Už jste slyšeli o nenátlakovém marketingu? Dá se využít i v e-mailingu

  1. Hlavní strana
  2.  » 
  3. Obsah e-mailů
  4.  » Už jste slyšeli o nenátlakovém marketingu? Dá se využít i v e-mailingu

E-mailing je stále jedním z nejúčinnějších způsobů, jak oslovit cílovou skupinu a budovat dlouhodobé vztahy se zákazníky. Využijte proto potenciál e-mailingu naplno. Nespadněte do pasti neosobních zpráv a přesvědčování. Zkuste to inovativní metodou – pomocí nenátlakového marketingu.

Nenátlakový marketing – co si pod ním představit?

Nenátlakový marketing vymyslel Rob Hardy z Ungated a považuje ho za novou filozofii, jak prodávat produkty – a to tak, že je neprodává vůbec. Takový marketing se nesnaží lidi přesvědčovat nebo pobízet k nákupu.

Jedná se o formu, kdy svým zákazníkům dáváte možnost volby. Zapomeňte na přesvědčování, které často hraničí s obtěžováním, aby si váš produkt koupili. Připravte pro potenciální klienty obsah, pro který si zamilují vaši značku. Užitečný, kvalitní a vhodně podaný.

Tradiční marketingNenátlakový marketing
Stálý proud nových, byť často jednorázových zákazníků.Zákazníci, kteří o vaši nabídku mají skutečný zájem.
Zákazníci, kteří se k vám pravděpodobně nevrátí.Zákazníci, kteří vám zůstanou věrní a vyberou si před konkurencí vás.
Kvantita na prvním místě.Kvalita na prvním místě.
Zákazníci jako prostředek k dosažení cíle.Zákazníci jako lidé. 
Posedlost daty a optimalizací.Individuální přístup.
Zatajování podstatných informací, aby došlo ke konverzi.Pravda za každých okolností. I když to může znamenat, že vyděláte méně. 
Péče o zákazníka, u kterého je potenciál nákupu.Péče o všechny klienty, i když nemají v plánu vaše služby v nejbližší době využít. 

Principy nenátlakového marketingu

Nedílnou součástí nenátlakového marketingu je zlaté pravidlo: se zákazníky bychom měli jednat tak, jak bychom chtěli, aby obchodníci přistupovali k nám. Důstojnost a respekt přinášejí ovoce. Dejte lidem čas na rozmyšlenou. Dovolte jim, aby se pro vaše produkty/služby rozhodli sami a v klidu.

Podle Roba Hardyho zásady nenátlakového marketingu zní:

  1. Nenuťte zákazníky, aby si u vás něco koupili. 
  2. Poskytněte jim dostatek času, aby se rozhodli. 
  3. Řekněte pravdu, a to v každém případě. 
  4. Chovejte se lidsky, autenticky. 

Díky tomu, že budete dodržovat výše zmíněné zásady, budou vám lidé důvěřovat. Dáte jim najevo, že jsou pro vás důležití. Tím docílíte toho, že si namísto konkurence, která je k prodeji nutí, vyberou vás. Protože příjemnému obchodnímu vystupování se nic nevyrovná.

My bychom z hlediska e-mailingu k uvedeným bodům ještě dodali:

  1. Snažte se s nimi budovat vztah, seznamte je důkladně s vaší značkou. K nenátlakovému e-mailingu využijte uvítací sekvenci, kam nezařadíte ani jeden produkt.
  2. Uvítací sekvenci natáhněte. Nebojte se 10 měsíců „jen“ budovat vztah, jak na Konferenci E-mail Restart 2023 uvedl Ondřej Kužílek, CEO a spoluzakladatel společnosti Webscale.
  3. Tohle je asi nejtěžší část. Pravda je taková, že i váš produkt může mít své nevýhody a nemusí být vhodný pro každého

Pokud k vaší značce patří, že „mluvíte, jak vám zobák narost“, držte se toho. Lidé k vám budou mít blíže. Úspěšný český copywriter Pavel Šenkapoun tvrdí: „Psychologická pravidla jsou někdy důležitější než ta gramatická.“

Chlapi z Angry Beards se očividně drží dvou posledních bodů.

