Zprávy nad zlato: Jak si udržet zákazníky pomocí e-mailové sekvence

Hlavní strana » Návody » Zprávy nad zlato: Jak si udržet zákazníky pomocí e-mailové sekvence

Proč se věnovat pravidelnému rozesílání e-mailů? Protože právě e-mailový marketing je velmi silnou zbraní online marketingu. Pokud děláte svůj marketing poctivě a správně, určitě by tvorba databáze kontaktů ani e-mailing neměly chybět ve vaší strategii.

Posílejte zprávy pravidelně, vsaďte konkrétně na e-mailovou sekvenci, díky které si můžete udržet stávající zákazníky – a k tomu získat i nové. V dnešním článku vám poradíme, jak na to jít co nejlépe.

Co je e-mailová sekvence a jak ji využít ve svůj prospěch

Jde o několik zpráv, které odešlete v určitých časových rozestupech. Buď předem nastavíte časové intervaly pro odesílání e-mailů, nebo je necháte rozesílat automaticky. Podívejme se na tyto dvě metody blíže:

  1. Časové e-mailové sekvence – bývají označovány také jako autorespondery, laicky by se daly nazvat „odpovídači“. Sami si nastavíte, v který den a kterou hodinu přijde adresátovi vaše zpráva.

Příklad: Dojem uděláte, když zákazníkům budou automaticky chodit vaše blahopřání v den jejich narozenin. Autoresponder za vás pošle sezónní slevový poukaz nebo newsletter s praktickým návodem na použití vašeho nového produktu.

  1. Spouštěcí e-mailové sekvence – akce na vašich stránkách vyvolá reakci, ať už jste kdekoliv. Vy můžete sedět se známými v kavárně nebo nakupovat a e-mailové sekvence budou pracovat za vás. Jakmile někdo udělá určitou akci, automaticky mu přijde e-mail z vaší adresy.

Příklad: Ve chvíli, kdy někdo odešle objednávku, přijde mu vaše poděkování. Posílat takto můžete také oznámení o registraci do e-shopu nebo připomenutí, že dotyčný zanechal zboží v košíku, ale už ho neobjednal. V posledním jmenovaném případu se vyplatí poslat více zpráv v předem stanovených časových intervalech.

Na co pomocí sekvencí cílit

Do e-mailových sekvencí se určitě pouštíte s nějakými konkrétními cíli. Stanovte si je předem ve své strategii a přizpůsobte jim kampaně tak, abyste jich dosáhli a mohli je změřit. Cílit můžete například na proklikovost, počet odběrů za měsíc nebo třeba počet objednávek.

Máme pro vás pár doporučení na lákadla (lead magnety), kterými zabodujete:

  • uvítací e-maily,
  • minikurz s možností stažení dalších zajímavých informací,
  • videa a podcasty,
  • průřez obsahem webu,
  • cross-sell – nabídka příslušenství k zakoupenému produktu,
  • nabídka produktů, které jsou podobné tomu, co už zákazník zakoupil atd.

E-mailová sekvence je prokazatelně výhodná

Z letošní zprávy EmailMonday vyplývá, že e-mailová sekvence představuje zhruba 58 % všech výnosů. Autor Jordie van Rijn, který se více než 13 let zabývá e-mailingem, tvrdí, že 38 % zákazníků má největší zájem o zprávy s hodnocením produktů, 35 % lidí chce dostávat nabídky, které souvisejí s jejich minulými nákupy.

A máme tu další fakta: Podle McKinsey je v Americe e-mail téměř 40× účinnější při získávání nových zákazníků než známé sociální sítě. Tak proč by to tak nemělo být i v našich končinách? MarketingSherpa zjistil, že e-mail je preferovaným zdrojem obchodní komunikace pro 72 % spotřebitelů.

 Které způsoby komunikace vyhovují nejvíce?

Graf: Které způsoby komunikace vyhovují spotřebitelům nejvíce? (2015)

Zdroj: MarketingSherpa

 

Jak získat e-mailové kontakty a koho oslovit

Získávání kontaktů do své interní databáze berte jako akci „něco za něco“. Zkuste vyměnit cenné informace za e-mailovou adresu. Nabídněte čtenářům třeba e-book ke stažení zdarma. Zdarma ovšem jen pocitově – vy za něj chtějte zadání e-mailu, který si uschováte.

A teď dobrá rada: Schraňujte e-mailové adresy od všech, s nimiž se v rámci podnikání dostanete do kontaktu, tedy například od:

  • zákazníků, kteří u vás objednali jednorázově,
  • věrných zákazníků, kteří u vás nakupují pravidelně,
  • tzv. mrtvých duší, tedy zákazníků, kteří u vás nakoupili už dávno a dlouho se k vám nevrátili.

