Vánoční nákupy se letos odehrávají především v online prostředí. E-shopy tak mají jedinečnou příležitost posunout svůj byznys ještě o kus dál a dosáhnout rekordních prodejů.
Chcete z předvánočního období vytěžit maximum i vy? Pak vyšperkujte svou vánoční e-mailingovou strategii. Čtěte dál a dozvíte se, jaké typy vánočních e-mailů posílat, kdy je pro to nejvhodnější čas nebo na jaké chyby si dát pozor.
Krok 1 = Začněte s analýzou předešlých aktivit
Pokud jste už vánoční rozesílky absolvovali v minulých letech, jste ve výhodě. Vyhodnoťte detailně, co vám (ne)fungovalo. Na co konkrétně doporučujeme se zaměřit?
- Jaké produkty se vám o Vánocích prodávaly nejlépe – nešly by bestsellery využít i letos o Vánocích?
- Jaký segment zákazníků nakupoval nejvíce – speciálně pro ně můžete připravit kampaň, ve které jim udělíte status nejštědřejších Ježíšků a odměníte je dárkem nebo slevou za věrnost. Pokud se segmentací začínáte, bude se vám hodit náš návod – najdete ho v tomto článku.
- Co fungovalo, a co naopak upadlo v zapomnění – inspirujte se předměty newsletterů, designem, CTA tlačítky i celkovým vizuálem, a to jak v pozitivním, tak negativním případě.
Chystáte se rozesílat poprvé? Čerpejte inspiraci ze zákaznické podpory nebo kamenných obchodů. Nezapomeňte ani na A/B testování, které vám může přinést rychlejší zpětnou vazbu.
Krok 2 = Postupně si zákazníka nalaďte a rozdělte si vánoční kampaň do časových úseků
Abyste nepropásli vhodné načasování e-mailů, rozdělte si vánoční e-mailing do několika období a ke každému vymyslete různé typy kampaní:
E-maily v předvánočním období
Boom se spouští už několik týdnů před Vánoci – konkrétně na Black Friday. Ač je tento svátek konzumu vnímán mnohdy s nedůvěrou, protože ho někteří prodejci využívají celoročně, můžete se svézt na jeho vlně a poslat akční nabídku jako ostatní, nebo ho uchopit po svém. Třeba jako BeWooden, kteří mají Green Tuesday.
Tip Mailujeme: Schválně, kolik se vám nahrnulo do schránky Black Friday e-mailů? Nejspíš tolik, že se v nich ztrácíte. Pokud budete posílat svou Black Friday nabídku příště, dejte si obzvlášť záležet, abyste mezi ostatními zazářili předmětem a preheaderem, protože to ve většině případů vypadá bohužel takto:
Jaké další e-maily posílat zákazníkům v předvánočním období?
- Seznamy přání – tady bude hrát hlavní roli personalizace a trackování zákazníků. Dejte dohromady jejich preference a vytvořte jim nabídky šité na míru. Druhou alternativou je mít v rozhraní e-shopu seznam přání, který mohou vaši zákazníci jednoduše sdílet se svými blízkými a usnadnit jim výběr.
Tip Mailujeme: Design e-mailových kampaní je u vánočních e-mailů důležitý. Ecomail i SmartEmailing vám v tomhle usnadňují práci a mají připravené speciální vánoční šablony.
Ukázka vánočních šablon v Ecomailu:
- Tipy na dárky – klasické třídění pro maminku, bratra nebo přítele může fungovat, ale jděte ještě dál a nabídněte tipy podle specifičtějšího výběru. Pokud prodáváte například sportovní potřeby, rozdělte kategorie na dárky pro fotbalové nadšence, zapálené cyklisty, milovníky horské turistiky apod. Vaši zákazníci tuto pomoc ocení. Ani v tomto případě nezapomínejte na segmentaci. Určitě by vám nepomohlo poslat bezdětnému třicátníkovi tipy na dárky pro jeho děti ve školním věku. Zaujmout můžete i v jiném stylu. Zoot například vsadil ve vánoční kampani na Nikol Štíbrovou a jejího partnera Petra Leitgeba a ve vizuálech je převtělili do postav z populárních vánočních postav. Kliknutí na CTA v podobě „Chci nadělovat“ je tak téměř automatické.
Tip Mailujeme: Je nám jasné, že takový rozpočet na vánoční kampaň má jen hrstka firem. I s daleko menšími částkami se však dá čarovat – vsaďte na autenticitu, tonalitu, zkrátka na cokoliv, v čem jste výjimeční.
- Adventní kalendáře – milují je děti a stejně tak dospělí. Držte je v napětí a připravte jim akční nabídku, která bude každý den jiná. Příprava e-mailového adventního kalendáře zabere více času, ale pokud si ho připravíte jako automatizaci, budete jen příští rok vyměňovat produkty, případně lehce upravovat copy nebo obsah.