Výhody nenátlakového marketingu v e-mailingu

Nenátlaková forma marketingu přináší řadu výhod:

  • Angažovanost – Personalizovaný a cenný obsah zvýší pravděpodobnost, že lidé budou reagovat na vaše e-maily a klikat na odkazy vedoucí na váš e-shop.
  • Vyšší konverze – Relevantním, ale nenásilným obsahem čtenáře zaujmete. Zvýšíte tak šanci, že u vás časem nakoupí. 
  • Dlouhodobé vztahy – Nenátlakový marketing je o budování trvalých vztahů se zákazníky. Tím můžete získat věrné klienty, kteří se k vám budou pravidelně vracet.
  • Pověst značky – Když lidé vidí, že se jim snažíte pomoci, zvýšíte svou důvěryhodnost a věřte, že se o vás bude mluvit v tom lepším světle.

Nenuťte, nabízejte

Tradiční marketing se orientuje výhradně na prodej, a to za každou cenu. Není čas, aby zákazník řekl ne. Emocionální nátlak, krátká doba na rozhodnutí a přesvědčovací techniky vedou k tomu, že zákazníci váš produkt či služby koupí. Vy sice v tu chvíli vyhrajete nad konkurencí, ale otázkou zůstává, jak v takovém případě bude spolupráce dále pokračovat.

Typická ukázka toho, jak vypadají předměty tradičního e-mailového marketingu.

Principy nenátlakové marketingu jsou zcela odlišné. Žádná manipulace ani emocionální tlak. Samozřejmě, že v případě prodeje časově ohraničených akcí, jako je například prodej lístků na festival či webinář, se mírnému nátlaku nevyhnete. V jiných případech vás ovšem nenátlakový marketing nenutí, abyste jednali i nadále podobným způsobem. Nejsou to ultimáta, která svým zákazníkům dáváte, ale pozvánky. 

Tradiční předmět e-mailu (ultimátum): Je nejvyšší čas na koupi nových podzimních bot 

Nenátlakový předmět e-mailu (pozvánka): Co takhle omrknout novou kolekci podzimních bot?

I když se tím jednorázově připravíte o vyšší výdělek, vrátí se vám to. Protože zákazník ve vás získá důvěru a ví, že vám jde o jeho spokojenost. V ČR se nenátlakovém marketingu zatím nikdo příliš nevěnuje, první nesmělé vlaštovky ale už lze najít. Například tento e-mail od lékárny Dr. Max reaguje na problém, který příjemce právě řeší, aniž by ho nutil něco koupit. Obsahuje pouze jeden tip na produkt, jinak přináší užitečné rady a informace.

Kliknutím na obrázek si můžete NL lépe prohlédnout.

Važte si zákazníků, i když se zákazníky nestanou

Inspirujte se pravidlem slavného Immanuela Kanta a využijte ho i v e-mail marketingu.

„Act that you use humanity, whether in your own person or in the person of any other, always at the same time as an end, never merely as a means.”

Nepovažujte lidi za prostředek k dosažení cíle, tedy v přeneseném významu jako zdroj svých peněz. Myslete na zlaté pravidlo, ne na tabulku se zelenými čísly. Přistupujte k lidem vlídně, i když o vaše služby nakonec neprojeví zájem. Nikdy nevíte, kdy se k vám takový zákazník může vrátit a kde vás doporučí.

Stáhněte si výsledky e-mailingového průzkumu

Jak e-mailový marketing vnímají zákazníci? Začtěte se do otázek a odpovědí podložených přehlednými grafy. Stáhněte si zdarma výsledky našeho průzkumu.

Stáhnout průzkum

Soustřeďte se na dlouhodobé výsledky

Nenátlakový e-mailing není pro každého. Popírá dosavadní marketingová pravidla a jde spíše o běh na dlouhou trať. Pokud se rozhodnete na trať vydat, buďte ke svým zákazníkům upřímní a dejte jim při rozhodování dostatek času. Pokud máte pocit, že to pro člověka není to pravé ořechové, řekněte to a vymyslete alternativu, aby od vás zákazník odcházel spokojený. Možná, že nakonec odejde s prázdnou, ale vy máte jistotu, že nepoškodí vaše jméno negativní recenzí a naopak vás doporučí známým.

Připojte se k naší FB skupině, ať vám v oblasti e-mail marketingu nic neunikne.
Michaela Bílá

Michaela Bílá

Míša se věnuje především copywritingu a SEO. Do týmu se dostala díky stáži ve Včelišti a prošla si tak všemi oblastmi marketingu.

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Sledujte nás

E-book: Jak uspět při e-mail marketingu

Stáhněte si zdarma knihu, která vás naučí, jak zapojit e-mailing do vašeho marketingu.

Témata

Doporučené nástroje na e-mail marketing

Share This