Co byste měli vědět, aby letos byly šťastné a veselé e-mailové

  1. Hlavní strana
  2.  » 
  3. Obsah e-mailů
  4.  » Co byste měli vědět, aby letos byly šťastné a veselé e-mailové

Pro většinu e-shopů znamená předvánoční čas žně v podobě konverzí a tržeb, ovšem jen pokud této sklizni pomohou. To znamená včas zasadit semínka a o vzkvétající zájem se dobře starat, udržovat ho. Přesně tak funguje dobře promyšlená vánoční e-mailová kampaň. A nenechte se mýlit, nemusí jít pouze o nabídku vhodných vánočních dárků. Vánoce přináší šanci téměř všem v online světě. 

Je čas na (před)vánoční strategii

V první řadě je třeba promyslet – jako u jakýchkoli jiných kampaní – efektivní strategii. Pokud jste vánoční kampaň rozesílali již loni, oprašte její výsledky a zjistěte, co fungovalo a co ne. Zaměřte se na důležité metriky, hlavně na množství zákazníků, které vám kampaň přivedla. 

Časy a zvyklosti se samozřejmě mění, proto si při plánování strategie položte také tyto otázky:

  • Co se od loňského předvánočního období výrazně změnilo?
  • Bude nám letos fungovat stejný hlavní „tahák”?
  • Pokud ne, co jiného by mohlo na zákazníky zapůsobit? 

Některé okolnosti jsou však neměnné, na otázku „Co naši zákazníci řeší?” bude jedna odpověď vždy správná, a to: „Chtějí ušetřit čas a nervy ve frontách, vyhnout se davům a nakoupit pohodlně.” To je nestárnoucí gró všech e-shopů a o Vánocích nabývá na síle. 

Jestliže s e-mailovým marketingem teprve začínáte, vyvstává otázka, zda pro vás není vánoční kampaň příliš velké sousto. Jako úplně první e-mailový počin bychom to nedoporučovali. Pokud však máte své odběratele alespoň trochu rozkomunikované, tzn. obdrželi od vás minimálně tři newslettery, nabídky apod., měli jste již možnost zjistit, jak moc/málo je vaše databáze aktivní. Také jste určitě odhalili spamové nástrahy a napravili případné nedostatky. V tom případě se do vánoční kampaně pusťte. 

Co a kdy komunikovat?

Kromě výše uvedených předností (nákupy v klidu a pohodlí) budete pravděpodobně chtít zákazníkům komunikovat i další výhody, které si nejprve dobře promyslete. Od toho se pak budou odvíjet jednotlivé mini kampaně, rozfázované do celého předvánočního období. Nemá smysl poslat jeden e-mail s přáním veselých Vánoc a pobídkou k pohodlnému nákupu. Využijte potenciál vánoční nákupní horečky na maximum. Mini kampaně tak mohou obsahovat slevy či dárky za včasný nákup (začátkem listopadu), nebo naopak možnost nákupů na poslední chvíli (těsně před Štědrým dnem).

Zdroj: mailerlite.com

Do kategorie „co komunikovat” patří také výběr konkrétního zboží. 

  • Které vaše produkty jsou vhodné jako vánoční dárky? 
  • Budete nabízet také vouchery? 

Pro zajímavost uvádíme, že v loňském roce utratil průměrný Čech za dárky 7 000 korun, což svědčí o ochotě zákazníků se o Vánocích „praštit přes kapsu”. A co se poukazů týká, jejich prodeje tradičně vzrůstají těsně před Štědrým dnem.

Abyste mohli mini kampaně správně rozfázovat, prostudujte si statistiky, kolik lidí a kdy nejvíce nakupuje dárky. Ideálně dle vaší cílové skupiny a vašich segmentů v e-mailingu. Podle toho pak vymyslíte témata a čas odeslání. Například můžete využít Black Friday jako pobídku k nákupu vánočních dárků se slevou, pokud víte, že vaše cílovka nakupuje dárky již v listopadu. 

