Máte „nadupaný“ seznam e-mailových kontaktů, ale část z nich přestala být interaktivní. Nikam se neprokliknou nebo zprávy vůbec neotevírají. Takoví příjemci nejenže zbytečně zabírají místo v databázi, ale také vás vystavují riziku, že se dostanete do hledáčku spamových filtrů. Co s tím?
Nemazat, reaktivovat
Odstranit „mrtvou duši“ se na první pohled jeví jako nejjednodušší řešení. Je pravda, že to nenapáchá takové škody na reputaci domény jako její ponechání v neaktivním stavu, ale přijdete tak o možný zisk.
Důvody, proč odběratel ztratil zájem, nemusí být trvalé. Někdy ho stačí trochu postrčit, přesvědčit, ať to s vámi ještě zkusí. Koneckonců, již jednou o vaši značku zájem projevil.
Právě k tomu mimo jiné slouží reaktivační kampaň. Získáte možnost přilákat část neaktivních kontaktů zpět.
4 další důvody pro reaktivační kampaň
- Protřídění databáze a vyfiltrování opravdu „mrtvých” kontaktů, za které zbytečně platíte při rozesílání.
- Odstranění e-mailů, které vás mohou stáhnout do spamové propasti.
- Zlepšení doručitelnosti a statistik e-mailingu.
- Zjištění příčiny, proč jste u konkrétního příjemce neuspěli.
Připravte se, začínáme!
Z výše uvedených důvodů vyplývá, že výsledků reaktivační kampaně může být více. První krok je tedy nasnadě.
Definujte cíle
Pravděpodobně to bude kombinace několika, nebo dokonce všech předložených možností, přičemž jako hlavní cíl patrně zvolíte probudit maximální počet spících příjemců.
Co však očekáváte od těchto „Šípkových Růženek“?
- Otevírání a čtení vašich e-mailů?
- Objednání produktu nebo služby?
- Proklik na vaše blogové články?
Cíle reaktivační kampaně by každopádně měly jít ruku v ruce s cíli vašeho e-mailingu.
Vyberte kontakty, které oslovíte
Pro klasifikaci neaktivních e-mailů využijte statistiky open rate.
Rozhodnete-li se pro časovou klasifikaci, tedy podle doby, po kterou příjemce neotevřel váš e-mail, nezapomeňte zohlednit frekvenci rozesílání.
Můžete se zhruba držet tohoto modelu.
Počet e-mailů za měsíc | Doba pro zařazení mezi neaktivní kontakty |
5 | 9–12 měsíců |
6–14 | 6–9 měsíců |
15–30 | 3–6 měsíců |
Další možnost je kategorizace podle počtu neotevřených e-mailů. Například HubSpot ve výchozím nastavení vyhodnocuje 11 takových e-mailů jako „odpojený kontakt“.
Položte si ještě tyto otázky:
Jak často…
- … lidé navštěvují váš web?
- … u vás spotřebitelé nakupují?
- … uživatelé čtou váš blog?
Někteří příjemci třeba neotevírají vaše zprávy, ale pravidelně se účastní ostatních uživatelských aktivit. Proto vždy porovnejte statistiky open rate s chováním na webu.
Zvolte obsah
Obsah reaktivačních e-mailů úzce souvisí s jejich cílem.
Chcete-li spící kontakt probudit rovnou ke konverzi, využijte pozitivní pobídku. Nabídněte mu dopravu zdarma, slevu nebo jinou speciální, ale časově omezenou akci.
Třeba takhle:
Mimochodem, styl „chybíte nám“ je jeden z nejoblíbenějších a nejúčinnějších. Využijte toho a zkombinujte ho s výzvou k akci:
„Dobrý den, už dlouho jsme se neviděli. Věříme ale, že je vše v pořádku. Vrátíte se? Od Vaší poslední návštěvy přibylo na našem blogu plno zajímavých článků. Prohlédněte si je, ať vám nic neuteče.“ (Zdroj: blog.medio.cz)
Chcete-li zjistit důvod pasivity kontaktu, požádejte o zpětnou vazbu.
A jestli potřebujete zjistit, zda uživatel už opravdu nemá zájem, prostě se zeptejte.
Pamatujte, že kampaň neznamená jeden jediný e-mail. Pokud interakce příjemce vymizela, pravděpodobně budete potřebovat více než jednu zprávu, abyste jej získali zpět.
- Můžete začít e-mailem k upoutání pozornosti: „Chybíte nám! Vraťte se a ušetřete 50 %“,
- pak navázat dalším, který připomene vaši speciální nabídku: „Vaše exkluzivní 50% sleva vyprší“,
- a závěrečným e-mailem nabídnout poslední šanci: „Konec vaší exkluzivní 50% slevy již ZÍTRA“.
(Zdroj: theseventhsense.com)
Pokud v mezičase – mezi jednotlivými e-maily – někdo zprávu otevře, nakoupí nebo se zaktivizuje jinak, z reaktivační kampaně ho vyřaďte.
Napište skvělý reaktivační e-mail
Použijte výjimečný předmět e-mailu. Zajímavý, unikátní, neotřelý. Vytvořte pocit naléhavosti. Tady je několik příkladů:
- Chcete nás ještě slyšet?
- Sleva 20 %. Jen proto, že nám chybíte!
- Prosím, vraťte se! Chybíte nám!
(Zdroj: theseventhsense.com)
O tom, jak na poutavý předmět e-mailu, jsme psali také tady.
Nezapomeňte na náhledový text. 24 % uživatelů tvrdí, že ho používá k rozhodnutí, zda e-mail otevřít. Mrkněte, jak může takový náhled vypadat:
- Předmět: Chcete nás ještě slyšet? / Náhledový text: Bude to naposledy, co vám pošleme e-mail, pokud…
- Předmět: Sleva 20 %. Jen proto, že nám chybíte! / Náhledový text: Sleva k dispozici pouze po omezenou dobu prostřednictvím tohoto e-mailu.
(Zdroj: theseventhsense.com)
Text reaktivačního e-mailu (tzv. tělo) by měl mít tyto vlastnosti:
- Individualita – oslovte příjemce jménem, uveďte konkrétní údaje vztahující se k jeho osobě. Ukažte, že mu rozumíte.
- Exkluzivita – dejte příjemci pocit, že speciální nabídka je určena pouze jemu. Protože vám chybí. Protože vás mrzí, že již není aktivní.
- Časová citlivost – omezte nabídku časově, aby uživatel nemohl reakci odkládat a odkládat. Jinak „propásne šanci“.
- Přidaná hodnota – připomeňte zákazníkům vaši přidanou hodnotu. Ukažte, že jim něco unikne, když nebudou reagovat.
Zařaďte claim a/nebo obrázek, který zaujme. Pokud claim ještě nemáte, je načase nějaký vymyslet. Jednoduchý, krátký a dobře zapamatovatelný.
Příklad úspěšného claimu: Nike – Just do it
A poutavé obrázky?
Zdroje: BuzzFeed, reallygoodemails.com
Co říct závěrem?
Pravděpodobnost mrtvých duší narůstá se zvětšující se databází, to je v pořádku. Není však v pořádku tyto kontakty v seznamu nechávat ani je hned smazat. Dopřejte vašemu e-mailingu ozdravnou kúru formou reaktivační kampaně. Kontakty, které jí projdou bez jakékoliv akce, pak můžete odpojit. S reaktivačními e-maily vám pomůže např. software Sendinblue.
0 komentářů