Pište své e-maily tak, aby nikdo neměl důvod je odeslat do věčných lovišť – tedy do spamové schránky nebo rovnou do koše. Ať už jste copywriter, nebo ne, pokud si dokážete pohrát se slovy a zaujmout, můžete zabít hned 5 much jednou ranou:
- Udržíte si stávající zákazníky, kteří u vás díky e-mailu opakovaně nakoupí.
- Připomenete se těm, co u vás kdysi nakoupili a dlouho neučinili další objednávku.
- Dostanete svou značku do povědomí.
- Vzbudíte důvěru u potenciálních zákazníků.
- Nabídnete a prodáte své produkty, na které v e-mailu šikovně odkážete.
Zaujměte v předmětu e-mailu
Znáte to sami – nakouknete do e-mailové schránky a tam na vás čekají třeba i desítky zpráv, které souvisejí s nějakým reklamním sdělením. Jinak tomu není ani u adresátů, kterým píšete vy. Proto si buďte vědomi, že šanci dostanou jen ty nejlepší zprávy, které zaujmou už v předmětu. Měl by být natolik atraktivní, originální a „úderný“, aby adresáta doslova praštil do očí – a ten se během pár vteřin rozhodl e-mail otevřít.
Aby obsah e-mailu nenudil a splnil účel
I když je e-mail poskládán jako puzzle z předmětu, textu, obrázků a dalších částí, vězte, že právě text je to nejdůležitější. Shrnuli jsme pro vás zásady, kterých byste se při psaní e-mailu měli držet:
- Zvažte styl, jakým psát – dejte tvář svému cílovému zákazníkovi. Je to muž, nebo žena? Jakého věku? Má nějaké koníčky? Co ho nejvíce zajímá? Jaké problémy ve svém každodenním životě řeší? Díky tomu, že si vytvoříte tzv. personu, budete vědět, jakým stylem psát své zprávy. Bude vašemu čtenáři vyhovovat spíš formální styl, nebo ten neformální? Když budete psát jeho řečí, dostanete se k němu psychologicky blíž.
- Nepodceňujte oslovení – každého potěší, když bude osloven jménem. Vzbudíte dojem zájmu o každého člověka a poukážete na individuální přístup. Pokud jste dosud psali do anonymního davu, je na čase to změnit!
- Vsaďte na první větu – jde o první větu, která se ve spoustě e-mailových schránkách zobrazí hned za předmětem zprávy. Upoutejte v ní natolik, aby spolu s předmětem vzbudila zájem k otevření e-mailu.
- Hlavní myšlenku vložte na úvod – pokud jste se dostali až sem a adresát váš e-mail otevřel, projede očima nejdříve vrchní část zprávy. Pokud ho zaujme, roluje dál a přečte si zbytek. Dobrá rada pro ty, kteří se chystají posílat newslettery: nejvíce si lidé všímají toho, co je napsané v horní levé části.
- Pište pod jedním jménem – jak co nejvíce zmást adresáta? Tím, že budete měnit jména odesílatele, přestože půjde stále o vaši značku. Ale vy ho určitě mást nechcete. Jasně si proto stanovte, co budou příjemci zpráv vídat v kolonce „Odesílatel“ a zůstaňte u toho. Může jít o název firmy nebo jméno odesílatele osobně, případně obojí.
- Vyzvěte čtenáře k akci – v e-mailu máte jedinečnou možnost vyzvat čtenáře k provedení akce, například k prokliku na váš web, kontaktní formulář, na konkrétní produkt nebo službu. Pro tento účel nezapomeňte do textu zakomponovat výzvu k akci (CTA). Nejlepší je připojit tlačítko (button).
- Na konec e-mailu se podepište – a jsme na konci zprávy, kde by rozhodně neměly chybět vaše kontaktní údaje. Myslete i na GDPR a připište informaci o tom, kde jste získali e-mail adresáta. Dejte mu šanci, aby se z odběru vašich zpráv odhlásil, pokud je nebude chtít nadále dostávat.
- Pište bez chyb – můžete si říct: „To je přece jasné!” Ale ne každý to tak má. O profesionalitě vašeho rozesílaného textu hovoří i jeho bezchybnost. Pokud si na stylizaci, gramatiku a pravopis netroufáte sami, najměte si copywritera a ideálně i korektora, který opraví případné chyby.
O čem psát? Nastartujte mozkové závity
Vždy je třeba zapůsobit na emoce, upoutat. Dejte proto čtenářům takový obsah, který je zaujme. Poskytněte jim informaci, která je nějak obohatí, překvapí je, vzdělá. Vsadit můžete například na:
- Svůj osobní příběh – napište atraktivní příběh vzniku vaší firmy a přibližte osoby, které za ní stojí.
- Roční období – udeřily mrazy a vy nabízíte topenářské služby nebo bio palivo? Bingo! V průběhu zahrádkářské sezóny je zase e-mailing jako stvořený pro prodejce pěstitelského náčiní a sazenic. Realitní makléři mohou nalákat koncem roku na Vánoce v novém bytě.
- Tipy, rady, návody – pokud jste si popsali svého cílového zákazníka, jak jsme vám radili o pár řádků výše, tak právě tady se od persony můžete odpíchnout. Co váš zákazník rád dělá? Vaří? Pošlete mu návod na bábovku podle babiččina receptu. Vyhledává netradiční způsoby pěstování rostlin? Poraďte mu, jak na hydroponické pěstování. Shání dotyčný nové bydlení, protože čeká rodinu? Pošlete mu 3 tipy na nemovitosti v jeho okolí, které by ho mohly zajímat.
Design je to, co oči skenují
Povedené grafické prvky dokážou přitáhnout zrak a současně s tím i zájem. Až se pustíte do grafického zpracování vašeho e-mailu, myslete ale na to, že v jednoduchosti je krása. Přinášíme vám pár tipů na to, co se vyplatí v e-mailu využít:
- Tmavá barva přitahuje oči – ty nejdůležitější informace tedy umístěte na tmavé pozadí.
- Hrajte si s velikostí písma – neříkáme, že se máte natolik rozvášnit, že každé slovo bude jinak veliké, určitě ale zvětšete hlavní sdělení, které si má čtenář zapamatovat.
- Zvýrazněte výzvu k akci – pohrajte si s tlačítkem nebo jinou výzvou k akci, díky které se čtenář dostane tam, kam ho dostat potřebujete.
Vyvolejte emoce pomocí obrázků
Vaše zpráva má ideálně vzbudit ve čtenáři nějakou emoci. A tu můžete umocnit pomocí dobře zvolených obrázků. V topné sezóně zaujme pohled na rozpálený krb, milovníky zahradničení upoutají zase keře doslova obsypané vyzrálým ovocem. Ale pozor! Řadě lidí se v prohlížeči nestahují obrázky. Aby se na ně podívali, musí u každého e-mailu kliknout na povolení k zobrazení obrázků. A to opravdu nemusí udělat každý.
Chtějte zpětnou vazbu
Sledujte, co vaši zákazníci rádi čtou, jaké e-maily od vás si otevírají a které je naopak nezajímají. K tomu, abyste zjistili, jaký typ obsahu je více láká, lze využít A/B testování. Využijte k němu moderní e-mailingový nástroj. Vytvořte několik typů e-mailů, které se budou lišit v oslovení, úvodním textu, v nadpisu, ale třeba i začleněním nějaké konkrétní nabídky a výzvou k akci. Díky testování brzy přijdete na to, jaké zprávy jsou pro vaši cílovou skupinu – a ve finále vlastně i pro vás – přínosné.
0 komentářů