Přemýšlíte, jak udělat e-maily pro zákazníky zase o něco zajímavější? Pak by vaší pozornosti neměl uniknout UGC neboli obsah vytvořený uživateli. Zákazníky zpravidla velmi baví, a navíc může jít o finančně nenáročnou formu propagace. Co tedy přesně znamená UGC, jak jej využít v e-mailingu a jak obsah od zákazníků získat?
Co je UGC?
Zkratka UGC pochází ze spojení User Generated Content neboli uživateli generovaný obsah. Jde o termín používaný v obsahovém marketingu, mezi nějž samozřejmě spadá i e-mailing. A co si představit pod uživateli generovaným obsahem? Jde o obsah, který pro značky vytvářejí sami zákazníci a fanoušci.
Mezi nejčastěji využívaný obsah patří fotky, blogové články, recenze a videa. Znáte to – máte skvělé nové oblečení, kterým se chcete pochlubit, tak se v něm vyfotíte a fotku zveřejníte na svých sociálních profilech. Obdrželi jste nový produkt, na který se vážně těšíte, natočíte a postnete video z rozbalování. Oba tyto příklady představují UGC.
Takto generovaný obsah už firmy využívají poměrně dlouho, ale zejména na sociálních sítích. Velmi užitečný však může být i pro e-mailingové kampaně.
Jaké jsou typy UGC
Existují dva hlavní typy UGC: organický a placený. Organický obsah tvoří přímo vaši zákazníci. Je to zdarma a jde o nejautentičtější obsah, jaký můžete získat. Na druhé straně však nemusí být vždy dostatečně kvalitní a reprezentativní. Placený obsah dodávají UGC tvůrci. Sice za úplatu, ale zase se můžete spolehnout na kvalitní výsledek přizpůsobený na míru značce.
Pokud si chcete o UGC tvůrcích a UGC obecně přečíst více, mrkněte na článek Co je UGC a jak ho zapojit do vašeho marketingu. Dozvíte se v něm mimo jiné, jaký je rozdíl mezi UGC tvůrcem a influencerem.
Výhody využití uživatelského obsahu v e-mailingu
Uživatelsky generovaný obsah má obecně obrovskou výhodu v tom, že jde o tzv. sociální důkaz, který způsobuje, že lidé kopírují chování ostatních. Obzvlášť když jejich recenze či doporučení působí důvěryhodně. Lidé prostě více důvěřují lidem než značkám.
- 84 % mileniálů tvrdí, že UGC ovlivňuje jejich nákupní chování.
- Reklamy založené na UGC dosahují 4× vyšší míry prokliku.
- Když je UGC zahrnutý do nákupního procesu, zvyšuje konverze až o 10 %.
Navíc jde o finančně poměrně nenáročnou propagaci, která pomáhá budovat vztah se zákazníky, podporuje jejich loajalitu a vede ke zvýšení povědomí o značce. Při využití organického UGC se zákazníci cítí být součástí brandu.
A má UGC i nějaké nevýhody? Je třeba myslet na ošetření podmínek jeho užití, tedy na autorské právo. Nezapomeňte si vyžádat souhlas daného uživatele, abyste mohli s obsahem dále pracovat, a to v rámci všech platforem (sociální sítě, e-mailing atd.). Při spolupráci s UGC tvůrci doporučujeme podepsat smlouvu, která definuje jasné podmínky ohledně odměny pro tvůrce i nakládání s vytvořeným obsahem.
Jak využívat UGC v e-mailingu
Obsah tvořený uživateli se dá využít snad ve všech fázích nákupního procesu. Zapojte ho do newsletterů i automatizací. Tady je pár konkrétních příkladů:
- Opuštěný košík a naposledy prohlížený produkt – pokud si uživatel není nákupem jistý, pozitivní hodnocení (v jakékoli formě) ho může přesvědčit. Aneb někdo jiný je s produktem spokojený, chci ho taky.
- Uvítací sekvence – ukažte novému kontaktu, jak skvělé je, že se stal součástí vaší komunity – a to se dělá nejlépe s pomocí ostatních spokojených fanoušků.
- Newsletter s novým produktem – video od UGC tvůrce, který produkt obdržel přednostně k vyzkoušení, dokáže divy.
