5 tipů, jak průběžně rozšiřovat databázi kontaktů

  1. Hlavní strana
  2.  » 
  3. Návody
  4.  » 5 tipů, jak průběžně rozšiřovat databázi kontaktů

Tempo rozšiřování databáze kontaktů je jedna z důležitých metrik e-mail marketingu a kvalitní databáze základním stavebním kamenem e-mailového marketingu. V článku vám ukážeme, jak můžete sbírat kontakty, které následně prostřednictvím svých kampaní oslovíte.

Jak kontaktovat nové zákazníky?

V tomto textu se zaměřujeme na koncové zákazníky, jejichž databáze kontaktů se rozšiřuje trochu jinak, než tomu je v B2B segmentu. Pokud chcete vědět, jak efektivně oslovit zástupce firem, inspirujte se článkem 9 tipů, jak rozšířit databázi v B2B segmentu.

Pokud vás zajímá rozšiřování databáze kontaktů v sektoru B2C, pak pokračujte ve čtení. Máme pro vás 5 konkrétních tipů, které vám se sběrem e-mailových kontaktů zaručeně pomohou.

1. Nabídněte něco užitečného nebo zábavného zdarma

Tzv. lead magnet je jednou z nejúčinnějších technik k získávání kontaktů. Nejde o žádný nový nástroj, přesto mnoho lidí stále neví, v čem tato metoda spočívá a jak ji efektivně používat. Jde o bonusový obsah, který návštěvník vašeho webu či profilu na sociálních sítích obdrží „výměnou“ za svoji e-mailovou adresu. Může to být:

  • e-book,
  • případová studie,
  • infografika,
  • video,
  • webinář. 

Nabídnout můžete také interaktivní obsah, jako jsou online kalkulačky, testy a kvízy nebo mini kurzy. Tyto formáty často zvyšují zapojení uživatelů a mohou vést k vyšší míře konverzí.

Daný obsah však musí být relevantní, aby návštěvníkovi řešil problémy, s nimiž se zrovna potýká, a také vizuálně atraktivní. Profesionální design a jasné sdělení přínosu pro uživatele mohou výrazně zvýšit počet získaných kontaktů. Inspirujte se několika příklady:

  • E-shop s kosmetikou → infografika Masáž obličeje a další tipy pro mladistvou pleť
  • Realitní agent → e-book 10 věcí, na které si musíte dát pozor při nákupu nemovitosti
  • E-shop s obuví → lifestylové video o módních trendech aktuální sezóny

My jsme pro naše klienty vytvořili například tyto lead magnety:

příklady bonusových obsahů

Pokud chcete zjistit, jak vytvořit hodnotný bonusový obsah, který uživatele opravdu zajímá, stáhněte si naši případovou studii. 

Jak jsme vytvořili úspěšný bonusový obsah pro Speciální Zahradnictví.cz

Chcete zjistit, o jaký bonusový obsah šlo a proč byl vlastně tak úspěšný? Stáhněte si naši případovou studii, která obsahuje veškeré důležité informace.

Pro lead magnet musíte vytvořit vstupní stránku (landing page), která ho bude prezentovat a která bude obsahovat formulář pro získání.

  1. Stránka musí být velmi atraktivní a vyzdvihovat výhody lead magnetu. Můžete vymyslet sebelepší trhák, ale pokud ho světu nepředložíte správně, nikdo o něj nebude mít zájem. 
  2. Formulář naopak ponechte jednoduchý, bez zbytečných, rozptylujících údajů. Nežádejte o informace, které ve skutečnosti nepotřebujete.

Na bonusový obsah můžete také upozornit pop-up oknem, které se zobrazí například při odchodu z webu:

pop-up okno při odchodu z webu

Bonusové obsahy můžete také propagovat pomocí Facebook Lead Ads: v jejich rámci uživatel vyplňuje formulář přímo na Facebooku, aniž musí přejít na landing page lead magnetu. 

Odesláním bonusu to ale nekončí, naopak. Musíte navázat další aktivitou, abyste si odběratele udrželi a ideálně ho zkonvertovali na zákazníka. Přečtěte si proto článek Přitáhněte si návštěvníky magnetem: lead magnet kampaně a jak na ně, v němž jsme koncept lead magnetu i jeho efektivní používání rozebrali podrobněji.

2. Používejte pop-up formuláře

Určitě se vám někdy stalo, že jste brouzdali po nějaké stránce a najednou na obrazovce vyskočil formulář, který vás pobízel k akci a pravděpodobně u toho nabízel nějaký benefit.

Tímto způsobem se sbírají tzv. pop-up kontakty: tak, že se okno zkrátka objeví a vyzve návštěvníka, aby se zaregistroval a tím získal určitou výhodu (a samozřejmě dal provozovateli své údaje). U e-shopů jde nejčastěji o nabídku kupónu se slevou na první nákup. Důležité je, aby byl formulář pro sběr e-mailových kontaktů stručný, hezký a uživatelsky přívětivý. Příliš velké okno, vizuálně neatraktivní nebo plné zbytečných „řečí“ totiž máme tendenci okamžitě zavřít bez ohledu na to, co nabízí. 

Bohatý výběr nádherných šablon nabízí například plugin pro WordPress Thrive Lead. Více informací se dočtete v článku Budujte databázi kontaktů ve WordPressu pomocí pluginů.

Možnost vytvořit pop-upy mají i některé e-mailingové nástroje (např. SmartEmailing i Ecomail), ale většinou nedisponují tolika možnostmi, co se grafiky týká. 

pop-up okna z e-mailingových nástrojů

Návod na vytvoření pop-up formulářů v Ecomailu si přečtěte zde, pro SmartEmailing ho najdete tady.

