Na internetu najdete mnoho průzkumů e-mailového marketingu, v drtivé většině však byly provedeny v zahraničí. Jak jsou na tom Češi, co se e-mailingu týká? Jaké newslettery odebírají, jaký obsah je nejvíce zajímá a jak e-maily ovlivňují jejich nákupní chování? Zeptali jsme se více než 100 respondentů a na výsledek se můžete právě teď podívat.
72 % dotázaných vnímá e-mailing jako vhodný kanál pro budování vztahu se zákazníkem
E-mail marketing patří mezi efektivní nástroje, díky kterým můžete předat svým zákazníkům jakékoliv sdělení či obchodní nabídku. Pro firmy a marketéry se velmi rychle stal oblíbeným způsobem propagace značky, služeb a produktů. Jak to ale vidí ti hlavní – příjemci marketingových e-mailů? Pozitivně e-mailing vnímá přes 70 % dotázaných. Jestli jste doteď nad e-mailingem váhali, teď už na nic nečekejte a pusťte se do toho.
Jako skvělá šance, jak se dobře uvést u potenciálních zákazníků a začít s nimi budovat vztah, se jeví uvítací sekvence. Přes polovinu respondentů s tímto tvrzením souhlasí, proto byste si měli nastudovat, jak na chytlavou uvítací sekvenci.
Odběr a otevírání newsletterů: Slevy lákají, brand rozhoduje, emotikony jsou passé
Více než 85 % dotázaných odpovědělo, že jim newslettery chodí. Přibližná polovina z nich se k jejich odběru i aktivně hlásí. Pouze 8,5 % dotázaných udalo, že newslettery vůbec neodebírá.
Většině respondentů chodí mezi 4 a 10 newslettery denně. Odesílatelé se musí hodně snažit, aby se v záplavě konkurenčních marketingových zpráv prosadili, vynikli. Připomeňte si proto, jak napsat newsletter, který splní vaše cíle. Největším lákadlem pro odběr newsletteru se staly slevy a obsah zdarma. Příslib novinek oslovuje pouze 10 %, o něco méně pak zajímavý věrnostní program či dobrá zkušenost s daným obchodem.
Druhou stránkou věci je, jestli příjemci e-maily nakonec otevírají. Podle odpovědí je rozhodující zejména brand a předmět e-mailu. 42 % dotázaných otevírá NL pouze od vybraných značek, u 34 % respondentů záleží na předmětu e-mailu.
Výsledky průzkumu také potvrzují naše doporučení z článku o emoji:
- 66 % dotázaných odpovědělo, že emoji v předmětu e-mailu rozhodnutí o jeho otevření nijak neovlivní.
- U 15 % respondentů rozhoduje výběr emoji, tedy konkrétní „smajlík“.
- 11 % vnímá emoji v e-mailech negativně, opakovaně zaznělo, že jejich použití působí neprofesionálně.
A jak je to s oslovením? Tady naši respondenti trochu nabourávají proklamované výhody personalizace, protože na téměř 67 % oslovení v předmětu nijak nepůsobí, 9 % ho vnímá dokonce negativně. Nicméně pro 22 % dotázaných se jedná o pozitivní aspekt, díky kterému e-mail otevřou.
Podtrženo, sečteno:
- Dbejte na vypilovaný obsah.
- Nabízejte slevu na první nákup nebo obsah zdarma.
- Nepodceňujte předmět e-mailu.
- Budujte brand.
- Zapomeňte na emoji.
Obsah e-mailů: co zaujme a co ovlivňuje nákupní chování?
Necelých 10 % respondentů si přečte celý e-mail od začátku až do konce, většina však pouze prolétne očima či zkoukne jen začátek. Vsaďte tak na úderné úvodníky a výrazné výzvy k akci, slohové práce přenechte žákům a studentům.
Výjimku tvoří dle reakcí e-maily od oblíbených značek, které přináší informace z oboru, rady a tipy – takové zprávy respondenti často přečtou celé.
To potvrzují i reakce dotázaných na obsah. Slevy a užitečné rady jsou víceméně vyrovnané, novinky v sortimentu lehce pokulhávají.
Přestože byla otázka položena i s možností otevřené reakce, novinky, informace a slevy se opakovaly. Vsaďte tak na inspirativní e-maily, raďte odběratelům, na co se vaše produkty hodí, a nezapomínejte ani na slevy a akce. Pokud do NL zahrnete všechno a ještě k tomu stručně a přehledně (viz níže), máte vyhráno.
Interaktivní a kinetický obsah – ano, nebo ne?
Videa v poslední době hýbou světem marketingu, na sociálních sítích jde o top obsah, doporučuje se také pro jiné formáty reklam. E-maily jsou však dle našich respondentů výjimka. Přes 60 % odpovědělo, že je více zaujmou statické obrázky než videa a odkazy na ně. Podobně je na tom dle reakcí i interaktivní obsah (ankety, kvízy, křížovky apod.), zde je však vidět, že není tak oblíbený zejména mezi rozesíteli. 40 % dotázaných totiž odpovědělo, že interaktivní obsah vůbec nedostává.