Ačkoliv nejrozšířenější formou využití uživateli generovaného obsahu v e-mailingu jsou rozhodně fotografie, existují i další způsoby. Ne všechny produkty a služby totiž mohou být natolik fotogenické, aby se do e-mailu hodily. Jak tedy můžete obsah od uživatelů v e-mailingu efektivně využít?
Fotografie hrají prim
Fotografie můžete využít mnoha způsoby, vaší fantazii se meze nekladou. Zákazníci ocení, když na fotce uvidí produkt přímo v akci, tedy v reálném životě. Tento způsob se v e-mailingu hodí zejména pro propagaci oděvů, obuvi, kosmetiky, hraček, nábytku a dekorací. Představujete-li například v e-mailu novou kolekci, doplňte sdělení fotkami reálných zákazníků nebo tvůrců, kteří mají vaše oblečení na sobě.
Recenze zvyšují důvěryhodnost
Mezi uživateli generovaný obsah patří i recenze, kterými se zákazníci při nákupu rádi a často řídí. Zkuste v e-mailu místo popisu produktu použít recenzi, nebo rovnou celý e-mail poskládejte z výstřižků nejzajímavějších recenzí vašeho produktu. Použít můžete také tzv. testimonials, tedy písemné nebo mluvené doporučení produktu či služby. Takto pojaté zkušenosti uživatelů s vaším produktem či službou zákazníky jednoznačně zaujmou a zvýší důvěryhodnost vaší značky.
Připojte originální video
I videa lze využít jako uživateli generovaný obsah. Jejich tvorba a využití v e-mailingu jsou sice o něco komplikovanější, ale není to nemožné. Jako video lze zpracovat:
- recenzi,
- FAQ,
- návod.
Oblíbeným trendem jsou také unboxing a vtipná videa. Stále však máme na mysli videa od zákazníků nebo UGC tvůrců.
Můžete si sami vytvořit video z fotografií od vašich zákazníků a recenzí vašeho produktu. Není to nijak složité a můžete si být jisti, že zákazníka rozhodně zaujme.
UGC e-mailové kampaně světových značek
Airbnb v e-mailech ukázalo reálné fotografie, které pořídili klienti na svých cestách. E-mail byl navržen tak, aby inspiroval a povzbudil k cestování do nových destinací.
Společnost Starbucks použila UGC v e-mailové kampani k propagaci svého pumpkin spice latte. E-mail obsahoval fotografie nápoje od zákazníků a také informace o tom, jak si nápoj vyrobit doma. Kampaní se podařilo vzbudit rozruch kolem sezonního nápoje a zvýšit tak prodeje.
ASOS předvedla fotografie zákazníků, kteří nosí její oblečení. E-mail měl zákazníky inspirovat k vytvoření vlastního jedinečného stylu.
Sephora využila ve své e-mailové kampani zákaznické recenze, aby budovala důvěryhodnost předvedením skutečných zkušeností a názorů na produkty.
Jak získat organický obsah od uživatelů
Zákazníky stačí dostatečně motivovat. Rádi vám pak budou zasílat fotky s vaším produktem nebo si dají práci s recenzí. Stačí nabídnout slevu, produkt zdarma nebo exkluzivní přístup k výjimečnému obsahu, a UGC máte na dosah. Dobře fungují také soutěže na sociálních sítích.
Využít se k tomu ale dá také e-mail marketing. Některé značky vyzývají k vytváření obsahu právě v rámci e-mailových kampaní. Například oVertone v newsletteru vybídli příjemce, aby se „předvedli“ prostřednictvím značkového hashtagu na Instagramu.
Stejně tak to udělala značka Calvin Klein:
Koneckonců vytvoření vlastního hashtagu je velmi jednoduchý způsob, jak využít sílu UGC v rámci e-mailů. Další efektivní cestou, jak sbírat zpětnou vazbu od zákazníků a vytvářet UGC, jsou e-mailingové průzkumy. Prosba, aby se zákazníci podělili o své zkušenosti s vaší značkou, je může povzbudit k zapojení.
Nebuďte pozadu a začněte se soustředit na UGC
V současném konkurenčním prostředí hraje obsah vytvářený uživateli čím dál důležitější roli. Při efektivním využití může být UGC mocným nástrojem e-mailingových kampaní. Abyste si zajistili skutečně kvalitní UGC, přečtěte si článek Kde sehnat uživateli vytvořený obsah a jak na úspěšnou spolupráci s UGC tvůrci.
Aktualizace článku ze dne 14. 5. 2021.
0 komentáøù