I když používáte designové a vizuálně líbivé šablony e-mailů, neměli byste zapomínat na kvalitní otextování e-mailů, kterými k zákazníkům promlouváte. Často totiž obrázek nestačí a text toho řekne daleko víc. Obzvláště když pro lepší doručitelnost potřebujete poměr textu a obrázků ideálně 70 : 30.
Proč je dobré copy důležité?
Jak řeknete zákazníkům, že máte skvělou nabídku nebo novinky, když se jim nezobrazí grafická část e-mailu? Tím správným copy. To ale není jediný důvod, proč nepodceňovat efektivní textace. Správným textem zaujmete cílovou skupinu, která na vaše sdělení zareaguje – a to je přece cílem e-mailového marketingu. Zjistěte, jak správně promlouvat ke svým stávajícím i potenciálním zákazníkům a tvořte personalizované zprávy, které budou chtít lidé číst.
A jak na to?
1. Zaujměte hned na začátku
První dojem z příchozí zprávy je klíčový. Ten rozhodne, zda si odběratel newsletter vůbec otevře. V pomyslné první linii tak stojí předmět e-mailu. Ten by měl nakousnout, o čem bude celá zpráva. Zároveň ale nesmí prozradit všechno, aby navnadil k otevření e-mailu. Dobře funguje:
- stručný text,
- použití čísel,
- otázka, na kterou budou adresáti chtít znát odpověď,
- benefit, který příjemce otevřením e-mailu získá.
Naopak se vyvarujte častého používání slov „sleva“ nebo „zdarma“ a také velkých písmen a vykřičníků, díky kterým může e-mail skončit ve spamu.
Nezapomínejte ani na preheader, který předmět doplní či rozvine. Přečtěte si, jaké nejčastější chyby spojené s preheaderem snižují open rate e-mailů, ať je neděláte také.
Součástí předmětu nebo preheaderu mohou být také emotikony, které upoutají více pozornosti. Nebo už to neplatí? V článku o emotikonech zjistíte, jak na používání emoji, aby nebyly spíše na škodu.
2. Mluvte jazykem cílovky
Stejně jako mluvíte jinak s přáteli a jinak se šéfem, přizpůsobte způsob komunikace svým zákazníkům. Základem úspěchu a navázání konverzace je autentičnost. Pokud budete vědět, jakým způsobem mluví vaši odběratelé a cílová skupina, máte větší šanci, že je zaujmete. Že vám porozumí a oblíbí si vás.
Cílovou skupinu ale mohou tvořit různě smýšlející lidé, proto zvažte vytvoření segmentů databáze, které budou mít společné znaky. Tón komunikace upravte pro jednotlivé segmenty (např. pro muže a ženy) a tvořte ještě více personalizované zprávy.
Jakmile najdete ten pravý tón, udržujte ho ve všech e-mailech. Zákazníci si zvyknou na jedinečný způsob komunikace a poznají vás, i když si nepřečtou, od koho jim zpráva přišla. Základem je ale vědět, na co odběratelé slyší.
3. Nechoďte kolem horké kaše a řekněte jen to důležité
Jasně a stručně řekněte, s čím přicházíte. Ať už je váš newsletter plný výhodných nabídek, nových produktů nebo užitečných informací, uveďte to. Ideálně hned v předmětu a preheaderu, ale také v úvodu e-mailu.
V těle e-mailu to můžete více rozvést, ale myslete při tom na adresáty a zaměřte se na přínos přečtení/prohlédnutí newsletteru.
- slevy až 30 % → Ušetříte až 30 %.
- nové produkty → Novinky, díky kterým bude vaše pleť svěží.
- užitečné informace → Zjistěte, jak rozeznat pravou kůži od koženky, ať nenaletíte podvodníkům.
4. Zdůrazněte výhody, které zákazník získá
Všechny důležité informace nemusí být zajímavé i pro vaši cílovku. Ačkoli je postup výroby materiálů k zateplení budovy podstatný, zákazníka více zajímá, že díky němu ušetří za vytápění. Zdůrazněte proto v textech výhody, které budou příjemcům ‒ vaší cílové skupině ‒ užitečné.
- povlečení z mikro flanelu → zahřeje i toho největšího zmrzlíka
- boty na nízkém podpatku → pohodlí i při celodenní chůzi
- malá peněženka → vejde se do každé kabelky
- kapsa na zip → bezpečné uložení věcí
- produkty skladem → objednávku obdržíte do 3 dnů
5. Inspirujte k akci
Čtivý a zajímavý e-mail je skvělá věc. Většinou jej ale posíláte s nějakým záměrem – nákupem, proklikem na web. Naveďte čtenáře k tomu, co po něm chcete. Ideálně pomocí graficky zvýrazněných CTA prvků, které odběratele nasměrují přesně tam, kam potřebujete.
Jak vypadá ideální sdělení v CTA prvku, které přináší konverze?
- Text je krátký a výstižný. Délka se může pohybovat od několika až po pár desítek znaků.
- Používejte akční slova jako získat, přečíst, stáhnout, koupit, prohlédnout si apod.
- Použitím časového příslovce (teď) můžete čtenáře pobídnout k rychlému jednání.
Více se o správném používání a vytváření CTA prvků dočtěte v tomto článku.
6. Testujte a zlepšujte
Chcete psát co nejlepší e-maily? Pak je testujte. Pomocí A/B testování předmětů, délky textů nebo jednotlivých CTA prvků zjistíte, co na vaše zákazníky platí nejvíce. Podle výsledků pak přizpůsobte vzhled jednotlivých e-mailů, které následně přinesou lepší výsledky.
Dodržováním základních pilířů pro efektivní textace e-mailů zajistíte, že vás odběratelé budou číst a reagovat na vaše zprávy tak, jak potřebujete.
Jak zefektivnit e-mailové copy
E-mailový copywriting je jednou z oblastí, ve kterých umí být velmi nápomocná umělá inteligence. Může vás jenom nasměrovat, nebo udělat celou práci za vás. Přečtěte si nejprve, jak efektivně zapojit AI do přípravy textů a na co si dát pozor, a poté se podívejte na e-mailingové nástroje s AI. V praxi pak sami uvidíte, že spolupráce s umělou inteligencí vám ušetří čas i peníze a přinese e-maily, které pomohou vybudovat silnou značku.
Aktualizace článku ze dne 5. 10. 2020.
0 komentářů