Návratnost investic (anglicky „return on investments“, často uváděná jen pod zkratkou ROI) je základní metrikou e-mailingu, která hraje zásadní roli při hodnocení, zda byla kampaň úspěšná, či nikoliv. Proto si zaslouží samostatný článek, abyste o ní věděli vše potřebné. Stručně, jasně a výstižně. Tak pojďme na to.
Co je návratnost investic?
Tento parametr vyjadřuje poměr čistého zisku oproti vynaloženým penězům. Návratnost investice tedy v procentech udává zisk z utracené částky, kterou jste do dané kampaně vložili.
Jak se návratnost investic počítá?
Návratnost investice vám neukáže e-mailingový nástroj, musíte si ji vypočítat sami. Pro výpočet existuje několik způsobů, jedním z nich je tento:
(výnos investice ÷ investice) × 100, tedy (zisk z kampaně – náklady na kampaň) ÷ náklady na kampaň × 100
Pokud jste díky newsletteru prodali zboží, z nějž jste měli zisk 10000 korun, a jeho příprava a další náklady pro rozeslání vás stály 2000 korun, návratnost investice dané kampaně bude (10000 – 2000) / 2000 * 100 = 400 %.
Proč je důležité sledovat návratnost investice?
Return on investments ukazuje to, co vás asi nejvíce zajímá – jaký čistý zisk vám po odečtení všech nákladů celá kampaň přinesla. A podle toho můžete snadno zhodnotit, jestli splnila svůj cíl a zda je vaše marketingová snaha efektivní, či na ní spálíte víc peněz, než kolik z ní dostanete zpět.
Jaká je průměrná návratnost investic? A jaká je dobrá?
Interní průzkum společnosti Barilliance ukázal, že v roce 2021 byla průměrná ROI 3800 %. Laicky řečeno: každý podnikatel v průměru z jednoho do e-mailingu investovaného dolaru udělal 38 zelených papírků s portrétem George Washingtona.
18 % nejúspěšních firem na každém dolaru vydělalo dokonce více než 70, zatímco 20 % společností na chvostu tabulky z každého investovaného dolaru udělalo méně než 5.
To ale ještě automaticky neznamená, že by byly neúspěšné nebo že by se jim jejich kampaně ekonomicky nevyplatily. Jestli je daná návratnost investic dobrá, či nikoliv, určíte pouze vy.
Nikdo jiný totiž neví, kolik času a úsilí jste této kampani věnovali. A jak vysoké prodeje tedy potřebujete k tomu, aby se nejen vynaložené prostředky, ale i tyto těžko měřitelné komodity vrátily.
Jak lze zvýšit návratnost investic?
Tak, že budete vytvářet a posílat po všech stránkách kvalitní e-maily. Stále se točíme na tom samém, co opakujeme skoro v každém článku. Nejlepší předpoklady pro vysoké ROI mají kampaně, které se pyšní:
Vše uvedené pak můžete průběžně ladit prostřednictvím A/B testování, díky němuž bude mít každý váš další e-mail lepší výsledky.
A to je vše, přátelé
Tímto končí náš seriál o nejdůležitějších metrikách e-mail marketingu. Abyste měli tyto informace pěkně pohromadě, připravujeme pro vás e-book o metrikách. Další novinky, návody, případové studie či tipy a triky najdete na našem blogu.
0 komentáøù