Double opt-in, nebo single opt-in? Která metoda přinese konverze?

  1. Hlavní strana
  2.  » 
  3. E-commerce
  4.  » Double opt-in, nebo single opt-in? Která metoda přinese konverze?

E-mailový marketing dokáže „pouhé“ návštěvníky vašeho webu proměnit v zákazníky. Kromě propracované strategie, poutavých textů nebo neodolatelné nabídky je důležitá ještě jedna věc – způsob přihlášení k odběru novinek. I ten totiž může mít vliv na výsledné konverze z vašeho e-mailového zpravodaje. Je lepší zvolit formu double opt-in, nebo stačí single opt-in?

Single opt-in

Pokud zvolíte metodu single opt-in, odběratelé se stanou součástí vaší databáze hned, jakmile zadají přihlašovací údaje do formuláře. V tomto případě není nutné žádné další ověřování a potvrzování.

Výhody a nevýhody metody single opt-in

Největší výhodou této metody je okamžité přiřazení e-mailové adresy do databáze. Díky tomu váš seznam roste rychleji než u double opt-in metody. Rovnou tak můžete svým novým odběratelům zasílat novinky nebo například automatickou uvítací sérii e-mailů. Zároveň odpadá starost o adresy, kterým se potvrzovací e-mail zatoulal.

Single opt-in je tak ideální volbou pro krátkodobé strategie – například když chcete udělat rychlou akci, získat co nejvíce kontaktů a následně na ně poslat kampaň. Po jejím skončení pak můžete neaktivní kontakty z databáze vymazat a pracovat jen s těmi, kteří provedli nějakou akci.

Nevýhodou single opt-in může být problém s doručitelností vašich e-mailů. Lidé, kteří se k odběru přihlásili, mohou změnit názor a váš e-mail označit jako spam namísto odhlášení z databáze. Vzhledem k tomu, že tito odběratelé budou nadále ve vašem seznamu, vy jim budete newslettery stále zasílat. A budete za ně platit – zbytečně.

Double opt-in

Po přihlášení k odběru novinek prostřednictvím formuláře musí odběratelé tento svůj krok nejdříve potvrdit. Nejčastěji skrze potvrzovací e-mail s příslušným odkazem, kterým stvrdí svou volbu. Až pak se jejich e-mailová adresa stane součástí databáze, na kterou můžete zasílat novinky.

Výhody a nevýhody metody double opt-in

Díky metodě double opt-in budete svoje e-maily zasílat jen těm, které opravdu zajímají, budou na ně častěji reagovat a méně často označovat za spam. A přesně takovou databázi e-mailových adres byste si měli přát. Zvyšuje se tak nejen doručitelnost vašich zpráv, ale zároveň i reputace vaší společnosti.

Double opt-in je tak výhodnější u dlouhodobých strategií, obzvlášť pokud prodáváte dražší produkty nebo služby. 

Samozřejmě má i tato metoda určité nedostatky a nevýhody. S nutností potvrzení e-mailu odběratele se prodlužuje proces přihlášení do databáze. Přitom někteří budoucí odběratelé přehlédnou potvrzovací e-mail s odkazem a ve skutečnosti se součástí vaší databáze nestanou.

Nebezpečí ale hrozí i po úspěšném přihlášení. Odběratele může odradit počáteční intenzita e-mailů: nejdříve jim zašlete potvrzovací e-mail, poté potvrzení o přihlášení a pak ještě uvítací e-mail. Tři e-maily během několika minut mohou adresáty vyděsit, ale také mohou mít vliv na open rate e-mailů.

Double opt-in a GDPR

Double opt-in je nicméně doporučenou metodou i od Úřadu pro ochranu osobních údajů. Dle GDPR totiž souhlas se zpracováním osobních údajů musí být prokazatelný, jednoznačný a ničím podmíněný. Formulář na stránkách může vyplnit téměř kdokoliv, proto nepředstavuje dostatečný souhlas. Až s potvrzením skrz e-mailovou zprávu získáte větší jistotu.

Jak minimalizovat nevýhody u double opt-in?

Předvídejte chování odběratelů a každý krok jim maximálně usnadněte. Pamatujte na základní pravidla – srozumitelné instrukce a jasná výzva k akci, která člověka nenechá na pochybách o tom, co má právě udělat. Zároveň si zkontrolujte:

  1. Váš formulář k odběru kontaktů odpovídá vaší strategii, nevyžaduje nic nezbytného a jeho vyplnění je jednoduché.
  2. Na děkovací stránce dejte člověku jasné instrukce, že je třeba ještě jednoho dalšího kroku = potvrzení v zaslaném e-mailu.
  3. V potvrzovacím e-mailu není třeba se rozepisovat. Dejte prostor výraznému tlačítku s výzvou k akci.
  4. Připomeňte člověku, proč se přihlásil (newsletter, bonusový obsah).
  5. Vyzkoušejte si celý proces nejen na počítači, ale též na svém mobilu. Všechny důležité zprávy by měly být vidět ve všech krocích bez scrollování. 

Jak je to s těmi konverzemi?

Samotné přihlášení a potvrzení odběru pomocí double opt-in metody může být ošemetné. Podle statistik e-mailového nástroje MailChimp totiž 61 % uživatelů nedokončí dvojí proces přihlášení k odběru novinek. Jiní poskytovatelé těchto služeb hovoří o nižším číslu: 20–30 %. Nicméně i tak se potenciální zákazníci nemusí do databáze adres dostat a mizí tak šance na uskutečněné konverze.

Podle blogu GetResponse se single opt-in jeví skutečně jako lepší varianta, nicméně v průběhu času se míra konverzí snižuje. Double opt-in je tak v konečném důsledku v otázce konverzí až dvakrát úspěšnější.

Shrnutí

Samozřejmě záleží na typu zboží nebo služeb, které nabízíte, a povaze potenciálních zákazníků. Obecně lze ale říct, že díky metodě double opt-in získáte nejen relevantní odběratele, ale zvýšíte tak pravděpodobnost uskutečněných konverzí. A to proto, že obsah odešlete opravdu jen těm, kteří o něj stojí, a už při přihlášení k odběru přemýšlí nad nákupem nebo další konverzní akcí.

Připojte se k naší FB skupině, ať vám v oblasti e-mail marketingu nic neunikne.

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Sledujte nás

E-book: Jak uspět při e-mail marketingu

Stáhněte si zdarma knihu, která vás naučí, jak zapojit e-mailing do vašeho marketingu.

Témata

Doporučené nástroje na e-mail marketing

Share This