Jak pop-upy nastavit, aby přinášely výsledky, si nastudujte v článku Mají pop-up okna smysl? Ano, když je správně nastavíte. Každopádně testujte různé varianty s odlišnými nabídkami, designem a načasováním zobrazení. Sledujte, které kombinace mají největší úspěch, a optimalizujte podle získaných dat.​

3. Uspořádejte soutěž o zajímavé ceny

Stále jde o stejný princip – dát lidem šanci bezplatně získat něco, co využijí nebo jim udělá radost, jen provedení je trochu jiné. Všichni rádi soutěžíme a ještě raději vyhráváme ceny, můžete proto pravidelně pořádat soutěže, registraci do nichž podmíníte vyplněním e-mailové adresy. 

Tato metoda má nicméně nevýhodu v tom, že může jít o kontakty na lidi, kteří nejsou vašimi cílovými zákazníky. Tyto kontakty pak mají nižší kvalitu, než když je získáte jiným způsobem. Proto se při plánování soutěže zaměřte právě na kvalitu získaných kontaktů – nabízejte ceny, které jsou relevantní pro vaši cílovou skupinu, aby se přihlásili lidé, kteří mají skutečný zájem o vaše produkty nebo služby.

Jak konkrétně soutěž zrealizovat? Vytvořte samostatnou stránku, která bude mít:

  • atraktivní nadpis (např. Vyhrajte dárkový balíček v hodnotě 1500 Kč),
  • jednoduchý popis pravidel a výhry,
  • formulář pro přihlášení (včetně souhlasu se zpracováním osobních údajů).

Stránku propagujte PPC reklamou nebo na sociálních sítích.

Vypilujte marketing na sociálních sítích

Kurz plný praktických ukázek a těch nejdůležitějších informací vám pomůže bez ohledu na to, zda už sociální sítě využíváte nebo o nich teprve uvažujete.

přejít na kurz

Další možností je vložit soutěžní formulář (případně pop-up s formulářem) na konec blogového článku. 

soutěžní pop-up na konci článku

Čím relevantnější je otázka vůči obsahu článku, tím vyšší je šance, že se zapojí jenom ti praví.

Dle možností webu můžete také zvážit soutěž formou gamifikace

4. Vložte link na formulář pro sběr kontaktů do bia na sociálních sítích

Bio neboli úvodní sekce se stručným představením majitele profilu na Instagramu, Facebooku i Twitteru nabízí unikátní příležitost, jak prezentovat to, co zrovna potřebujete sdělit nebo „prodat“. Vložením zkráceného odkazu podpoříte návštěvnost této landing page, čímž budete zdarma budovat databázi kontaktů.

Myslete ale na to, že link povede na landing page, kterou musíte nejprve vytvořit. Tato stránka by měla:

  • být jednoduchá, přehledná a zaměřená jen na jednu věc – sběr e-mailových kontaktů;
  • obsahovat formulář pro přihlášení jako první věc, kterou člověk uvidí – bez nutnosti scrollovat;
  • rozebírat důvody, proč se přihlásit;
landing page pro odběr newsletteru

Pro link můžete využít nástroje jako Linktree, Taplink nebo Campsite, které umožňují vytvořit stránku s více odkazy v jednom

linktree na stránce Včeliště

Některé z nich umožňují umístit na tuto micro landing page i přímo formulář (např. na Taplinku můžete vložit vlastní formulář pro Mailchimp). 

5. Využijte sílu doporučení

Doporučení od známého je pro většinu lidí důvěryhodnější než jakákoli reklama. Když někdo doporučí váš obsah nebo newsletter svému okolí, je pravděpodobnější, že nový kontakt se nejen přihlásí, ale také zůstane aktivní.

Pro začátek nemusíte vymýšlet nic složitého. Prostě na konci e-mailu vyzvěte příjemce ke sdílení. Jako lidi z Angry Beards:

výzva ke sdílení v newsletteru Angry Beards

Spustit ale můžete i motivační program – systém, v jehož rámci uživatelé získají odměnu za přivedení nového odběratele. Doporučování můžete spojit se soutěží:

  • Přiveďte nového odběratele a zařadíme vás do slosování
  • Staňte se nejlepším ambasadorem měsíce
  • Získejte status Top doporučitel

Ke sledování a vyhodnocování použijte jednoduché trackování přes unikátní odkaz, např. přes nástroje jako SparkLoop, Viral Loops nebo vlastní UTM parametry.

Ukázka rozšiřování databáze kontaktů v praxi

V článku jsme se věnovali pouze nejoblíbenějším online způsobům, metod je však mnohem více. Pokud je chcete poznat všechny, včetně těch offline, stáhněte si náš cheat sheet 32 způsobů sběru e-mailových kontaktů. 

Vybudujte si pořádnou e-mailovou databázi

Pokud znáte všechny způsoby, jak a kde sbírat kontaktní údaje, máte vyhráno. Pokud je neznáte, stáhněte si zdarma náš cheat sheet.

Článek byl aktualizován ke dni 23. 4. 2025. Původní článek byl vydán v srpnu 2022 Vojtou Hulinským.

Kateřina Andrée

Kateřina Andrée

Katka ve Včelišti působí jako obsahový stratég a copywriter. Každou větu převrátí naruby a zase zpátky, než s ní je spokojená.

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Sledujte nás

E-book: Jak uspět při e-mail marketingu

Stáhněte si zdarma knihu, která vás naučí, jak zapojit e-mailing do vašeho marketingu.

Témata

Doporučené nástroje na e-mail marketing

Share This