Gamifikace v e-mailingu: Proč a jak s ní pracovat

  1. Hlavní strana
  2.  » 
  3. Novinky
  4.  » Gamifikace v e-mailingu: Proč a jak s ní pracovat

Pozvedněte svůj e-mailing na novou úroveň a seznamte se se žhavým trendem v oboru – gamifikací. Tu na konferenci E-mail Restart 2023 představil Jakub Malý jako nástroj, který vašim e-mailům v záplavě dalších pomůže vyniknout a navýšit konverze. Začněte tvořit interaktivní a zábavný obsah, na který budou odběratelé s chutí klikat, a zapojte gamifikaci do svého e-mail marketingu.

Co je to gamifikace

Gamifikace znamenaná aplikování herních mechanismů a prvků do neherních prostředí. Stojí na třech základních prvcích, kterými jsou zapojení, soutěž a ocenění. Využívá našeho přirozeného sklonu k soutěživosti a probouzí v nás hráče, díky čemuž nás podněcuje k větší interakci. 

V zásadě má gamifikace tři hlavní cíle:

  • Udělat procesy zábavnější.
  • Namotivovat člověka.
  • Zvýšit efektivitu.

Kde se gamifikace využívá?

Na její prvky můžeme dnes narazit jak v oblasti poskytování služeb zákazníkům, tak v marketingu, ale i ve vzdělávání. Gamifikaci lze rozdělit na interní a externí. S interní pracují firmy při snaze zvýšit produktivitu svých zaměstnanců pomocí her. Ta externí se pak stala oblíbeným marketingovým prostředkem, pomocí něhož motivujeme zákazníky k nákupu. Například prostřednictvím sbírání bodů v rámci věrnostních programů. Ukázkou gamifikace v praxi je ale třeba i vzdělávací aplikace Duolingo.

Gamifikace v e-mailingu

Jak jsme už prozradili na začátku, gamifikace pronikla také do prostředí e-mail marketingu, kde ji považujeme za užitečnou strategii primárně pro oslovení B2C sektoru. Všeobecně slouží především k akvizici nových kontaktů, jelikož přitahuje pozornost více než běžný statický obsah. 

To potvrzuje 81 % dotázaných marketérů i případová studie agentury Promodo. Ta využila gamifikační prvky ve všech kampaních během Černého pátku, Dnu svatého Patrika i Vánoc, díky čemuž klientovi narostly tržby až o 400 % v porovnání s předchozím rokem.

Jak vypadá e-mailingová gamifikace?

Troufáme si tvrdit, že na herní prvek už jste ve své elektronické schránce minimálně jednou narazili. Jedním z nejčastějších mechanismů je tzv. kolo štěstí nebo také ruleta. Jedná se o klasickou hru, ve které si můžete pomocí jednoho kliknutí vytočit slevu, dárek nebo jakoukoli další odměnu.

Zdroj obrázku: milled.com

Kolo se točí, vaše oči se od něj nemohou odpoutat a vzrušení z možné výhry stoupá. Vidíte? Vytvořili jste pro zákazníka zážitek, který ho nejen u vašeho e-mailu nebo pop-up okna udržel déle, ale také motivoval k interakci. A vyhraná sleva ho pak dost možná přiměje k následnému nákupu.

Typů her, které můžete do e-mailů zapojit, existuje celá řada, kreativitě se meze nekladou. Mezi nejpopulárnější se řadí: 

  • kvízy, 
  • hádanky, 
  • lov různých věcí ve vícero e-mailech, 
  • adventní kalendáře, 
  • odpočítávání a další. 

Abyste si to dokázali lépe představit, vybrali jsme pro vás pár ukázek.

Kvízy

Ukažte nám, jak dobře znáte Netflix, a vyhrajte slevu na měsíční předplatné. Stačí správně zodpovědět 8 otázek.

Zdroj obrázku: mailmodo.com

Scoreboard

Stihnete kliknutím myši zachytit padající vejce? Pokud to zvládnete alespoň třikrát, prozradíme vám promo kód na slevu na velikonoční kolekci.

