Můžete být renomovaná firma se službou, kterou zná tisíce lidí, nebo e-shop slavící roční existenci a rozšiřující svoje portfolio produktů. V obou případech ale pravděpodobně vymýšlíte nové produkty a služby pro své zákazníky, odběratele a fanoušky. A právě k oznámení a nabízení novinek se skvěle hodí tzv. e-mailingová „launch“ kampaň.
Co je launch kampaň
Do češtiny by se slovo „launch“ dalo přeložit jako „startovací“. Nastartovat chcete povědomí o novém produktu, službě, limitované edici, případně o změně vaší nabídky. A to předtím, než se vaše nabídka stane dostupnou.
Pro launch kampaně potřebujete mít seznam kontaktů v e-mailové databázi. Pokud nejste úplnými nováčky, sbírku kontaktů už máte a víte, kdo jsou vaši čtenáři a zákazníci – proč vás sledují, co kupují, jaké vaše e-maily nejvíc četli. Informace o jejich nákupním chování i o tom, jací vaši zákazníci jsou, v launch kampani můžete využít v rámci segmentace.
Pokud si nejste jistí, jak sehnat další relevantní kontakty pro e-mailing, máme pro vás jeden tip. Na svých webových stránkách vytvořte tzv. pop-up okna, přes která můžete návštěvníkům stránek nabízet vstup do e-mailové databáze.
Co by měla launch kampaň obsahovat
3 e-maily – to je optimální množství zpráv v launch kampani. Díky 3 e-mailům můžete postupně budovat napětí, nadšení a odhalovat informace. Pokud jste si jistí, že máte čtenářům co sdělit ve více e-mailech, napište jich víc – ale dejte si pozor, abyste fanoušky nepřehltili.
Co sdělovat čtenářům ve 3 e-mailech?
První e-mail – očekávání
Především vzbuďte zvědavost a naznačte, že připravujete něco nového. Detaily si nechte na později. Uveďte datum, kdy odhalíte víc (a třeba i kdy bude produkt/služba k dispozici). Zmínit také můžete, jak budou moci zákazníci novinku získat. Vytvořte dojem exkluzivity – například že ti, kteří tento e-mail čtou, jsou první, kdo o novém produktu/službě ví a plynou jim z toho určité výhody atd.
Druhý e-mail – informace
V tomto e-mailu přineste čtenářům co nejvíc informací, aby se mohli rozhodnout, zda o váš produkt/službu stojí. Řekněte jim, s čím jim produkt pomůže, co jim přinese, proč je pro ně zajímavý. Zde se hodí použít konkrétní fotografie produktu. Zopakovat můžete i termín dostupnosti novinky z předchozího e-mailu. Pokud budete prvním kupujícím (nebo v prvních několika dnech) nabízet například slevu, poštovné zdarma nebo nějakou exkluzivitu, určitě si to nenechte pro sebe.
Druhý e-mail pošlete pár dní až dva týdny po tom prvním.
Třetí e-mail – spuštění prodeje
A je to tady. Vaši sledující jsou natěšení a na tento den čekali. Konečně si budou moci produkt/službu objednat a nakoupit. Zopakujte, proč by lidé měli produkt chtít. Podpořit vaše tvrzení můžete pochlubením se prvními recenzemi (pokud jsme třeba měli nějaké testery). Opět zmiňte vše, co nabízíte exkluzivně k produktu v prvních dnech / pro prvních několik nákupů – vytvořte lehký tlak na čtenáře. Řekněte lidem, kde jinde vás můžou sledovat (např. sociální sítě).
Třetí e-mail pošlete a prodej novinky spusťte týden až dva týdny po odeslání druhého e-mailu.
Co by nemělo chybět v žádném z e-mailů
Předmět
Pár slovy vyjádřete, co čtenáře po rozkliknutí zprávy čeká. Nebuďte zde přespříliš kreativní – každý musí pochopit, o jaký obsah půjde. Když přípravu předmětu podceníte a e-mail zůstane neotevřený, o vaší nabídce se lidé nedozví.
Design a grafika
Vaše značka už na trhu nějakou dobu existuje. Máte své barvy, podle kterých vás fanoušci poznají, a máte i celkovou vizuální podobu – všeho se držte i v e-mailech. K barvám vašeho produktu můžete použít doplňující barvy ladící s nabízeným produktem.
Náš tip: Po vizuální stránce by mělo být hned jasné, o čem je řeč a co nabízíte. Neutopte čtenáře v přehršli barev a neodvádějte jeho pozornost množstvím vizuálního balastu.
Texty
Hodně záleží, jaký tone of voice jste používali doteď. Pokud s fanoušky komunikujete s vtipem / krátkými zprávami / příběhy / sarkasmem, držte se zažité komunikace i v e-mailových sděleních. Stejně jako u vizuálu by se ale čtenář neměl v textech ztratit.
Fotky, gify a videa
Statické obrázky, případně více či méně pohyblivé obrázky mohou zaujmout pozornost čtenáře – zvlášť pokud je na nich vyobrazen produkt. Rozhodně nic nezkazíte, když lidem ukážete, jak se produkt používá.
Variace produktu
Pokud nabízíte například boty v různých variacích, byla by škoda se omezovat na vizuál jedné varianty. Lidé mají rádi, když dostanou možnost volby, protože se většinou chtějí alespoň trochu odlišovat od ostatních. Koláž fotek / gif / produktové portfolio jsou cestou, jak jednotlivé typy produktu sledujícím představit.
Náš tip: Ukažte produkt v různých situacích. Ať si ho každý lépe představí.
Testeři
Pravděpodobně jste produkt před uvedením na trh testovali. Máte recenze? A mohli by je vidět vaši fanoušci? Zvýšíte tím důvěryhodnost novinky.
CTA
V každém e-mailu nezapomeňte na tzv. call to action tlačítko. Tlačítko s výzvou akci čtenáře nasměruje k akci, kterou po něm chcete. V případě prvních dvou e-mailů to může být výzva ke sledování na sociálních sítích, více informací atd. Ve třetím e-mailu je vhodné mít tlačítko s výzvou k objednávce a ke koupi.
Náš tip: Konkrétní a krátký text na tlačítku zvýší šanci, že na něj čtenář klikne. Nezapomeňte ani na design tlačítka. Nesmí se v e-mailu někde schovávat, musí být naopak vidět.
Každý rozeslaný e-mail můžete testovat
Během přípravy kampaně si možná nebudete jistí, jaké sdělení, vizuál nebo čas a den rozesílky bude fungovat nejlépe. Proto každý e-mail testujte pomocí A/B testování. Myslete ale na to, že je vždy potřeba testovat jen jednu kreativní část e-mailu – nikdy ne vše najednou.
Pro launch kampaně neexistuje jen jeden zaručený recept. Různé značky nové produkty a služby komunikují odlišně, a přesto mnoho z nich úspěšně. Důležité je v launch kampani obsáhnout jednu zásadní ingredienci – autentičnost. Pak už stačí jenom vzbudit v čtenáři zvědavost a pocit, že produkt/službu musí mít.
0 komentářů