Přestože je behaviorální cílení jednou z nejúčinnějších e-mailových strategií, využívá ho překvapivě málo obchodníků. Možná kvůli chybějícímu technickému know-how, možná kvůli nedostatku povědomí o této taktice. Proto vám teď přinášíme vhled do tématu spolu s návodem, jak behaviorální e-maily efektivně využívat pro úspěšnější podnikání.
Co je behaviorální cílení v marketingu
Behavior znamená chování. V tomto případě jde o chování návštěvníka vašeho webu. Právě jeho aktivita rozhodne o podobě e-mailu, který následně obdrží. Na základě digitálního chování spotřebitele můžete svoji reakci upravit na míru.
Řečeno laicky – žádné hromadné e-maily se stejným obsahem pro všechny, ale individuální e-mail, přizpůsobený každému jednotlivému zákazníkovi.
Benefity pro uživatele
Díky behaviorálnímu cílení získají vaši stávající i potenciální zákazníci:
- pocit výjimečnosti díky velmi osobnímu jednání a pocit důležitosti díky vaší okamžité reakci na něco, co právě udělal/a,
- velmi pozitivní spotřebitelskou zkušenost spojenou s vaší značkou,
- možnost držet krok s novinkami pouze v oblasti, která je zajímá.
O jednu věc klienty připravíte, ale rozhodně to nebude žádná ztráta. Odbouráte totiž zobrazování nežádoucích reklam a informací.
Benefity pro vás
Ty samozřejmě úzce souvisí se spokojeností návštěvníka webu. Pokud mu zajistíte výše uvedené výhody, můžete očekávat:
- ochotu uživatele vracet se a stát se věrným zákazníkem,
- všeobecné zvýšení důvěry ve vaši značku,
- lepší výsledky reklamních kampaní.
Sledování chování uživatelů vám umožní oslovit ty správné zájemce o vaše produkty či služby. Vystoupíte z davu konkurentů a získáte své vlastní věrné „publikum“. Poskytnete spotřebitelům přesně to, co chtějí. V podstatě tak vytvoříte segment jednoho.
Jak na to ve 3 krocích
Dost bylo teorie, následuje zavedení do praxe.
1. Sledujte, zkoumejte
První a hlavní krok, bez něho to nepůjde. Sledujte, jak lidé interagují s vaší firmou online. Využijte všech dostupných kanálů k prozkoumání jejich chování. Nejen web, ale i sociální sítě pomáhají „naslouchat“ uživatelům a dozvědět se o nich co nejvíce.
Zásadní činnosti uživatelů:
- aktivita na webových stránkách,
- aktivita na sociálních sítích,
- e-mailové zapojení,
- odeslání formuláře,
- konverze.
Abyste mohli tyto poznatky shromažďovat a ukládat k jednotlivým kontaktům, potřebujete vhodný softwarový nástroj, např. HubSpot.
2. Vyhodnocujte
Už víte, že behaviorální e-mail je vhodnou reakcí na akci provedenou potenciálním zákazníkem. Ve druhém kroku musíte rozhodnout, na jakou akci reagovat.
Mohou to být například:
- návštěva stránky s cenami,
- opuštění nákupního košíku před dokončením prodeje,
- interakce na sociální síti,
- čtení blogového článku,
- prohlížení konkrétních produktů.
Jeden příklad za všechny
Akce: Zobrazení určitého obsahu na vašem webu – např. případové studie.
Reakce: Odeslání stejného nebo podobného obsahu – vaší nejúspěšnější případové studie.
A ještě jeden přímo z praxe
Pokud návštěvníci stránek opustí nákupní košík bez dokončení prodeje, dům designové módy Kate Spade New York zašle tento e-mail:
Zdroj: Campaign Monitor
3. Konverzujte
Posledním krokem je napsat poutavý e-mail, kterým zahájíte konverzaci s uživatelem. Ten by měl splňovat tři hlavní kritéria efektivních e-mailů, být jejich ideální kompilací.
Behaviorální e-mail by tedy měl být:
- správně načasovaný,
- akční,
- osobní.
Udržte si pozornost uživatele vhodnou konverzací a správnou nabídkou, popřípadě i výzvou k další akci.
Takhle to dělá Spotify:
Zdroj: HubSpot blog
A ještě jednou Spotify. Podle hudby, kterou jejich uživatelé poslouchají, vytváří individuální reklamní kampaně za účelem prodeje lístků.
Zdroj: Spotify
Co na to metriky e-mailingu?
O nejdůležitějších metrikách e-mailového marketingu jsme již psali. Nyní lze ve stručnosti říci, že behaviorální cílení pozitivně ovlivní hlavně tyto ukazatele:
- míru prokliku,
- konverzní poměr,
- návratnost investice.
To vše samozřejmě může vést k hlavnímu cíli všech obchodníků – zvýšení tržeb. Tak se do toho pusťte!
0 komentáøù