Moc transakčních e-mailů a jak na ně, aby byly efektivní

  1. Hlavní strana
  2.  » 
  3. E-commerce
  4.  » Moc transakčních e-mailů a jak na ně, aby byly efektivní

Transakční e-mail rovná se automatická zpráva, která se sama odešle adresátovi ve chvíli, kdy udělá požadovanou akci na vašem webu nebo v nějaké aplikaci. Potřebujete potvrzovat objednávky, oznamovat odeslání zboží nebo jiné údaje zákazníkům či klientům? Pak se rozhodně nechte do světa transakčního marketingu zasvětit.

Transakční versus marketingové e-maily

Transakční e-mail zákazník vlastně očekává. Je pro něj potvrzením nějakého kroku, který například ve vašem e-shopu udělal. Oproti tomu marketingový e-mail adresát neočekává, nevyžádal si vaši reklamu, a tak může být obtěžující. Statistiky ukazují, že transakční e-maily mají až 4× větší míru prokliku než ty marketingové.

Příklady transakčních e-mailů

Pokud jste dosud transakční e-maily ve své praxi nepoužívali, je načase udělat změnu. Tady máte pár příkladů transakčních e-mailů, které je nejenže vhodné rozesílat, ale zákazník je přímo očekává.

  1. Úspěšné přihlášení, registrace – pokud se někdo přihlásí k odběru newsletteru, důkladně ho přivítejte. Velký úspěch v těchto e-mailech mají í akce, kdy člověku můžete zaslat kupón na první objednávku.
Transakční e-maily.
  1. Potvrzení objednávky – zákazník ocení, když bude mít přehled o tom, v jakém stadiu je zrovna jeho objednávka. Klidně mu napište i to, že se jí zrovna věnuje váš skladník, dostanete se tak blíž k zákazníkovi, jemuž se hned spustí představivost.
Transakční e-maily.
  1. Odeslání zásilky – díky této zprávě si zákazník udělá jasno v tom, kdy od vás má očekávat balíček, a může se začít těšit na to, co si objednal. A pozitivní emoce chcete vzbuzovat, nebo ne?
Transakční e-maily.
Transakční e-maily.
  1. Zaslání kopie dokladu – dnes už řada firem nezasílá faktury ve fyzické podobě, ale online.
Transakční e-maily.
  1. Přijetí dotazu – není nic horšího, než „ticho po pěšině“, když se někdo na něco zeptá. Je jasné, že se k zodpovězení každého dotazu nedostanete ihned. Tuto službu za vás ale může vykonat transakční e-mail, který tazateli přijde během pár minut. Uveďte ve zprávě, do kdy dotyčný může vaši odpověď na otázku očekávat (a příliš neotálejte).
  2. Přijetí reklamace, uznání/neuznání reklamace – pro vás jistě nejsou reklamace ničím pozitivním. Věřte ale, že pokud k reklamujícím zákazníkům budete přistupovat s úctou a nevykašlete se na odpověď, může se vám tento zákazník přece jen znovu vrátit a dát vám i pozitivní referenci za ochotu.
  3. Obdržení vráceného zboží – může se stát, že zboží zákazníkovi nesedne nebo nesplní jeho očekávání, a tak ho vrátí. Měli byste mu dát vědět, že k vám produkt v pořádku dorazil. Připojte informaci o vrácení peněz nebo jiné kompenzaci.
  4. Vaše zapomenuté heslo, reset hesla – kdo kdy nezapomněl heslo, jako by nebyl. Počítejte s tím také u návštěvníků zaregistrovaných na vašich stránkách nebo v aplikaci a umožněte jim resetovat heslo.

 Specialitkou, díky které do transakčních e-mailů můžete opatrně vměstnat marketing a přimět k nákupu či využití vašich služeb, jsou následující typy zpráv:

1. Slevový kupón platný jen do určitého data

Transakční e-maily.
  1. Stav věrnostních bodů, které lze uplatnit v e-shopu
  2. Možnost podělit se o produkt se svým kamarádem formou sdílení

Výhody a nevýhody transakčních e-mailů

Ještě než jsme pro vás začali tuto část článku psát, bylo nám jasné, že výhody budou převládat. Měli byste mít ale povědomí také o tom, jaká úskalí vás mohou v této oblasti marketingu potkat. Tak jdeme na to!

Výhody

  • Nízké náklady – investovat budete muset maximálně do nástroje, který k automatizaci použijete a platu člověka, který bude transakční e-maily pravidelně i namátkově kontrolovat.
  • Více much jednou ranou – psát každému zákazníkovi nebo tazateli zvlášť, by se nedalo zvládnout. Při troše fantazie možná, ale stálo by vás to spoustu hodin přesčasů, možná i nočních služeb a litrů kávy na udržení pozornosti a energie. Díky transakčním e-mailům, které dokážou kontaktovat opravdu hodně adresátu za jediný den, ušetříte svou práci i nervy.
  • Komunikační kanál – transakční e-maily jsou ideální komunikační spojnicí mezi vámi a zákazníky. Zřejmě nenajdete nikoho a nic lepšího, co by fungovalo bez ztráty času, energie a peněz.
  • Pomocník v nákupním procesu – jak už jsme psali výše, do transakčního e-mailu lze nenápadně umístit nějakou tu marketingovou vsuvku. Buďte v tomto ohledu opatrní, ať nejste nikomu na obtíž. Zároveň se ale nebojte využít automatizace například k návratu zákazníka do opuštěného košíku nebo nalákání na slevu, která se už nebude opakovat. V transakčním e-mailu, kterým potvrzujete objednávku, můžete bez obav nabídnout i související zboží, které by se kupujícímu mohlo také hodit.

