Statické e-maily jsou již v dnešní době raritou. Běžně se setkáváme s prvky, které svou formou rozbíjejí strohost klasických e-mailů. Jde o dynamické a interaktivní (nebo také kinetické) prvky. Tyto dva pojmy se často zaměňují (či sjednocují). Pojďme se na ně podívat blíže a inspirovat vás , čím můžete svůj e-mailing ozvláštnit.
Dynamické prvky e-mailu vycházejí z personalizace
Dynamický prvek e-mailu je jakýkoli prvek, který se mění na základě preferencí, chování či demografických dat příjemce. Jedná se tedy o každý personalizovaný prvek v e-mailu. Dynamické prvky jsou skvělý způsob, jak navýšit míru otevření, míru zapojení a interakce a získat nové zákazníky. Čím jsou e-maily personalizovanější, tím vyšší je šance, že příjemce e-mail otevře, přečte a provede vámi chtěnou akci.
Personalizaci se meze nekladou, a tak lze dynamickými prvky upravit:
- text
- vizuál e-mailu
- výzvu k akci (CTA)
- logo
- bloky doporučených produktů (produkty vybrané na základě zákazníkových preferencí)
- videa (např. doplněk Motionlab ve SmartEmailing)
Cílem dynamických prvků je, aby e-mail působil, že je psaný pouze pro jednoho příjemce a nikoho dalšího.
Interaktivní (kinetické) prvky e-mailu přitáhnou pozornost
Interaktivní prvky e-mailu umožňují příjemcům interagovat s obsahem e-mailu a učinit požadovanou akci přímo v e-mailovém rozhraní (nemusí tedy prokliknout na vaši webovou stránku). Mohou tak snadno potvrdit účast na akci, vyplnit dotazník, prolistovat si katalog či odpovědět na komentář.
Základní myšlenkou interaktivních prvků je akce. Příjemce e-mailu tedy má s prvkem nějakým způsobem pracovat. Do této kategorie nepatří například GIFy, tmavý režim či odpočítávání – jelikož takový prvek sice upoutá pozornost, nicméně čtenář s prvkem dále nijak neinteraguje.
Jaké interaktivní prvky tedy můžeme v e-mailech použít?
- hover effect (efekt změny po najetí myší – např. přes tlačítko, obrázek apod.)
- gamifikace (stírací losy, kola štěstí apod.)
- ankety, dotazníky, formuláře
- interaktivní zvuky
- videa a animace
- trigger linky (odkaz či tlačítko, které po kliknutí automaticky dokončí požadovanou akci – např. vyplnění dotazníku se známými údaji nebo potvrzení účasti na akci)
Výhody dynamických a interaktivních e-mailů v číslech
- AMP e-maily dokážou získat až 3× větší počet konverzí než tradiční HTML e-maily (Mailmodo, https://www.mailmodo.com/guides/amp-for-email/)
- gamifikované prvky mohou při sběru nových kontaktů výrazně navýšit subscription rate a konverzní poměr dokončení objednávky
- video v e-mailu zvyšuje open rate o 19 % a click-through rate až o 65 % (Campaignmonitor https://www.campaignmonitor.com/resources/guides/video-in-email/)
Jak interaktivní prvky fungují?
V roce 2019 Google spustil framework AMP (Accelerated Mobile Pages) pro e-maily ve své webové aplikaci Gmail. Původním záměrem AMP bylo zrychlení načítání webových stránek na mobilních zařízeních. Nyní však díky AMP mohou e-maily obsahovat interaktivní prvky, které se staly nedílnou součástí moderního e-mailingu. Klíčovými benefity AMP v e-mailingu je interaktivní obsah zpráv a poskytnutí funkcí podobných těm na webových stránkách přímo v rozhraní e-mailu. Tím dochází k větší míře zapojení ze strany příjemce zprávy právě díky interaktivitě e-mailu.
Velkou výhodou AMP prvků v e-mailu je fakt, že jsou vždy aktuální. Nezáleží tedy na tom, kdy příjemce zprávu otevře, jelikož se prvky automaticky aktualizují.
V současnosti lze AMP e-maily posílat na tři e-mailová rozhraní: Gmail, Mail.ru a Yahoo Mail. Proto je potřeba mít připravený i záložní HTML e-mail, aby si e-mail mohli zobrazit i ti, kdo používají nepodporovanou doménu. Interaktivní e-maily totiž lze nakódovat i pomocí HTML. Kvůli náročné implementaci je však využívání interaktivních e-mailů stále poměrně výjimečné.
K vytvoření AMP e-mailů slouží nástroje jako Mailmodo, Stripo, AMP.dev, Mailercloud nebo Elastic Email.
Staňte se průkopníkem
Interaktivní a dynamické prvky upoutají čtenářovu pozornost, proto se vyplatí je v e-mailingu využívat. Je to ideální příležitost pro navýšení metrik. Aby příjemce vaše e-maily četl, doporučujeme personalizovat, co se dá. Pokud plánujete interaktivní prvky do svého e-mailingu zahrnout (a stát se tak průkopníky v prostředí českého e-mailingu), zpočátku se zaměřte pouze na jeden interaktivní prvek, kolem kterého bude e-mail postaven. Na nové prvky v e-mailech využívejte A/B testování, díky kterému zjistíte, jak úspěšně daný prvek funguje.
0 komentáøù