Zdroj obrázku: Nethunt.com

Adventní kalendář

Zpestřete si čekání na Ježíška a otevřete si každý den jedno okénko s překvapením.

Zdroj obrázku: Nefertitis.cz

Stírací losy

Setřete si los a objevte svou Black Friday slevu.

Gamifikace v e-mailech: stírací los
Zdroj obrázku: blog.aweber.com

Proč s gamifikací pracovat?

Díky hrám jsou e-maily zajímavější a odlišují se od konkurence. Server Nethunt uvádí, že herní prvky dokáží zvýšit míru otevření e-mailu dokonce až o 30 %. Kromě nárůstu zájmu přináší gamifikace ale také vyšší míru prokliku, pomáhá udržet pozornost zákazníka a budovat si s ním pozitivní vztah.

Pomocí gamifikace můžete svá sdělení předat sympatickým způsobem, ze kterého na první pohled nekřičí snaha prodat. Díky možnosti získat v e-mailu odměnu se navíc vaši odběratelé budou cítit výjimečně a podpoří to jejich důvěru ve vaši značku.

Pakliže se vám podaří přijít s něčím opravdu netradičním, co zákazníky zaujme, rádi se s tím sami od sebe podělí s ostatními. E-maily ochotně přepošlou svým známým nebo vyzvou své sledující na sociálních sítích, aby hru také vyzkoušeli.

Na co si dát pozor?

Zdá se, že zapojení hry do e-mailingu má samé výhody. Jak už to tak ale v životě bývá, nic není jen růžové. Předtím, než se do aplikování gamifikace pustíte, věnujte pozornost následujícím doporučením.

Mějte jasnou strategii a cíl

Gamifikace není levná záležitost, a aby se vám investice do ní vyplatila, musíte vědět komu, kdy a proč chcete e-mail s herními prvky zaslat. Jinak totiž bude vypadat hra, která vám má generovat nové kontakty, a jinak ta, která bude podporovat prodej.

Netvořte příliš komplikované věci

Herní prvky mají v e-mailu příjemce pobavit a vytrhnout je z celodenního pročítání textových zpráv. Vyhněte se při tvorbě hry příliš komplikovaným mechanismům, které by vzaly zákazníkům pozornost na příliš dlouho. Myslete také na svou cílovku a postavte hru tak, aby byla všem na první dobrou srozumitelná a zvládl ji úplně každý.

Testujte, testujte, testujte

Než abyste poslali nefunkční herní obsah, neposílejte raději žádný. Nepodkopávejte sami sobě nohy a vždy se ujistěte, že hra opravdu funguje přesně tak, jak má.

Optimalizujte

Určitě neslyšíte poprvé, že čím dál tím více příjemců otevírá a čte e-maily na telefonu. Nezapomeňte proto hru vytvořit jak ve webové, tak mobilní verzi a funkčnost obou znovu několikrát otestujte.

Popularita gamifikace v zahraničí roste a lze proto předpokládat, že se již brzy stane zcela běžnou součástí e-mailových kampaní i u nás. Využijte šanci být jedněmi z prvních a zkuste vytvořit hru, kterou si v e-mailech všichni rádi zahrajeme.

Co na tento trend říkáte? Plánujete zahrnout gamifikaci do své e-mailingové strategie? Která hra vás nejvíce zaujala? Dejte nám vědět v komentáři pod článkem nebo v naší facebookové skupině.

Připojte se k naší FB skupině, ať vám v oblasti e-mail marketingu nic neunikne.
Oldřiška Hradcová

Oldřiška Hradcová

Oli připravuje obsah na sociální sítě, spravuje klientům firemní profily, nastavuje a optimalizuje inzerci na Meta a dalších platformách a píše texty.

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Sledujte nás

E-book: Jak uspět při e-mail marketingu

Stáhněte si zdarma knihu, která vás naučí, jak zapojit e-mailing do vašeho marketingu.

Témata

Doporučené nástroje na e-mail marketing

Share This