7 kroků k aktualizované a čisté databázi kontaktů

  1. Hlavní strana
  2.  » 
  3. E-commerce
  4.  » 7 kroků k aktualizované a čisté databázi kontaktů

Aktualizovaná databáze kontaktů by měla být pro marketéra naprostou samozřejmostí. Jasně, seznam odběratelů čítající tisíce kontaktů sice vypadá hezky, jenže k čemu nám je? Často se jedná o tzv. „mrtvé kontakty“, které si náš e-mail stejně nikdy neotevřou. Odvrácenou stranou toho hezky vypadajícího údaje o počtu odběratelů tak zůstává žalostně nízká míra otevření i prokliku. Nebylo by tedy lepší raději zvyšovat tato čísla? Určitě ano. A právě proto je nutné aktualizovat a pravidelně čistit i svou databázi. Tady je 7 tipů, které vám ve vašem úsilí pomohou.

Vyberte si kvalitní e-mailingový nástroj

Bez dobrého e-mailingového nástroje to nepůjde. A jak takový nástroj vypadá? Jednoduše by se dalo říct, že mu záleží na vašich výsledcích. Proto je samozřejmostí kvalitní podpora, dostatek instrukcí a doporučení i možnost pokročilého, a přesto jednoduchého nastavení. Dobrý nástroj vám usnadní segmentaci kontaktů, jejich pravidelnou aktualizaci a v neposlední řadě samozřejmě i rozesílku e-mailů. Nevíte, který nástroj bude ten nejlepší? Projděte si naše porovnání.

Nekupujte kontakty

Prosím, řekněte, že tohle dnes už opravdu nikdo nedělá. Je nám líto, ale tady zkrátka musíme použít otřepanou frázi markeťáků a říct, že za každý koupený kontakt umře jedno koťátko. Nedělejte to, nezabíjejte koťátka. Nakoupené kontakty rovnou spadají do kategorie mrtvých kontaktů. Nikdy nic neotevřou, nikam se neprokliknou, jen uměle navýší to nicneříkající číslo označující počet odběratelů. 

Rozesílejte e-maily pravidelně a s rozmyslem

Marketing musí být dobře promyšleným procesem, kde každá dílčí složka zapadá do celkového mixu s naprostou přesností. Proto si v rámci měsíčního plánu rozmyslete, kdy budete odesílat své e-maily a jaký bude jejich obsah. Jedině dobře promyšlený e-mailing může být kvalitním e-mailingem. Při plánování zvažte své možnosti i cílovou skupinu. E-maily zkrátka posílejte jen tehdy, pokud máte opravdu co říct. Zároveň ale nenechte své odběratele čekat na další e-mail měsíce. Pravidelnost je v e-mail marketingu dalším krokem k úspěchu. 

Segmentujte

Své odběratele pečlivě segmentujte, a to bez ohledu na velikost databáze. Každý z vašich čtenářů si zaslouží „individuální“ přístup a jedním e-mailem nikdy nezaujmete každého. Právě díky segmentaci pošlete vždy jen takové informace, které skutečně zaujmou. Úplné nováčky nejdřív seznamte s vaší firmou, nabídkou i filozofií značky, ostříleným čtenářům pošlete články, které by je mohly zajímat, a těm, co už nakoupili nebo objednali služby, třeba slevový kód na příště. 

Čas od času vyčistěte databázi

Nebojte se toho a čas od času dejte sbohem „mrtvým kontaktům“. Pořádnou čistku provádějte alespoň dvakrát ročně a nechte si jen ty, kteří otevřeli alespoň některý z posledních e-mailů. Zbylé kontakty ze své databáze nemilosrdně odstraňte. Pokud už půl roku neotevřeli žádný váš e-mail, teď už se to stejně nezmění. 

Dávejte ale pozor, abyste smazali opravdu jen ty, kteří váš e-mail neotevřeli třeba celý půlrok. Uživatelům, kteří neprojevili zájem jen o posledních pár newsletterů, zkuste raději poslat takový e-mail, který by je mohl vrátit zpátky do hry. Zeptejte se jich, jestli jim vadí frekvence, obsah, nebo je chyba někde úplně jinde. Třeba zase najdete společnou řeč. Zároveň si pohlídejte uživatele, kteří sice e-maily nečtou, ale pravidelně u vás nakupují. I takové kontakty by byla velká škoda odstranit. 

Podobně jako mrtvé kontakty si ohlídejte i tzv. hard bounce, kam spadají kontakty, kterým se například z důvodu chybně zadaného nebo smazaného e-mailu nedaří doručit žádný z vašich newsletterů.

Ověřujte nové odběratele

Překlep v psané konverzaci se nevyhne ani těm nejlepším z nás. Zadávání údajů do formulářů přitom není žádnou výjimkou. Občas se nám popletou písmenka, jindy některé rovnou vypadne. Spoléhat, že se podobné věci nedějí při vyplňování formuláře k odběru newsletteru, by byla velká chyba. Uživatel se splete a pak marně čeká na první e-mail, zatímco vám přibyl do databáze zbytečný hard bounce kontakt. Přitom by stačilo tak málo. Třeba použít API ověření, které hned rozpozná neplatný e-mail a jeho zadavatele nenechá přejít k dalšímu kroku.

Umožněte odběratelům odejít

Je to možná těžké, ale někdy prostě nezbývá než je nechat jít. Řeč je o uživatelích, které vaše e-maily přestaly bavit a chtějí se z databáze sami odebrat. Nechte svou hrdost stranou a raději jim poděkujte za dosavadní přízeň a popřejte hodně štěstí. Jak na to, aby byli všichni spokojení? Odhlašování z odběru newsletteru jsme se věnovali v jednom z předchozích článků. 
Tak aktualizovanou databázi už bychom měli. Gratulujeme k dalšímu vylepšení vašeho e-mail marketingu. Teď už se pomalu můžete začít těšit na rychle se zvyšující čísla v kolonkách open rate a click-through rate.

Připojte se k naší FB skupině, ať vám v oblasti e-mail marketingu nic neunikne.
Klára Sudová

Klára Sudová

Klára na Včelišti původně začínala jako copywriter. Nyní se věnuje interním i klientským sítím.

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Sledujte nás

E-book: Jak uspět při e-mail marketingu

Stáhněte si zdarma knihu, která vás naučí, jak zapojit e-mailing do vašeho marketingu.

Témata

Doporučené nástroje na e-mail marketing

Share This