Nevkládejte do e-mailů odkazy, které příjemce přesměrují na video na YouTube, vyzkoušejte pro změnu interaktivní obsah.
Jak přimět příjemce e-mailu navštívit web?
Slevy, relevantní nabídka, ale i obsah, který řeší aktuální problém nebo potřebu příjemců newsletteru, nejenže přimějí odběratele k otevření e-mailu, ale především k prokliku na web. Dle odpovědí je však hlavní právě relevance, nezapomínejte proto svou databázi segmentovat a posílat nabídky šité na míru.
Jako další obsah by naši respondenti doporučovali:
- blogové články a obsah ve stylu rady/tipy/návody,
- novinky v sortimentu,
- soutěže.
Ve výsledcích se objevily také odpovědi, které hodnotily spíše celkové pojetí newsletteru. Co je z tohoto pohledu pro příjemce důležité?
- Jasnost, stručnost, výstižnost
- Vtipné zpracování
- Líbivá grafika
- Osobitost, čtivost
- Serióznost, odbornost
Nakoupí, nebo nenakoupí? To je, oč tu běží
Jak tedy ovlivňují newslettery naše respondenty v samotném nákupu? 48 % nakoupí jen tehdy, pokud je v NL něco opravdu zaujme, 25 % příjemců na základě NL nenakoupí. 15 % se pro koupi rozhodne, jen když NL obsahuje slevu, a necelých 9 % zvolilo odpověď „ano, ovlivňují mě hodně“. 2 % k nákupu naláká v NL pouze produkt, který momentálně potřebují.
Přes 60 % dotázaných uvedlo, že personalizovaný e-mail je k nákupu nepřiměje. V dotazech na obsah a celkovou e-mailingovou komunikaci však velké množství respondentů odpovídá, že na e-mail reagují zejména tehdy, je-li relevantní. Lze se tedy domnívat, že část příjemců neví přesně, co personalizovaný e-mail obnáší. Vy jako odesílatelé byste však měli vědět, že pouhé oslovení jménem nestačí. Doveďte personalizaci k dokonalosti pomocí nabídky na míru, reakcemi na aktivitu kontaktů nebo lokalizací.
Speciální slevy zaslané k svátku, narozeninám, výročí nákupu apod. přimějí příjemce nakoupit zejména v případě, že z daného sortimentu právě něco potřebují. Dle odpovědí také záleží na podmínkách uplatnění a na výši slevy. Pokud se pro kampaně k výročí rozhodnete, dobře zvažte všechny tyto faktory. Mělo by jít o skutečně relevantní a výhodnou nabídku.
Přes co nejede vlak
Zjišťovali jsme také, co v e-mailu příjemce spolehlivě odradí od nákupu. Nejvíce se respondenti shodly na těchto pěti bodech:
- příliš velký nátlak,
- pravopisné chyby,
- nerelevantní/nezajímavá nabídka,
- překlepy,
- nelíbivé obrázky.
V odpovědích se objevily také „fake slevy“, takže odesílatelé by si měli zopakovat pravidla vycházející z tlačítkové novely.
Tyto minely nejenže odradí od nákupu, ale mohou vést i k dalším krokům. Respondenti uvedli, že pokud je odesílatel něčím rozzlobí, v 72 % se odhlásí z odběru, 15 % označí e-mail jako spam a 11 % zprávy přestane otevírat. A co je tou pověstnou poslední kapkou, která vede k odhlášení?
Nejčastěji (61 %) jde o vysokou frekvenci zasílání, následně (32 %) o nezajímavý obsah. Nejčastější frekvence od jedné značky, kterou naši respondenti ještě zkousnou, je jednou týdně. Společně s reakcemi 1× za 14 dní a 1× za měsíc se tyto tři varianty podělily o body téměř rovnoměrně.
E-mailujte s rozmyslem
48 % dotázaných potřebuje, aby pro ně byla komunikace informačně přínosná, 23 % respondentů preferuje krátká a jasná sdělení. Další požadavky na ideální e-mailingovou komunikaci vypadají takto:
- relevantní, personalizovaná,
- bez tlaku na prodej,
- osobitá, vtipná, autentická,
- ne moc častá,
- interaktivní,
- pěkná po grafické stránce.
Rozmýšlejte dobře, co chcete odběratelům sdělit. Nesnažte se do newsletteru nacpat jen prodej, stěžejní by měly být užitečné informace. Dá se to hezky spojit:
Pokud to váš obor dovoluje, buďte při komunikaci uvolnění a přirození:
A nezapomeňte ani na líbivou grafiku:
Pilujte svůj e-mailing k dokonalosti
Krátce jsme zabrousili také na SMS marketing, který se v poslední době stává častou součástí e-mailingu. Téměř 74 % dotázaných obchodní sdělení formou SMS obtěžují. Zůstaňte proto raději u klasického e-mailingu, který dokáže přinášet skvělé výsledky, když víte, jak na něj. S tím vám pomohou výsledky tohoto průzkumu a také naše publikace zdarma. Tak si je stáhněte a sledujte nás i nadále, ať vám neuniknou žádné novinky.
0 komentáøù