Není nástroj jako nástroj, ten váš vám musí padnout

Možná už nějaký nástroj pro e-mailing používáte, ale třeba po něm teprve pátráte nebo chcete ten svůj vyměnit za nový a lepší. V každém případě si nejdříve napište černým na bílé, jaké funkce budete od svého poskytovatele vyžadovat. Tady máte malou nápovědu:

  • Schopnost segmentovat na základě toho, co lidé udělají – segmenty si můžete rozdělit podle druhu zboží, které zákazníci objednávají, nebo třeba podle toho, jaký obsah nejraději dostávají a reagují na něj.
  • Schopnost přesouvat uživatele mezi sekvencemi na základě jejich konkrétních akcí – z potenciálních zákazníků se mohou stát noví zákazníci, později třeba stále se vracející.
  • Schopnost sčítat skóre uživatele na základě jeho zapojení – stanovíte si počet bodů za každou akci, kterou mohou zákazníci na vašich stránkách provést (např. 1 bod za otevření e-mailu nebo 3 body za proklik). Body může nástroj také odečítat (např. za nenavštívení webu po dobu jednoho měsíce). Podle výsledků je pak možné segmentovat zákazníky do skupin: Zaujetí, Neutrální, Nezájem. S bodováním (engagementem) se dobře pracuje například v Dripu.
  • Nabídka volně přizpůsobitelných šablon – šablony vám v kampaních skutečně ulehčí život. Vždy si vyberete tu, která bude pro váš cíl nejvhodnější.
  • Schopnost posílat zprávy všem segmentům i kontaktům, které momentálně nejsou v sekvenci.

Neberte výběr správného poskytovatele nástroje pro e-mailing na lehkou váhu. Už napoprvé doporučujeme zvolit ten, který vám přesně padne. Jakmile totiž nastavíte své e-mailové sekvence, bodování, pravidla automatizace, už by změny poskytovatele byly náročnější. Vše byste museli nastavovat od začátku znovu. Nehledě na to, že byste tím odeslali historii odběratelů do věčných lovišť.

Na co při tvorbě sekvence nazapomenout

Určitě jste se už sami setkali s tím, že vám v e-mailu přistálo několik zpráv od téhož odesílatele. Možná jste jeho zprávu ihned poslali do koše, třeba vás ale předmět e-mailu natolik zaujal, že jste jej otevřeli a četli. V tom případě na to šel dotyčný správně. A jak na to máte jít vy, abyste neskončili v koši?

  • Zprávu správně načasujte – zvažte nejen frekvenci, ale také přesný den a čas, kdy svůj obsah odesílat. O tom, jak nezahltit příjemce, jsme vám psali zde.
  • Posílejte jen atraktivní obsah – měl by čtenáři něco přinést, být pro něj zajímavý, v něčem mu pomoci. Základem pro vše, co jsme teď vyjmenovali, je vytvořit si personu. Jen tak budete mít jasno v tom, pro koho píšete, co daná osoba vyhledává, očekává, potřebuje. Zaujměte ji na první dobrou a pak už „jen“ budujte váš vztah. Aby se vám to dařilo, sepsali jsme pro vás lead magnety, kterými zaručeně zaujmete.
  • Nezapomeňte na výzvu k akci (CTA, call to action) – měla by být viditelná, správně umístěná v textu, poutavá svou barvou, se stručným popisem. Do newsletteru můžete například vložit tlačítko s výzvou, které přivede čtenáře do vašeho e-shopu. Myslete ale na to, že po kliknutí by dotyčný měl získat něco, co je pro něj užitečné.

Trocha té právničiny na závěr

GDPR – čtyři písmenka, která jsou vám už jistě známá. A právě na ochranu osobních údajů musíte dbát i při e-mailingu. Správně by vám měl každý, komu napíšete, dát souhlas se zasíláním obchodních sdělení. Dejte také každému možnost se z odběru vašich zpráv odhlásit.

Hloupé otázky neexistují

Dostali jste potřebné informace, můžete se pustit do e-mailových sekvencí. Pokud byste ale měli jakýkoliv dotaz nebo měli k tématu co doplnit, neváhejte se na nás obrátit.

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Sledujte nás

E-book: Jak uspět při e-mail marketingu

Stáhněte si zdarma knihu, která vás naučí, jak zapojit e-mailing do vašeho marketingu.

Témata

Doporučené nástroje na e-mail marketing

Share This