IP warm-up: co, proč a jak?

  1. Hlavní strana
  2.  » 
  3. Návody
  4.  » IP warm-up: co, proč a jak?

Bylo by krásné, kdyby každý e-mail, který vytvoříme a pošleme potenciálním zákazníkům, opravdu dorazil tam, kam má. Jenže realita je bohužel trochu jiná. Většinou míří nezanedbatelná část zpráv rovnou do koše, protože ji poskytovatel schránky považoval za spam. A právě s tím vám může pomoci tzv. IP warm-up. V dnešním článku si vysvětlíme, o co jde, proč je to tak důležité i jak tuto taktiku nejlépe aplikovat. 

Proč 100% doručitelnost e-mailů není standard, ale naprostá výjimečnost? Na vině je nedostatečná reputace odesílatelů. Ta vychází z mnoha faktorů, například počtu odeslaných zpráv, průměrné míry okamžitého opuštění, počtu odhlášení odběru nebo kvality IP adres, spojených s odesílatelovou doménou. Proto je třeba dbát i na zdánlivě nepodstatné detaily, jako je péče o IP adresu. 

Co je IP warm-up

Každá IP adresa je na začátku tabula rasa – nepopsaný list. Nemá žádnou historii posílání zpráv, míru otevření, prokliku ani dalších proměnných, které by mohly dokázat, že z ní rozesílá poštu někdo opravdu důvěryhodný. Je zkrátka chladná. A proto ji poskytovatelé internetu často berou jako natolik nedůvěryhodnou, až sdělení od ní vyhodnotí coby spam.

IP warm-up tedy je proces, během něhož dochází ke zvýšení důvěryhodnosti v pomyslných očích poskytovatelů internetu, kteří následně vaše zprávy mnohem častěji doručí do e-mailové schránky – a nikoliv do koše. Jde o podobný princip, jako když v rámci SEO provádíte linkbuilding.

Proč je IP warm-up důležitý

Důvod už jsme si nastínili výše – poskytovatelé internetu automaticky považují nové, neznámé a neprověřené IP adresy za nedůvěryhodné. Kdybyste z ničeho nic najednou poslali hromadnou zprávu 100 tisícům příjemců, tak pouze 5 tisícům z nich by dorazila do schránky. 

Z těch pěti tisíc doručených by na základě analýzy míry otevření, prokliku, odhlášení či nahlášení jako spam vyhodnotila skutečnou důvěryhodnost vaší IP adresy, od čehož by se následně odvíjela i doručitelnost dalších e-mailů.

IP warm-up tak využijete takřka vždy. Jedinou výjimku představuje situace, kdy používáte sdílenou IP adresu.

Ale o tom dnešní článek není. Předpokládejme, že používáte běžnou IP adresu, označovanou jako tzv. dedicated IP, a její zahřátí vám přijde vhod.

Existují dvě nejčastější metody, jak to provést.

Standard IP warm-up

První metoda spadá do kategorie „udělej si sám“. Spočívá v tom, že začnete s posíláním malého počtu e-mailů, který postupně navyšujete. Je důležité, abyste během této doby ukázali, že adresátům posíláte pouze relevantní, kvalitní a užitečný obsah. 

Doporučujeme si minimálně pro první měsíc této snahy pečlivě předem připravit, kolik e-mailů každý den pošlete, komu a co budou obsahovat. Tímto způsobem si časem vybudujete pozitivní reputaci, díky čemuž bude průběžně méně a méně sdělení končit ve spam koši.

Asissted IP warm-up

Standard IP warm-up je piplačka, která stojí hodně času i úsilí. Tato metoda pak stojí pouze peníze. Jde totiž o automatizovaný proces, kdy svěříte zvýšení důvěryhodnosti IP adresy do rukou specializovaného programu, jako je například GetResponse MAX. Ten pak sám vyhodnotí, kolik e-mailů byste měli na základě stávající důvěryhodnosti vaší databázi posílat a ohlídá si, abyste jich neposílali zbytečně moc.