Jak na obsah předvánočních kampaní

Vánoční kampaň by samozřejmě měla co nejvíce podporovat vánoční atmosféru. Kouzlo Vánoc se dá pomocí správné grafiky vnořit do jakéhokoli newsletteru, i když právě nepřináší tipy na dárky. Vánoční doba pro mnohé znamená čas rekapitulace, ohlédnutí a vy toho můžete využít. Překvapte své odběratele přehledem loňského roku.

  • Připomeňte, jaké zboží si u vás zakoupili a poděkujte jim.
  • Informujte je, kolik nových produktů jste v uplynulém roce zařadili do sortimentu.
  • Pochlubte se, kolika zákazníkům jste udělali radost.

Nebo naopak nastiňte, jaké obchodní a prodejní plány máte do roku nového.

Zdroj: mailerlite.com

5 tipů na zaručeně úspěšný obsah předvánočních e-mailů

  • Dárkový průvodce – tipy na dárky
  • Seznam přání s možností zúčastnit se soutěže
  • Adventní kalendář (každodenní e-maily s překvapením) – ale pouze těm, kteří se k takovému odběru přihlásí
  • Hra na Ježíška – doprava zdarma, dárek k objednávce, prodloužená doba vrácení zboží apod.
  • Praktické informace – nejzazší termín objednání pro včasné doručení, prodloužení zákaznické podpory atd.
Zdroj: esputnik.com

Zapojte kreativitu

Pokud během roku praktikujete model stručného e-mailingu, o Vánocích si můžete dovolit být kreativnější. Vaši odběratelé jsou v předvánoční době veselejší, hravější a potěší je (zvláště ty lehce vystresované) uvolněnější newsletter. Určitě použijte více vizuálních prvků než obvykle, nebojte se barev, vtipných obrázků či textů, gifů, puzzle apod. Nástroje pro e-mailový marketing nabízí různé šablony s vánoční tematikou, ale pozor na Santa Clause, Češi jsou hrdí na svoje vlastní tradice. Ježíška v šablonách nenajdete, ale stromeček, dárky, sněhuláky a jiné podobné motivy ano.

Zdroj: esputnik.com

Opakujeme to stále dokola u všech kampaní a platí to i tentokrát: Dejte si záležet na předmětu e-mailu. Kouzlo nejkrásnějšího období v roce vám to usnadní. 

  • Nesem vám noviny, poslouchejte! Dárkový průvodce jen pro vás
  • Já sním o Vánocích… zlatých! Zlaté šperky nyní se slevou 20 %
  • Tři oříšky pro Popelku, spoustu dárků pro vás!

Neomezujte se pouze na e-mailing

Určité procento nakupujících tvoří „vánoční zákazníci”, tedy zákazníci, kteří u vás nakoupí pouze a jen v předvánočním období. Je dobré se k nim přiblížit i jinými marketingovými kanály, které při běžné kampani nepoužíváte. Pro takové kontakty spusťte třeba SMS kampaň nebo je zkuste provázat v FB skupině.

Vánocemi to končí. Nebo ne?

Jak bylo řečeno v předchozím odstavci, někteří odběratelé se přihlásili opravdu jen z důvodu Vánoc. Začátkem nového roku tedy vyzkoušejte, jak nové kontakty interagují s vaší značkou, jestli otevírají e-maily či nakupují celoročně. Pokud ne, vytvořte si nový segment, se kterým pracujte odděleně. Newslettery těmto kontaktům zasílejte pouze v rámci opravdu speciálních kampaní nebo se připomeňte až na podzim.

E-mail jako komunikační kanál rozhodně není překonaný, jak někteří tvrdí. Podle statistik až 58 % lidí otevře e-mail jako první a v překvapivé míře ho používá i mladá generace. E-mailing se stále vyplatí, zvláště o Vánocích. Přejeme vám tedy šťastné a veselé e-mailové!

Připojte se k naší FB skupině, ať vám v oblasti e-mail marketingu nic neunikne.
Kateřina Andrée

Kateřina Andrée

Katka ve Včelišti působí jako obsahový stratég a copywriter. Každou větu převrátí naruby a zase zpátky, než s ní je spokojená.

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Sledujte nás

E-book: Jak uspět při e-mail marketingu

Stáhněte si zdarma knihu, která vás naučí, jak zapojit e-mailing do vašeho marketingu.

Témata

Doporučené nástroje na e-mail marketing

Share This