Nevýhody

  • Omezené možnosti personalizace – transakční e-maily bývají neosobní, i když jim sem tam můžete vdechnout trochu citu. Jak? To se dozvíte, pokud budete číst dál.
  • Nutnost kontroly – nenechávejte transakční e-maily „bez ladu a skladu“. Pověřte schopného marketéra kontrolou transakčního marketingu, zejména jednotlivých kampaní a výsledků.

Jak mít transakční e-maily pod kontrolou

Kontrole transakčního marketingu se teď budeme věnovat blíž. Jak na ni?

V prvé řadě vyberte správný nástroj pro tvorbu kampaní. V online světě jich je spousta. Abyste netápali, co vám který z nich nabídne a jak hluboko kvůli němu budete muset sáhnout do kapsy, připravili jsme pro vás shrnutí nástrojů pro e-mailové kampaně.

Abyste měli přehled o tom, jestli vám e-mailing přináší to, co od něj čekáte, sledujte výsledky. Na které metriky se zaměřit, radíme v tomto článku.

Jak se nestat spamem

Propagační (marketingový) e-mail, zvláště pokud nepůsobí na první dobrou atraktivně, se ve spamu ocitne poměrně snadno. Není ale výjimkou, že tam sklouzne i transakční e-mail. Nestane se vám to, když dodržíte několik bodů, díky kterým budou transakční e-maily (klidně i se špetkou komerčního obsahu) vyhovovat standardům CAN-SPAM:

  • v předmětu, záhlaví i v horní části zprávy věnujte pozornost jen transakčnímu obsahu,
  • komerčnímu obsahu věnujte pozornost až na druhém místě,
  • hlavním cílem zprávy musí být vždy transakční obsah.

Jak psát e-maily, aby jejich cílovou stanicí nebyl koš, doporučujeme v tomto článku na blogu.

Doporučení pro transakční e-maily

Možná ani netušíte, jaký potenciál v sobě transakční e-maily ukrývají. Jde podle vás o obyčejné stručné zprávy se základní informací? Omyl, vy z nich totiž můžete vymačkat mnohem víc. Jak? Takhle:

  1. Musí dávat smysl – transakční e-mail je sice fajn, ale neposílejte ho, pokud by k ničemu nesloužil.
  2. Nebojte se personalizace – adresát je člověk, tak se k němu podle toho zkuste chovat. Oslovte ho jménem (řada e-mailových providerů už to dnes umí), pozdravte, poděkujte, rozlučte se.
  3. Napište pochopitelný předmět – musí z něj být okamžitě jasné, o co jde. Tady není na místě kreativita. Ta by vás totiž mohla přivést do spamu nebo koše.
  4. Nabídněte přidanou hodnotu – můžete třeba čtenáři nabídnout, aby si otevřel detaily objednávky či rezervace. Zákazník ocení také proklik na stránky dopravce, aby se dozvěděl, kde se zrovna nachází jeho balíček. Přímo ve zprávě lze sekundárně nabídnout doplněk k zakoupenému produktu nebo slevu na příští nákup.
  5. Optimalizujte pro mobilní zařízení – v dnešní době, kdy si lidé otevírají e-maily nejen na počítači, ale i na mobilu nebo tabletu, je žádoucí, aby byl váš transakční e-mail optimalizovaný i pro tato zařízení.
  6. Mějte funkční adresu pro odpovědi – no-reply e-maily nemá nikdo rád, přiznejme si to. Lidé nechtějí otevírat zprávy od neznámého odesílatele. Navíc by měli mít možnost na vaši zprávu odpovědět. Ujistěte se, že je e-mailová adresa, ze které rozesíláte transakční e-maily, funkční.
  7. Přidejte obsah, který vzbudí konverze – cílem transakčního e-mailu není jen poskytnout informaci zákazníkovi, ale navíc z této komunikace něco vytěžit. Pište tedy takový obsah e-mailů, který zaujme, nebude nudit a naopak přiměje k další akci.

Šlápněte do toho a udělejte zlepšováky

Věříme, že vás článek inspiroval k tomu, abyste udělali audit svému dosavadnímu e-mailingu a nastolili případné změny. Věnujte pozornost transakčním e-mailům a klidně i pověřte konkrétního pracovníka, který se bude věnovat výhradně této oblasti vašeho marketingu.

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Sledujte nás

E-book: Jak uspět při e-mail marketingu

Stáhněte si zdarma knihu, která vás naučí, jak zapojit e-mailing do vašeho marketingu.

Témata

Doporučené nástroje na e-mail marketing

Share This