A kdybyste potřebovali posílat od samého začátku vysoké množství e-mailů, při kterém by za normální situace skončilo mnoho z nich v koši, tak v rámci assisted IP warm-upu se z nich pošle jen adekvátní množství, zatímco zbytek automaticky odejde ze sdílené IP adresy

A spolu s průběžným budováním důvěryhodnosti se bude také snižovat počet e-mailů, které odejdou ze sdílené adresy, až dokud nebudete natolik důvěryhodní, že požadovaný počet e-mailů budete moci odeslat z vlastní IP adresy.

Jak úspěšně aplikovat IP warm-up?

Nejprve je třeba zjistit, jak na tom vlastně jste. Proto doporučujeme si před zahájením snahy o zahřátí IP adresy otestovat, jak jsou vaše e-maily, které plánujte rozesílat, posuzovány spamovými filtry e-mailových klientů. Dobře k tomu poslouží například aplikace Mail Tester, která vás navíc nic nestojí. Podrobnosti k tomu najdete v našem článku Jak zvýšit doručitelnost e-mailů.

Poté už můžete začít s vlastní realizací IP warm-upu. Následujícím způsobem.

1. Sledujte a vyhodnocujte faktory, které ovlivňují důvěryhodnost IP adresy

Jedná se především o to:

  • kolik e-mailů odesíláte,
  • jak často je odesíláte,
  • kolik procent e-mailů je označeno jako spam,
  • kolik příjemců si váš e-mail zablokoval,
  • jaké je procento zapojení příjemců – open rate, click-through rate, bounce rate apod.

2. Dávejte si záležet na tom, co posíláte

Faktory jako míra otevření, prokliku nebo okamžitého opuštění hrají v procesu budování důvěryhodnosti IP adresy odesílatele klíčovou roli. Platí zde jednoduchá rovnice: čím vyšší zapojení příjemců e-mailů, tím vyšší důvěryhodnost odesílatele. Jak toho docílit?

  • Personalizujte, co to jenom jde.
  • Používejte v e-mailech reference skutečných zákazníků jako social proof.
  • Vkládejte do každého e-mailu výrazné tlačítko k učinění požadované akce.
  • Ujistěte se, že e-mail vypadá pěkně na desktopu i mobilních zařízeních.
  • Zapojujte občas i interaktivní prvky, jako je video, GIFy apod.

3. Věnujte pozornost svému seznamu kontaktů

I při budování důvěryhodnosti platí, že kvalita je důležitější než kvantita. Proto se, ačkoliv to možná na první pohled zní nelogicky, nebojte seznam kontaktů průběžně čistit a vyřazovat z něj neaktivní příjemce.

4. Vytvořte si samostatnou adresu pro transakční e-maily

Je nesmírně důležité, aby transakční e-maily (např. informování o úspěšné registraci, potvrzení objednávky, poděkování za nákup, informováni o expedici a doručení) dorazily do zákazníkovy schránky, protože on na ně často čeká, a pokud nepřijdou, tak ve vás může ztratit důvěru. Stejně jako poskytovatel internetu. 

Z toho důvodu je vhodné vytvořit si separátní adresu čistě pro účely zasílání transakčních e-mailů, díky čemuž na jejich míru doručení nebudou mít vliv výsledky marketingových či ostatních kampaní, které běžně posíláte.

Zdroj

Připojte se k naší FB skupině, ať vám v oblasti e-mail marketingu nic neunikne.
Vojta Hulinský

Vojta Hulinský

Vojtu to táhlo k psaní už od střední školy, během které se spolužákem vedl web, který mapoval čtyři roky radosti i strastí českolipských puberťáků. Tehdy ještě nevěřil, že by se jeho koníčkem mohl i živit, a tak zvolil cestu pragmatičtějšího vzdělání i kariéry. Po bezpečnostně-právním intermezzu se shodou náhod vrátil k tomu, co ho opravdu naplňuje – a už u toho zůstal.

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Sledujte nás

E-book: Jak uspět při e-mail marketingu

Stáhněte si zdarma knihu, která vás naučí, jak zapojit e-mailing do vašeho marketingu.

Témata

Doporučené nástroje na e-mail marketing

Share This