Milované, nenáviděné, infantilní. Emoji neboli smajlíci v textu evokují různé pocity. Vysmátí, ale i nešťastní smajlíci jsou v dnešní době běžně využívanou součástí konverzace mezi lidmi, a to hlavně na sociálních sítích nebo při posílání zpráv prostřednictvím mobilního telefonu. Hodí se do profesionálního e-mailingu, nebo bychom je raději měli vynechat?
Nebojte se emoji zapojit do online marketingu, ale všeho s mírou, jak praví staré známé doporučení. Podíváme se, kdy vám smajlíci mohou ve vaší komunikaci se zákazníky přinést plusové body a kdy byste si na jejich použití naopak měli dát bedlivý pozor.
Emoji versus emoticons
Emoji a emotikony jsou dva odlišné pojmy. Ujasněme si, v čem se od sebe liší a které se pro marketing hodí více.
- Emotikony – pouhý text, který připomíná výraz lidské tváře. Pokud je chcete vytvořit, nejčastěji k tomu použijete na klávesnici tlačítka ? nebo ? nebo třeba :-(. Jako první s nimi v rámci elektronické komunikace přišel v roce 1982 expert na počítače Scott Fahlman.
- Emoji – nejde o shluk znaků, jako je tomu u emotikonů. Emoji jsou už konkrétní obrázky obličejů, zvířat, rostlin, jídla i činností. Možná si říkáte, že se emoji zrodily z emotikonů. Chyba lávky! Prvního smajlíka už mohli naši předci spatřit v 18. století, kdy ho opat Bernard Hennet používal ke schvalování dokumentů. V naší modernější době ho jako první namaloval Harvey Ball pro zaměstnance pojišťovací společnosti. Chtěl zkrátka, aby jim vysmátý smajlík zvedl náladu. Postupem času vznikal jeden emoji za druhým, až jich máme plnou encyklopedii.
Emoji si už s marketingem ruku podaly
Do marketingového světa a konkrétně e-mailingu už emoji pronikly. Objevily se jak v textu zprávy, tak v samotném předmětu. Podívejme se na pár příkladů.
Emoji v e-mailu jako přínos
Emoji šíří radost. Alespoň to dokázala tato studie. Vyplývá z ní, že zprávy se smajlíky vyvolávají ve čtenáři pozitivní emoce. 75 % mužů a 84 % žen si myslí, že k vyjádření emocí pomohou více emoji než slova.
Statistikami spojenými s použitím emoji přímo v předmětu e-mailu se zabýval také Mailchimp. Během několika měsíců rozeslal 214 tisíc kampaní, do nichž přidal emoji. A přišel na ty, které slavily mezi čtenáři největší úspěch. Tady je máte:
Podívejme se, jaké výhody vám může pár smajlíků v e-mailu přinést:
- vyvolají ve čtenáři cílený pocit,
- podpoří personalizaci (budete zákazníkovi blíž),
- budete působit přátelsky,
- zvýšíte interakci publika.
Na co si dát s e-moji pozor
Použití emoji v e-mailingu má svá úskalí. Není tedy na místě popisovat vám jen výhody. Za tohle byste od čtenářů totiž zaručeně dostali minusové body.
- Přemrštěný počet smajlíků – no uznejte, že to ani v e-mailu tak velké automobilky, jako je Chevrolet, nevypadá zrovna čtivě a lákavě. A nejen to – s největší pravděpodobností neprojdete ani přes antispamové filtry.
- Nejasný význam vašeho sdělení – pokud emoji nesouvisí s textem, který posíláte, nedává jejich použití smysl. Dejte si pozor, aby nebyl smajlík vytržený z kontextu. Když prodáváte granule pro psy a použijete smajlíka čtyřnohého chlupáče, je to ok. Pokud se ale zabýváte například realitami a do textu zakomponujete obrázek zvířete, strašidla nebo piva, bude to minimálně mimo mísu.
- Se SEO toho moc neuděláte – emoji a SEO nejdou dohromady. Smajlík vás rozhodně nevynese do výšin ve výsledcích vyhledávání.
- Špatná interpretace – i když dva lidé čtou totéž, nemusí vidět totéž. Dejte si pozor, aby smajlík k vaší zprávě sedl jako ulitý. Cílem je přece to, aby všichni čtenáři pochopili obsah sdělení na první dobrou.
- Pozor na platformu – co platforma, to jiná sada emoji. Pokud do vaší platformy někteří smajlíci nezapadají, mohou se adresátovi doručit jako změť otazníků a obdélníků. Někdy dokonce mohou neakceptované emoji změnit vzhled zprávy k nepoznání. Čtenáře tím akorát zmatete a význam sdělení mu uteče.
- Antispamové filtry – emoji a zejména jejich větší množství určitě patří mezi faktory, které jsou posuzovány jako spam. Je ovšem nutné myslet na to, že existují desítky dalších takových faktorů, tudíž pokud použijete smajlíka do předmětu a máte vše ostatní v pořádku, neměli byste se dostat do pasti antispamových filtrů. My sami jsme pro klienta, který používá Ecomail, zvolili při A/B testování jednu verzi předmětu se smajlíkem, a měla stejné procento doručitelnosti jako varianta bez.
Kdo emoji ocení a na koho působí nevhodně
Než se pustíte do používání emoji ve svém e-mailingu, ujasněte si, zda se k vaší cílové skupině zákazníků vůbec hodí. Pokud míříte na děti nebo mladou generaci pohybující se na sociálních sítích, jsou smajlíci na místě. Pokud je ale váš obor vážnějšího ducha (například máte exekuční firmu, realitní kancelář nebo jste státní instituce), formální styl psaní vaší cílové skupině by emoji narušily a působili byste spíš infantilně.
Nezapomínejte na to, že smajlíci jsou sice záležitost hezká, ale no.1 pro vás musí nadále zůstat kvalitní předmět zprávy a propracovaný text, který je po gramatické, stylistické i typografické stránce prostě dokonalý. V tomhle případě totiž platí, že pomocí e-moji můžete dobrý předmět e-mailu ještě vylepšit, ale ten špatný naopak poslat do záhuby.
Nejdřív testujte, potom používejte
Emoji mohou být efektivním doplňkem vaší komunikace nejen na sociálních sítích, ale také v e-mailových zprávách. Všechno má ale své pro i proti. Abyste zjistili, jestli jsou smajlíci pro vaše publikum přijatelní, pusťte se nejdříve do A/B testování. Jedině díky němu zjistíte, o které smajlíky vaši zákazníci stojí a kteří je přimějí nejen k otevření e-mailu, ale i k provedení akce, kvůli níž svou zprávu posíláte.
0 komentáøù