Míra odhlášení (anglicky „unsubscribe rate“) je základní metrikou e-mailingu, která hraje zásadní roli při hodnocení, zda byla kampaň úspěšná, či nikoliv. Zaslouží si samostatný článek, abyste o ní věděli vše potřebné. Stručně, jasně a výstižně. Tak pojďme na to.
Co je míra odhlášení?
Tento parametr ukazuje, kolik příjemců vašeho e-mailu kliklo na odkaz pro odhlášení z dalšího odběru – a tím pádem už nechtějí, abyste jim něco posílali.
Jak se míra odhlášení počítá?
Údaj o míře odhlášení získáváte v takřka všech e-mailingových nástrojích automaticky. Ty ho zjistí pomocí vzorečku:
(počet odhlášení z dalšího odběru / počet odeslaných zpráv) × 100.
Pokud máte v databázi 1 000 kontaktů a po aktuálním čísle newsletteru se jich 10 odhlásilo, unsubscribe rate dané kampaně bude (10 / 1000) × 100 = 1 %.
Proč je důležité sledovat míru odhlášení?
Unsubscribe rate je jakýsi indikátor toho, zda vaše kampaně přijdou adresátům zajímavé nebo užitečné, či nikoliv.
Míra odhlášení však není ryze negativní parametr. Jde o běžný jev, jenž představuje průběžnou obnovu a čistku seznamu adresátů. A někdy vám navíc ušetří práci a je dokonce přínosná, protože kontakty, které opakovaně neotvírají vaše zprávy, byste měli po určité době mazat.
Záleží ale na tom, jakých hodnot míra odhlášení dosahuje.
Jaká je standardní míra odhlášení? A jaká je dobrá?
Jeden z nejpoužívanějších e-mailingových nástrojů, SmartEmailing, uvádí, že unsubscribe rate se běžně pohybuje kolem 2 %.
Míra odhlášení do 0,5 % se považuje za přirozený a „samočisticí“ proces. Hodnota menší než 0,2 % pak představuje skvělý úspěch a signál, že to děláte dobře.
Odhlásilo se vám najednou více než půl procenta adresátů? Asi byste měli zanalyzovat poslední kampaň a zamyslet se, zda někde nenastala chyba. Byl to víc než jeden člověk ze sta? V takovém případě je třeba neprodleně reagovat a provést změny.
A výše uvedená standardní míra odhlášení jasně svědčí o tom, že mnoho lidí tento problém bagatelizuje nebo – a to je snad ještě horší – tuto metriku absolutně nesleduje. Manažerka aplikace SmartEmailing Kateřina Fišerová ve svém článku pro server tyinternety.cz zmiňuje, že více než 95 % odesílatelů unsubscribe rate vůbec nebere v potaz.
Proto jejím důsledným vyhodnocováním a případným zapracováním na nedostatcích získáte velkou konkurenční výhodu.
Jaké jsou nejčastější důvody pro odhlášení z newsletteru? A co můžete udělat, abyste se jich vyvarovali?
Nezájem o dostávání dalších zpráv může mít mnoho příčin. Některé jsou ale častější než jiné. To potvrzuje i zjištění SmartEmailingu, který zkoumal důvody odhlašování na vzorku 12 128 firem, jež tento nástroj používají pro své kampaně.
- Příliš častá rozesílka newsletterů – nejčastějším důvodem (29,1 %) je zbytečně velká frekvence e-mailů. Chcete se jí vyvarovat? Přečtěte si náš článek o ideální frekvenci a načasování.
- Ztráta zájmu – 26,4 % odhlášených uvedlo, že už je zkrátka e-maily přestaly zajímat. To se stává, ale ještě před rezignací doporučujeme vyzkoušet reaktivační kampaň.
- Ztráta potřeby – 19, 3 % respondentů se odhlásilo proto, že již nepotřebují to, co odesílatel nabízí. S tím někdy nelze nic udělat, ale často stačí personalizovat a segmentovat, abyste příjemcům posílali relevantní obsah a nabízeli to, co potřebují.
- Problémy v designu – zbytek dotazovaných uvedlo jiné důvody. Mezi ně patří i nedostatečný vizuál zpráv. Proto si v náhledu vašeho e-mailingového nástroje vždy kontrolujte, jak e-mail bude vypadat na počítači a jak na mobilním telefonu. A nezapomínejte ani na 7 pravidel, díky kterým budete posílat dokonalé newslettery.
I z odhlašování kontaktů lze něco vytěžit
Také v e-mail marketingu platí rovnice: sto lidí = sto chutí. Nikdy se nezavděčíte všem. Proto je potřeba počítat s tím, že se z vašeho odběru téměř vždy někdo odhlásí. V našem článku zjistíte, jak se s tím vypořádat tak, aby byly spokojené obě strany.
0 komentářů