více e-maily. Vystavujete se tak riziku, že se dotyční odhlásí z odběru. Jestliže na zvýšení frekvence rozesílky trváte, pak nabídněte skutečně hodnotný obsah.
  • Nabídka tuctu produktů v jedné zprávě – raději vsaďte na top produkty nebo rozesílejte různé produkty těm, kteří k nim mají blízko (podobné už v minulosti nakoupili). K tomu se vám bude opět hodit segmentace kontaktů.

Analyzujte data, oceníte to příští rok

Informace, které jsme vám předali v tomto článku, berte jako orientační. Řídíme se tím, co se nejčastěji osvědčilo většině. Ale vy můžete být natolik jedineční a odlišní, že váš úspěch ve vánočním čase podtrhne něco úplně jiného. Proto zkoušejte, veďte si statistiky, analyzujte a výsledky si uschovejte pro příští rok. Může tak být díky tomu ještě úspěšnější než ten letošní.

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Sledujte nás

E-book: Jak uspět při e-mail marketingu

Stáhněte si zdarma knihu, která vás naučí, jak zapojit e-mailing do vašeho marketingu.

Témata

Doporučené nástroje na e-mail marketing

Share This