Stále patří emotikony do e-mailů?

  1. Hlavní strana
  2.  » 
  3. Obsah e-mailů
  4.  » Stále patří emotikony do e-mailů?

Emotikony se v e-mail marketingu začaly aplikovat pro upoutání pozornosti odběratele. V současné době to však má efekt spíše opačný, protože emoji vkládá do předmětu nebo preheaderu téměř každý. Má tedy tahle praktika ještě vůbec smysl?

Emotikony mají stinnou stránku

V roce 2017 prohlásil Tom Sather, ředitel výzkumu společnosti Return Path, že emotikony „rozhodně vynikají v přeplněné doručené poště a upoutání pozornosti čtenáře je důležitým prvkem zapojení e-mailu” (zdroj). V té době tomu tak jistě bylo, dnes vypadá výpis doručených zpráv takto:

Emotikony v e-mailech: doručené zprávy

Uznejte sami, že v takovém případě se nejedná o něco výjimečného, co zaujme na první pohled. David Finger, ředitel Email.cz, ve webináři Co dělá dobrou doručitelnost dokonce připodobnil tento vzhled ke zdi plné hieroglyfů, které stěžují orientaci.

Další nevýhodou je fakt, že nadměrné používání smajlíků vás zavede do spamových koutů, odkud se těžko dostává.

Jak na používání emoji

Existuje mnoho studií o tom, zda mají smajlíci význam pro zvýšení míry otevření e-mailů, bohužel s protichůdnými výsledky. Jedna věc je ale jistá – hlavní roli stále hraje dobře napsaný předmět a preheader. Jeden či dva vhodné emotikony poutavý text nepokazí.

Obecná doporučení pro používání smajlíků zní:

  • Neaplikujte je nadměrně. Do předmětu a preheaderu doporučujeme vložit maximálně dva, a ne pokaždé.
    • David Finger: „Pokud musíte dávat větší množství emoji do předmětu, tak nemáte dostatečnou fantazii na to, abyste vymysleli poutavý předmět.”
  • Vybírejte vhodné. Zejména pozor na případy, kdy význam emoji může být dvojsmyslný.
  • Nepovažujte emotikony za hlavní lákadlo. Tím vždycky musí být samotný text.

Je to pro vás?

Chcete-li proniknout hlouběji a zjistit, zda se tato metoda hodí právě pro váš e-mail marketing, zaměřte se na jeho hlavní aspekt: cílové publikum. Právě na něm bude záviset (ne)úspěch emotikonů. Prozkoumejte své odběratele z několika hledisek. 

  1. Věk

Průzkum společnosti Inc.com ukázal, že 68 % mileniálů vyhovuje vyjadřovat emoce pomocí obrázků, jako jsou emotikony, GIFy a nálepky, s čímž souhlasilo pouze 37 % respondentů starších 65 let.

  1. Segment

V B2B oblasti jsou emotikony v e-mailech spíše nevhodné, přece jen jde o profesionální komunikaci. Výzkum e-mailových faux pas sice uvádí, že jen 30 % dotázaných je považuje za nepřijatelné, nicméně raději si je schovejte pro opravdu blízké obchodní kontakty.

  1. Lead scoring

Vysmátý smajlík a jeho „spolubojovníci” navozují pocit důvěrnosti, což na odběratele s nízkým lead skóre nemusí působit dobře. Naopak mohou podkopat vnímání vaší profesionality.

Jak radíme pokaždé: testujte, testujte, testujte. Všímejte si, co u vašich odběratelů funguje a co nikoli.

Jaké emotikony používat

Pokud jste se rozhodli dát tomu šanci, zamyslete se nad významem smajlíků a jejich četností. 

Buďte originální

Podle Phrasee jsou nejpoužívanější ikonky v anglicky psaných předmětových řádcích tyto:

Emotikony v e-mailech

Při pohledu do českých e-mailových schránek objevíte zejména ❤️ (v různých barvách a provedeních), ➡️, 💥, ⚡️, ✔️.

Je jasné, že srdce už pozornost neupoutá, ale odběratele spíše otráví. Vaše šance tedy je použít některý z méně populárních emotikonů. 

Úplně ideální by bylo, kdybyste našli emoji, který dokonale reprezentuje vaši značku. Tady pak můžete udělat výjimku a vkládat znak ke každému NL (nebo jinému e-mailu) jako součást vaší image. Pro Včeliště by to mohl být tento: 🐝

Pokud máte nápad na vlastní emotikon, můžete si ho nechat „vyrobit”.

Buďte přesní

Co se významu týká, pozor na rozdílnost v kulturách. Například sepnuté ruce (folded hands) jako emoji děkuji pochopí na první dobrou v Japonsku, na západě to může evokovat spíše výraz prosím.

V emojipedii, kde najdete emotikony ke stažení, zjistíte také, co která ikonka znamená.

Technická stránka smajlíků

Operační systémy, vyjma Windows 7 a starší verze, emotikony podporují, ale záleží také na e-mailovém klientovi, aplikaci a zařízení, kde si příjemce zprávu otevře. Na rozdíly v zobrazení se můžete podívat v emojipedii po scrollování dolů.

Emotikony v e-mailech: Včeliště

Pokud si zařízení nebo e-mailová schránka s ikonkou neporadí, odběratelé uvidí ▢ nebo jen slovo emoji.

Testujte a postupujte citlivě

Zeptejte se sami sebe:

  • Budou mí odběratelé rozumět významu smajlíků?
  • Používá mé cílové publikum zařízení nebo systémy, které podporují emotikony?
  • Mám dobré předměty i bez emoji?

Pokud jste na všechny výše uvedené otázky odpověděli ano, začněte testovat a uvidíte.

Každopádně mějte na paměti doporučení Davida Fingera:

„Emoji používejte opravdu citlivě a smysluplně. Mějte ke svým odběratelům respekt a budujte s ním vztah, ale ne na základě deseti srdíček v e-mailu.”

Připojte se k naší FB skupině, ať vám v oblasti e-mail marketingu nic neunikne.
Kateřina Andrée

Kateřina Andrée

Katka ve Včelišti působí jako obsahový stratég a copywriter. Každou větu převrátí naruby a zase zpátky, než s ní je spokojená.

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Sledujte nás

E-book: Jak uspět při e-mail marketingu

Stáhněte si zdarma knihu, která vás naučí, jak zapojit e-mailing do vašeho marketingu.

Témata

Doporučené nástroje na e-mail marketing

Share This