- DIY tipy: E-mailové schránky jsou zaplavené prodejními e-maily. Návody na DIY výrobky tak mohou být příjemným zpestřením (pokud to samozřejmě souzní s tím, co děláte celý rok). Dobře s tím pracuje značka Bella Rose, která takové tipy posílá celoročně. Ani tak nezapomíná vypíchnout svoje produkty, které mohou vlastnoručně vyrobený kousek povýšit na další úroveň.
E-maily v období, kdy se Vánoce blíží
Jde o období, kdy se prodejci předhánějí ve slibech svým zákazníkům. Obzvlášť v tomto případě ale buďte opatrní a neslibujte nemožné. Nejčastěji dochází k problémům s doručením, kdy přepravní společnosti nestíhají. Komunikujte to zákazníkům otevřeně, a pokud máte možnost expresního doručení nebo několika výdejních míst, dejte to do popředí. Třeba jako iStyle, který své výhody posílá v těle vánočních newsletterů:
Jaké kampaně v tomto obdobím e-shopům fungují?
- Speciální nabídky – nemusíte se uchylovat k plošným slevám nebo dopravě zdarma. Skvěle fungují i dárkové balíčky za zvýhodněnou cenu nebo dárky k nákupu šité na míru zákazníkovi.
- Dárky na poslední chvíli – v takovou chvíli můžete přidat na urgenci a připomenout zákazníkům, že mají pár posledních dnů na to, abyste jim stihli doručit jejich vánoční přání. Těsně před Vánoci pak vyjděte vstříc opozdilcům a nabídněte jim dárky, které můžou mít v rukách během pár minut – zpravidla vouchery nebo digitální dárkové karty.
Jak je to s e-maily v povánočním období?
Může se zdát, že s koncem vánočních svátků končí i vánoční prodej, nemusí to tak ale být. Povánoční slevy jsou už tradicí a spousta zákazníků na ně čeká. Teď už nakupují jen pro sebe, dejte si tedy velký pozor na to, jaké produkty jim nabízíte, a svou nabídku co možná nejvíce přizpůsobte jejich zájmům. O personalizaci e-mailů si můžete přečíst více v našem předchozím článku.
Po Vánocích by rozhodně neměl váš e-mailing utichnout úplně. Jsou ale dny, které jsou e-mailingu zapovězené. Kdy byste si měli dát pauzu i vy?
- 24. prosince – tento den je pro e-mailing skutečné tabu. Dárky už mají všichni doma a e-mailová schránka zůstává bez povšimnutí.
- 27. prosince – velká část lidí se sice vrací do kanceláře, po vánočních svátcích se ale jejich pracovní tempo rozjíždí pomaleji. Míra otevření e-mailu je podle terminus.com o 33–35 % nižší.
- 31. prosince a 1. ledna – lidé mají pořád ještě plnou hlavů důležitějších věcí, než je jejich e-mailová schránka. Terminus.com uvádí, že míra otevření e-mailu je přibližně o 60 % nižší než během roku.
- 2. a 3. ledna – zájem o e-maily už stoupá, po svátcích ale všechny čeká hromada práce, která se jim přes svátky nakupila. Nemají proto na reklamní e-maily zkrátka čas.
Tip: Detailně jsme se vhodnému načasování před a po Vánocích věnovali v jednom z našich předchozích článků.
Zásady, kterých se držte nejen o Vánocích, ale i po celý rok:
- Napište e-mail, který zaujme a nepustí – váš e-mail musí zaujmout na první pohled, aby v předvánočním konkurenčním boji uspěl. Držte se zásad, které platí celoročně. Těmi jsou silný předmět, jednoznačná výzva k akci, kvalitní copywriting, vytvoření pocitu urgence a předávání hodnotných informací.
- Testujte a analyzujte – využijte možnosti A/B testování a zjistěte, jaký typ e-mailu má větší úspěch. Testovat například můžete, jaká výzva k akci je efektivnější nebo jaký design se vašim zákazníkům líbí více. Nevíte jak na to? Vše důležité o A/B testování se dozvíte v tomto článku. A nezapomeňte výsledky kampaní pečlivě analyzovat. Příští rok vám pomůžou váš vánoční e-mailing posunout zase o úroveň výše.
- Nezapomeňte si e-maily před odesláním zkontrolovat – jen tak se vyhnete 8 nejčastějším chybám, kterých se prodejci dopouštějí.
Tip Mailujeme na závěr: Ne všechny produkty se hodí jako vánoční dárek a není radno je s Vánoci spojovat za každou cenu. Pokud je to případ i vašeho sortimentu, zkuste si projít další významné dny v roce, které byste k propagaci mohli využít. Můžou pro vás být daleko efektivnější. Pokud například prodáváte chovatelské potřeby, můžete využít Den zvířat (4. října) nebo Den psů (26. srpna).
0 komentáøù