Newsletter je efektivní marketingový nástroj, díky kterému můžete svým klientům a zákazníkům e-mailem posílat informace o novinkách, akcích, slevách, bonusech a spoustu dalších zpráv. Aby byl váš newsletter čtivý a přinesl kýžené výsledky, měli byste se zuby nehty držet 7 základních pravidel.
Základní stavební kámen: kvalitní databáze kontaktů
Bez databáze e-mailových kontaktů to zkrátka nepůjde. Pokud jste tedy do své strategie nezahrnuli budování tohoto seznamu, dál se neodpíchnete. Že se už na tvorbu databáze chystáte? Bravo! Máme na to přímo cheat sheet, ve kterém vám poradíme rovnou 32 způsobů na sběr e-mailových kontaktů.
Jak často newslettery rozesílat
Obtížným hmyzem nechce být v očích odběratelů zpráv nikdo. Zapomeňte tedy na to, že byste denně doslova bombardovali své potenciální zákazníky e-maily. Je třeba dbát na frekvenci odesílání zpráv. No jo, ale jak často je posílat, aby to nebylo málo ani moc? Abyste to nemuseli testovat ve své firmě, vyzkoušeli jsme to za vás. K čemu jsme došli, se dočtete v článku na blogu.
Pozor, jinak se to má s rozesílkou newsletterů na konci listopadu a během adventu. O tom, jak se věnovat e-mailingu o Vánocích, jsme pro vás také napsali podrobný článek.
Předmět jako pravidlo č. 1
A jsme u prvního ze 7 pravidel, díky kterým docílíte vyšperkovaného newsletteru, který si čtenář klidně přečte dvakrát a ještě se o něj podělí se svými přáteli. Předmět je prvním textem, který rozhodne o tom, jestli vaše zpráva s newsletterem skončí v koši, nebo bude stát odběrateli za přečtení. Nesprávný, nebo dokonce nevyplněný předmět se může stát vstupenkou do spamové schránky. Jak tomu předejít, se dočtete v článku o chybách, které otevírají cestu do spamu.
Pokud se chcete odlišit od konkurence, vyvarujte se v předmětu klišé, jako jsou nabídky slev, výher nebo akcí. Vsaďte na neotřelé nápady s patřičnou dávkou originality, ba dokonce vtipu, pokud to souzní s personou vašeho zákazníka.
Na místě je využít A/B testování, díky kterému zjistíte, jaké typy předmětů přiměly čtenáře k otevření zprávy nejčastěji.
Kvalitní preheader jako pravidlo č. 2
Druhým textem, který příjemce e-mailu vidí, je preheader. V něm by mělo být vysvětleno, proč mu zprávu posíláte. Jde zpravidla o jednu až dvě věty, které se zobrazují pod předmětem nebo vedle něj. Přečtete si, jak napsat trefný preheader.
Jméno odesílatele jako pravidlo č. 3
S největší pravděpodobností na vás víc zapůsobí, když se v adresním řádku odesílatele objeví název firmy, „Eva z vašeho oblíbeného pekařství“ nebo „Martin Novotný z (název firmy)“ než třeba tolik neosobní no-reply.
Coby odesílatel buďte osobní. Jak vidíte, stačí málo.
Zajímavý obsah jako pravidlo č. 4
Když už si vaši zprávu dotyčný otevře, měli byste mu naservírovat newsletter, který opravdu stojí za přečtení. Jak na to?
- Zaujměte hned v první větě – ta totiž rozhodne o tom, zda bude uživatel pokračovat ve čtení. Tuto první větu ideálně vložte do horní levé části newsletteru, kam čtenářovy oči zamíří na prvním místě.
- Personalizujte a oslovujte jménem – máte vyhráno, pokud znáte jméno a příjmení zákazníka. Když ho totiž v newsletteru pozdravíte a osobně oslovíte, budete na něj hned působit jako někdo, koho už dlouho zná a je vlastně jeho přítelem. A nemusíte každému psát osobně, zvládnou to za vás užitečné nástroje, které dokážou skloňovat.
