Narozeninové e-maily jsou skvělým způsobem, jak udržet kontakt se zákazníkem a jak mu ukázat, že si ho vážíte. Není divu, že velká část obchodníků, kteří praktikují e-mailový marketing, do něho automatické kampaně k narozeninám a jiným výročím již zařadila. Pojďme se teď všem výročním automatizacím podívat na zoubek.
Jak se výroční automatizace vyplatí
Pro začátek se podívejme na čísla. Ve srovnání s běžnými propagačními kampaněmi, ty narozeninové:
- mají o 481 % vyšší míru transakcí,
- generují o 342 % vyšší tržby z e-mailu,
- získávají o 179 % vyšší míru unikátních kliknutí.
Jak ale neustále zdůrazňujeme: Nejde jen o okamžité výsledky, ale o pozitivní zkušenost zákazníka, která posiluje váš vztah a generuje další prodeje v průběhu roku.
Jsou také výbornou možností, jak implementovat do e-mailů personalizaci, o které již víme, že zvyšuje spokojenost zákazníků i míru transakcí.
Narozeninové e-maily pod drobnohledem
První, co vás asi napadne, je: „Jak mám vědět, kdy má zákazník narozeniny?” Nejjednodušší možností je přidat jedno pole do přihlašovacího formuláře.
Tento údaj někteří považují za citlivý a jeho vyžadování v zákazníkovi může vzbudit pochybnosti. Uvažujte proto nad těmito kroky ke zmírnění nedůvěry:
- Uveďte, proč po budoucím odběrateli datum narození chcete.
- Nastavte toto pole jako nepovinné.
- Nevyžadujte rok narození, ale jen den a měsíc (popřípadě pouze měsíc).
Vůči zákazníkům je to fér přístup, který nezavání porušením GDPR. Pokud jste již nějaké kontakty nasbírali bez narozeninových údajů, můžete o ně požádat zpětně. V tomto případě vysvětlení, proč se ptáte, opravdu nesmí chybět. E-mail od Ann Taylor je příkladem toho, jak to udělat dobře:
Správný narozeninový e-mail neobsahuje jen dárek
Zda zvolíte procentuální slevu, dopravu zdarma, poukázku na konkrétní částku či cokoli jiného, je jen na vás. Chybět by nemělo ani přání všeho nejlepšího. Co dalšího zahrnout, aby příjemce zprávu vůbec otevřel a dárek využil? Jak na to, aby měl e-mail správnou šťávu?
- Sděltehned v předmětu e-mailu, že se jedná o narozeninový dárek:
- Všechno nejlepší k narozeninám! Užijte si svůj dárek uvnitř
- Váš narozeninový dárek je tady, Jano
- Petře, dnes je váš den, všechno nejlepší! 🎁
- Uveďte jméno zákazníka. Minimálně v předmětu, ale v těle e-mailu je to ještě lepší. Jako to dělá Sephora:
- Zahrňte jasnou výzvu k akci. Stejně jako u každého jiného e-mailu nezapomeňte na tlačítko s jasnou CTA, která příjemci nedovolí dárek nevyužít.
Nutnost poutavého designu snad ani nemusíme zdůrazňovat.
Odesílat v den narozenin, nebo dříve?
55 % narozeninových e-mailových marketingových kampaní je zasílána v den narozenin zákazníka, na druhém místě jsou pak e-maily zasílané 3 týdny před.
Pokud při přihlášení odběratelů požadujete pouze měsíc narození, odesílat můžete první den daného měsíce. Je jen na vás, na kdy odesílání nastavíte, vždy tomu ale přizpůsobte předmět i obsah e-mailu:
Jeden e-mail, nebo celá kampaň?
Místo odeslání jediného narozeninového e-mailu můžete zvážit vytvoření pořádné narozeninové kampaně pro případ, že příjemce po obdržení první zprávy nákup neuskuteční. Může vypadat například takto:
- Vaše narozeniny se blíží! Tady máte slevu 25 %! (3 týdny předem)
- Všechno nejlepší! Dostali jste slevový kód? (v den narozenin)
- Pokračujte v oslavách a dopřejte si slevu 25 %! (3 až 5 dnů po)
Nebo nastavte e-mail s připomenutím, který se odešle týden poté, co odběratel otevřel první narozeninový e-mail, ale dárek nevyužil. Jako Aveda:
Každopádně, e-maily s připomínkou generují zvýšení sazby o nejméně 20 % u některých metrik, viz graf.
Nejen narozeniny jsou důvodem k obdarování
Automatizaci můžete nastavit i na jiné události a výročí. V ČR se nabízí například jmeniny, i když to může být trochu zrádné. Například v případě jména Petr, které je v kalendáři dvakrát, nebo u různých netradičních jmen, která v českém kalendáři zatím nejsou vůbec.
Společnost Outdoor Voices přišla s neotřelým nápadem a rozesílá e-maily k půlnarozeninám. Tedy 6 měsíců před skutečným dnem narození.
Dalšími možnostmi jsou události spojené s interakcí zákazníka s vaší značkou. Může to být výročí:
- přihlášení se k odběru newsletteru,
- zakoupení prvního produktu.
Ke správnému nastavení automatických kampaní pomůže vhodný e-mailingový nástroj
Do podrobností s nastavením automatizace zabíhat nebudeme, protože každý nástroj má jiné uživatelské rozhraní. Zmíníme jen, že z našeho porovnání nástrojů vyšel (co se automatizací týká) nejlépe Drip.
Neváhejte a zařaďte výroční e-maily do svých automatických kampaní. A nebojte se být kreativní, fantazii se meze nekladou. Více rad a tipů z praxe můžete najít v naší facebookové skupině. Tak se přidejte, těšíme se na vás!
0 komentářů