Pozvedněte svůj e-mailing na novou úroveň a seznamte se se žhavým trendem v oboru – gamifikací. Tu na konferenci E-mail Restart 2023 představil Jakub Malý jako nástroj, který vašim e-mailům v záplavě dalších pomůže vyniknout a navýšit konverze. Začněte tvořit interaktivní a zábavný obsah, na který budou odběratelé s chutí klikat, a zapojte gamifikaci do svého e-mail marketingu.
Co je to gamifikace
Gamifikace znamenaná aplikování herních mechanismů a prvků do neherních prostředí. Stojí na třech základních prvcích, kterými jsou zapojení, soutěž a ocenění. Využívá našeho přirozeného sklonu k soutěživosti a probouzí v nás hráče, díky čemuž nás podněcuje k větší interakci.
V zásadě má gamifikace tři hlavní cíle:
- Udělat procesy zábavnější.
- Namotivovat člověka.
- Zvýšit efektivitu.
Kde se gamifikace využívá?
Na její prvky můžeme dnes narazit jak v oblasti poskytování služeb zákazníkům, tak v marketingu, ale i ve vzdělávání. Gamifikaci lze rozdělit na interní a externí. S interní pracují firmy při snaze zvýšit produktivitu svých zaměstnanců pomocí her. Ta externí se pak stala oblíbeným marketingovým prostředkem, pomocí něhož motivujeme zákazníky k nákupu. Například prostřednictvím sbírání bodů v rámci věrnostních programů. Ukázkou gamifikace v praxi je ale třeba i vzdělávací aplikace Duolingo.
Gamifikace v e-mailingu
Jak jsme už prozradili na začátku, gamifikace pronikla také do prostředí e-mail marketingu, kde ji považujeme za užitečnou strategii primárně pro oslovení B2C sektoru. Všeobecně slouží především k akvizici nových kontaktů, jelikož přitahuje pozornost více než běžný statický obsah.
To potvrzuje 81 % dotázaných marketérů i případová studie agentury Promodo. Ta využila gamifikační prvky ve všech kampaních během Černého pátku, Dnu svatého Patrika i Vánoc, díky čemuž klientovi narostly tržby až o 400 % v porovnání s předchozím rokem.
Jak vypadá e-mailingová gamifikace?
Troufáme si tvrdit, že na herní prvek už jste ve své elektronické schránce minimálně jednou narazili. Jedním z nejčastějších mechanismů je tzv. kolo štěstí nebo také ruleta. Jedná se o klasickou hru, ve které si můžete pomocí jednoho kliknutí vytočit slevu, dárek nebo jakoukoli další odměnu.
Kolo se točí, vaše oči se od něj nemohou odpoutat a vzrušení z možné výhry stoupá. Vidíte? Vytvořili jste pro zákazníka zážitek, který ho nejen u vašeho e-mailu nebo pop-up okna udržel déle, ale také motivoval k interakci. A vyhraná sleva ho pak dost možná přiměje k následnému nákupu.
Typů her, které můžete do e-mailů zapojit, existuje celá řada, kreativitě se meze nekladou. Mezi nejpopulárnější se řadí:
- kvízy,
- hádanky,
- lov různých věcí ve vícero e-mailech,
- adventní kalendáře,
- odpočítávání a další.
Abyste si to dokázali lépe představit, vybrali jsme pro vás pár ukázek.
Kvízy
Ukažte nám, jak dobře znáte Netflix, a vyhrajte slevu na měsíční předplatné. Stačí správně zodpovědět 8 otázek.
Scoreboard
Stihnete kliknutím myši zachytit padající vejce? Pokud to zvládnete alespoň třikrát, prozradíme vám promo kód na slevu na velikonoční kolekci.
Adventní kalendář
Zpestřete si čekání na Ježíška a otevřete si každý den jedno okénko s překvapením.
Stírací losy
Setřete si los a objevte svou Black Friday slevu.
Proč s gamifikací pracovat?
Díky hrám jsou e-maily zajímavější a odlišují se od konkurence. Server Nethunt uvádí, že herní prvky dokáží zvýšit míru otevření e-mailu dokonce až o 30 %. Kromě nárůstu zájmu přináší gamifikace ale také vyšší míru prokliku, pomáhá udržet pozornost zákazníka a budovat si s ním pozitivní vztah.
Pomocí gamifikace můžete svá sdělení předat sympatickým způsobem, ze kterého na první pohled nekřičí snaha prodat. Díky možnosti získat v e-mailu odměnu se navíc vaši odběratelé budou cítit výjimečně a podpoří to jejich důvěru ve vaši značku.
Pakliže se vám podaří přijít s něčím opravdu netradičním, co zákazníky zaujme, rádi se s tím sami od sebe podělí s ostatními. E-maily ochotně přepošlou svým známým nebo vyzvou své sledující na sociálních sítích, aby hru také vyzkoušeli.
Na co si dát pozor?
Zdá se, že zapojení hry do e-mailingu má samé výhody. Jak už to tak ale v životě bývá, nic není jen růžové. Předtím, než se do aplikování gamifikace pustíte, věnujte pozornost následujícím doporučením.
Mějte jasnou strategii a cíl
Gamifikace není levná záležitost, a aby se vám investice do ní vyplatila, musíte vědět komu, kdy a proč chcete e-mail s herními prvky zaslat. Jinak totiž bude vypadat hra, která vám má generovat nové kontakty, a jinak ta, která bude podporovat prodej.
Netvořte příliš komplikované věci
Herní prvky mají v e-mailu příjemce pobavit a vytrhnout je z celodenního pročítání textových zpráv. Vyhněte se při tvorbě hry příliš komplikovaným mechanismům, které by vzaly zákazníkům pozornost na příliš dlouho. Myslete také na svou cílovku a postavte hru tak, aby byla všem na první dobrou srozumitelná a zvládl ji úplně každý.
Testujte, testujte, testujte
Než abyste poslali nefunkční herní obsah, neposílejte raději žádný. Nepodkopávejte sami sobě nohy a vždy se ujistěte, že hra opravdu funguje přesně tak, jak má.
Optimalizujte
Určitě neslyšíte poprvé, že čím dál tím více příjemců otevírá a čte e-maily na telefonu. Nezapomeňte proto hru vytvořit jak ve webové, tak mobilní verzi a funkčnost obou znovu několikrát otestujte.
Popularita gamifikace v zahraničí roste a lze proto předpokládat, že se již brzy stane zcela běžnou součástí e-mailových kampaní i u nás. Využijte šanci být jedněmi z prvních a zkuste vytvořit hru, kterou si v e-mailech všichni rádi zahrajeme.
Co na tento trend říkáte? Plánujete zahrnout gamifikaci do své e-mailingové strategie? Která hra vás nejvíce zaujala? Dejte nám vědět v komentáři pod článkem nebo v naší facebookové skupině.
0 komentářů