- Poskytněte užitečné informace – obsah musí čtenář ocenit. K tomu, aby se tak stalo, mu nemůžete nabídnout bezvýznamnou omáčku, raději jděte hned na věc. Nabídněte jedno hlavní sdělení, po kterém by měla následovat výzva k akci (zjistit víc, koupit si produkt, stáhnout si bonusový obsah apod.). Rozhodně se v newsletteru vždy zaměřte na témata, která čtenáři něco přinesou, obohatí jeho znalosti, pomohou mu. Skutečně důležitý je relevantní obsah, tedy takový obsah, který souzní s vaším zákazníkem. Vhodné je rozdělit si zákazníky pomocí segmentace do několika skupin a každé z nich posílat texty, které souvisí například s předešlým nákupem nebo zájmy.
- Nezapomeňte na kontakty – na závěr newsletteru se přátelsky rozlučte, připište jméno a kontaktní údaje. Vyplatí se připojit odkaz na vaše sociální sítě a webové stránky.
CTA jako pravidlo č. 5
Výzvu k akci (CTA) považujeme za nedílnou součást newsletteru, pokud je vaším cílem přimět zákazníka k nákupu, stažení bonusového obsahu nebo třeba prokliku na vaši webovou stránku.
CTA může mít formu tlačítka (button) nebo hypertextového odkazu, což je zakomponovaný odkaz v textu, který intuitivně nabádá ke kliknutí. Přečtěte si, jak by měla CTA vypadat, aby zaujala na první dobrou.
Design a vzbuzení emocí jako pravidlo č. 6
Newsletter musí vypadat dobře, o tom žádná. Abyste toho docílili, nemusíte mít po ruce grafika s dlouholetou praxí (i když je to určitě plus, které by vám konkurence mohla závidět). Tomu, kdo se ve vaší firmě stará o design newsletterů, poskytněte tato základní pravidla:
- Responzivita – newsletter musí stejně dobře vypadat na ploše počítače, na tabletu, ale i na mobilním telefonu. Jste dítětem štěstěny, pokud používáte nástroj, který vám v preview zobrazí, jak bude vaše práce vypadat na různých zařízeních.
- Jednoduchost – barvami, obrázky a různým písmem přeplácaný newsletter nadělá víc škody než užitku. Grafik by měl udržet jednotný styl a ideálně zvolit barvy textu, které souzní s vaším webem. Pro text (ale i CTA), který chcete zvýraznit, je dobré použít větší písmo a tmavé pozadí.
- Obrázky, gify, emotikony – lze je do newsletteru zakomponovat pro vzbuzení požadované emoce. Nepřežeňte to ale! Zvažte, zda jsou vůbec vhodné pro vaši cílovou skupinu zákazníků. Pozor, někomu se přidané obrázky nemusí automaticky zobrazovat v prohlížeči a bude muset nejdřív povolit stahování obrázků. Ne každý se tím chce zdržovat.
Ochrana osobních údajů jako pravidlo č. 7
Pro rozesílání newsletterů a vůbec všech e-mailových zpráv potřebujete většinou souhlas příjemce. K tomu, abyste jej získali, rozešlete nasbíraným kontaktům první zprávu, v níž požádáte, aby si vás dotyční přidali do seznamu bezpečných kontaktů. Napište jim, kolik zpráv od vás mohou očekávat týdně nebo měsíčně. Zároveň je nezbytně nutné, abyste v této zprávě nabídli možnost odhlásit se z odběru vašich e-mailů.
Výjimkou, kdy můžete zákazníkovi bez jeho souhlasu poslat newsletter, je taková zpráva, která nabízí stejné, podobné nebo doplňující zboží k tomu, které už u vás dotyčný nakoupil.
Měřte výsledky pomocí vhodného nástroje
Usnadněte si práci díky nástrojům pro automatizaci v e-mailingu. Pomůže vám také A/B testování, sledování základních metrik (např. CTR, míry otevření, míry doručení). Pro sledování úspěšnosti si průběžně zaznamenávejte údaje do tabulky a pravidelně vyhodnocujte výsledky.
Vyberte si takový nástroj, který právě vám nejlépe zefektivní práci s e-maily, dokážete v něm sestavit různé kampaně a oslovit zákazníky tou správnou cestou.
Mám zájem
Dobrý den, Jiří,
o co konkrétně byste měl zájem? Jedná se o něco z článku či připojení k naší skupině?
S přáním krásného dne