Vše, co byste měli vědět o tempu rozšiřování seznamu

  1. Hlavní strana
  2.  » 
  3. Obsah e-mailů
  4.  » Vše, co byste měli vědět o tempu rozšiřování seznamu

Tempo rozšiřování seznamu (anglicky „list growth rate“) je důležitou metrikou e-mailingu, která hraje zásadní roli nejen při posuzování, jestli byla kampaň úspěšná, či nikoliv, ale také při hodnocení e-mail marketingu jako celku. Proto si zaslouží samostatný článek, abyste o ní věděli vše potřebné. Stručně, jasně a výstižně. Tak pojďme na to.

Co je tempo rozšiřování seznamu?

Tento parametr vyjadřuje, o kolik se zvýšil nebo snížil váš seznam adresátů, kterým můžete v rámci kampaně poslat e-mail.

Jak se tempo rozšiřování seznamu počítá?

Údaj o hodnotě tempa rozšiřování seznamu získáváte v takřka všech e-mailingových nástrojích automaticky. Ty ho zjistí pomocí tohoto vzorečku:

[(počet nových odběratelů − počet odhlášených) : celkový počet e-mailových adres] × 100. 

Pokud jste aktuálním číslem newsletteru získali 500 nových odběratelů a 100 lidí po přijetí e-mailu odběr odhlásilo, je list growth rate dané kampaně [(500 − 100) : 10 000] × 100 = 4 %.

Proč je důležité sledovat tempo rozšiřování seznamu?

List growth rate ukazuje, jestli je vámi posílaný obsah natolik zajímavý nebo užitečný, že jeho prostřednictvím přirozeně zvyšujete seznam adres, nebo jestli počet adresátů naopak klesá – a vy tedy něco děláte špatně.

Konverzní poměr je sice to, o co vám pravděpodobně jde především, nicméně ten vám nepomůže získat nové kontakty, i když bude sebevětší. A čím více adres budete mít ve svém seznamu, tím vyšší konverze můžete generovat.

Čím se tempo rozšiřování seznamu liší od ostatních metrik?

Tempo zvětšování e-mailingového seznamu na rozdíl od předchozích metrik nemusí vůbec souviset s konkrétní kampaní, ale rozhodně bychom tento parametr měli mít neustále na zřeteli. Seznam adres – a ještě přesněji seznam aktivních adres – je v e-mailovém marketingu velmi cenný

Zároveň se ale jedná o velmi dynamickou věc, která se vyvíjí a mění a přirozeně spíše zastarává a zmenšuje se. Součástí našeho snažení by proto měl být přesný opak. 

Neznamená to ale automaticky, že čím víc, tím líp. Vždy nám jde o relevantní kontakty, které mají o naše e-maily zájem. Nebojte se proto svou databázi adres pravidelně čistit.

Vyhodnocujte e-mailové kampaně správně

Jak zjistíte, že děláte e-mailing dobře? Přece sledováním a vyhodnocováním sedmi hlavních metrik e-mailového marketingu. Jak na to se dozvíte v našem e-booku.

STÁHNOUT E-BOOK ZDARMA

Jaké je průměrné tempo rozšiřování seznamu? A jaké je dobré?

Portál Hubspot.com přišel s informací, že dle výzkumu společnosti Marketing Sherpas průměrně zaznamenává e-mail marketing v sektoru B2B každý měsíc ztrátu 2,1 % odběratelů za měsíc. To je, byť se to zdá nereálné, celých 22,5 % adresátů ročně.

Jde samozřejmě o data pouze v B2B segmentu, která nezahrnují tempo rozšiřování seznamu, ale jen počet průběžně se odhlašujících kontaktů, nicméně i z toho jasně vyplývá, že je třeba se zaměřit na to, abyste tyto přirozené ztráty vykompenzovali novými odběrateli.

Ideálně pak samozřejmě v takové míře, aby tempo rozšiřování seznamu kontaktů bylo kladné a stále rostlo.

Jak lze zvýšit tempo rozšiřování seznamu?

1. Social proof

Použijte tzv. social proof a ukažte novým návštěvníkům vašeho webu, sociálních sítí či jiného kanálu, kde je vyzýváte k odběru newsletteru, jak populární je mezi jejich vrstevníky, kolegy z oboru apod. I pouhá zmínka vysokého čísla odběratelů ve stylu „Připojte se k více než 5000 lidem, kteří odebírají zajímavé tipy a triky XYZ“ může nerozhodnuté a váhající přesvědčit, že vám mají poskytnout své údaje.

2. Pole k vyplnění e-mailové adresy na webu

Už jste zájemce dostali na vaše stránky, tak co jim dát možnost snadno se přihlásit k odběru novinek? Umístěte kolonku s výzvou k akci do hlavičky, patičky, postranního panelu nebo třeba doprostřed stránky. Mělo by jít pouze o jednoduché políčko s místem pro e-mailovou adresu, aby se pak návštěvník mohl ihned vrátit k prohlížení webu.

3. Speciální landing page & sociální sítě

Vytvořte si vstupní stránku, která bude sloužit pouze k účelu získávání odběratelů. A odkazujte na ni v příspěvcích na sociálních sítích. Text příspěvku by samozřejmě měl lákat na to, co se v novém článku nebo čísle newsletteru čtenáři dozvědí, ale pouze pokud se stanou odběrateli.

4. Přímá výzva k šíření

Nové odběratele můžete získat i tak, že ty stávající vyzvete k tomu, aby daný e-mail přeposlali nebo se o vás zmínili rodině, kamarádům, kolegům. Je to celkem primitivní taktika, ale divili byste se, jak může být účinná. Ne nadarmo se totiž říká, že v jednoduchosti je krása.

Rozšiřujte databázi kontaktů s námi

Dalším konkrétním způsobům, jak budovat seznam adres, se budeme věnovat v dalším článku. Poté vaše databáze poroste jako houby po dešti.

Připojte se k naší FB skupině, ať vám v oblasti e-mail marketingu nic neunikne.
Vojta Hulinský

Vojta Hulinský

Vojtu to táhlo k psaní už od střední školy, během které se spolužákem vedl web, který mapoval čtyři roky radosti i strastí českolipských puberťáků. Tehdy ještě nevěřil, že by se jeho koníčkem mohl i živit, a tak zvolil cestu pragmatičtějšího vzdělání i kariéry. Po bezpečnostně-právním intermezzu se shodou náhod vrátil k tomu, co ho opravdu naplňuje – a už u toho zůstal.

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Sledujte nás

E-book: Jak uspět při e-mail marketingu

Stáhněte si zdarma knihu, která vás naučí, jak zapojit e-mailing do vašeho marketingu.

Témata

Doporučené nástroje na e-mail marketing

Share This