Ať už jste v e-mailovém marketingu nováček, nebo se v tomto oboru nějaký ten pátek pohybujete, chcete určitě totéž: posílat ty nejlepší e-mailové kampaně. Přečtěte si sedm doporučených postupů, které vám pomohou přilákat nové zákazníky, udržet přízeň těch stávajících a zlepšit konverzní poměr. V roce 2022 i dále.
Nepodceňujte uvítací e-maily
Uvítací e-mail otevře průměrně 82 % příjemců (GetResponse, 2017). Využijte toho ve svůj prospěch a do uvítacího e-mailu vložte zásadní informace, které by mělo vaše publikum vědět. Míra prokliku u uvítacích zpráv činí 22–25 %, proto neváhejte nabídnout něco exkluzivního na začátek vaší společné cesty.
Jak by měl parádní uvítací e-mail vypadat
Jak se chopit své první šance u zákazníků jsme již psali, ale jestli se vám článek nechce číst, přinášíme krátký souhrn. V uvítacím e-mailu se zaměřte na tyto dvě oblasti:
- Grafika – atraktivní design, který bude ideálně ladit s vaším webem, dokáže upoutat na první dobrou. Než se nadchnete pro různé fonty a barvy, zopakujte si staré dobré „v jednoduchosti je krása“. Grafika ale není podmínkou pro každý e-mail, který rozešlete. Některé firmy naopak záměrně posílají e-maily, které vypadají naprosto obyčejně, zkrátka jako běžná zpráva. A funguje to!
- Text – bez něj se uvítací e-mail neobejde, tak si s ním pěkně pohrajte. Měl by být zajímavý, srozumitelný, důvěryhodný a především bezchybný. Klidně si najměte korektora. V uvítacím textu máte jedinečnou možnost se předvést v tom nejlepším světle – a pokud to pokazíte, na důvěře k vaší firmě to moc nepřidá. Pište jasně a stručně, slovní vata vaší zprávě jen pomůže na cestě do koše.
E-mail od Desigual vítá, informuje a nabízí. Zpráva je rozdělena do několika sekcí, díky čemuž může značka segmentovat své publikum pomocí údajů o prokliku.
Personalizace a segmentování dělají zázraky
Personalizované e-maily generují o 50 % vyšší míru otevření (Yes Lifecycle Marketing, 2019). Pokud jste tedy ještě nezačali s personalizací, je nejvyšší čas.
- Nastavte pozdrav tak, aby obsahoval jméno odběratele. V drtivé většině e-mailingových nástrojů to není problém.
- Personalizovat můžete také pomocí předmětu e-mailu a konkrétního zájmu odběratele. Například takto: Skvělá zpráva pro chovatele psů.
S druhým bodem úzce souvisí segmentování publika. Vyfiltrujte své zákazníky podle společných znaků a zasílejte jim ty správné informace. Pokud pro příklad zůstaneme u domácích mazlíčků, můžete si vytvořit segment zákazníků, kteří objednávají potřeby pro psy. Těm pak odesílejte rady a doporučení v péči o nejvěrnějšího přítele člověka. Díky segmentování lze také úspěšně zacílit cross-sell kampaň. E-mail s personalizovaným oslovením a individuálně přizpůsobeným obsahem může přinést až o 18 % vyšší míru prokliku.
Všimněte si personalizovaného oslovení hned v uvítacím e-mailu.
Opuštěný košík má silný potenciál
Hodně lidí vloží položku do online nákupního košíku, ale nákup nedokončí. Využijte sílu e-mailového marketingu a vraťte zákazníky zpátky „do hry“. Tipy, jak na to, si pečlivě prostudujte a dobře využijte.
Ptáte se, jestli tyto e-maily fungují? Statistiky říkají, že odeslání tří „připomínacích“ e-mailů má za následek o 69 % více objednávek (Omnisend, 2018) než odeslání pouze jednoho.
Předmět a preheader rozhodují o otevření e-mailu
Příjemci vidí pouze tři věci, na jejichž základě se rozhodnou, zda zprávu otevřou, nebo budou ignorovat:
- jméno odesílatele,
- předmět,
- preheader.
Jménu odesílatele se budeme věnovat v další části článku, teď jsme se zaměřili na předmět a preheader, protože studie ukazují, že až 50 % příjemců se rozhoduje o otevření zprávy pouze na jejich základě.
Jak tedy psát efektivní předměty e -mailů?
- Krátce a výstižně,
- s humorem, nebo naopak v kontroverzním či šokujícím stylu,
- s cílem vzbudit zvědavost,
- pomocí otázek,
- s využitím personalizace.
Načerpejte inspiraci pro poutavé předměty.
Preheader je neméně důležitý
Preheader je krátký text, který se ve výpisu e-mailů objeví hned pod předmětem nebo vedle něj. Tady je několik rad, kterými se můžete při jeho psaní řídit:
- Shrnutí newsletteru
V preheaderu je vhodné shrnout, o čem e-mail bude. Díky tomu bude čtenář hned vědět, co ho čeká.
- Rozvinutí předmětu
Zároveň je vhodné plynule navázat na předmět, a pokud je to alespoň trochu možné, drobně ho i rozvinout.
- Call to action
Pokud se vám do těch pár znaků podaří vmáčknout i výzvu k akci, rozhodně získáváte plusové body.
- Konkurenční výhody
Máte oproti své konkurenci v něčem navrch? Nabízíte dopravu zdarma nebo třeba dárek k nákupu? Šup s tím do preheaderu.
- Atraktivní nabídka
Alfou a omegou preheaderů je atraktivita. Čím lepší preheader, tím snáze čtenáře zaujmete a nalákáte k přečtení e-mailu.
Uvědomte si, že předmět a preheader jsou nejdůležitějšími prvky vaší e-mailové kampaně. Dopřejte si dostatek času na jejich „výrobu“ a využijte A/B testování, ať nenecháte nic náhodě.
Jméno odesílatele podpoří otevření e-mailu
Hned po předmětu a preheaderu byste měli věnovat dostatek pozornosti jménu odesílatele. Mělo by být dobře rozpoznatelné a zapamatovatelné. Většina značek používá jeden z následujících formátů:
- [Jméno zaměstnance] z [Název značky] – Katka z mailujeme.cz
- [Jméno zaměstnance] @ [Název značky] – Katka@mailujeme.cz
Příjemci si zvyknou vidět stále stejné jméno a propojí si ho s vaší značkou, proto ho neměňte příliš často.
Myslete také na adresu odesílatele. Abyste se vyhnuli problémům s doručitelností e-mailů, odesílejte je z firemní domény, nikoli z bezplatné pošty jako Gmail nebo Yahoo, a používejte důvěryhodnou adresu. A rozhodně zrušte adresu „noreply@“. E-mailem neodpovídejte vlastně říkáte: „Nezajímá nás váš názor.“
Správné načasování je klíčové
Jaký je ideální čas na odeslání e-mailu? Záleží, jaké je vaše cílové publikum a jak se chová. Osvědčeným postupem je odesílat e-maily pomocí algoritmu optimalizace doby odesílání. Tento nástroj automaticky upraví dobu odeslání pro každého jednotlivého příjemce na základě jeho předchozího chování. Disponuje jím například GetResponse.
Pokud váš e-mailingový nástroj tohle neumí, řiďte se posledními výsledky výzkumů:
- Obecně platí, že nejvyšší sazby za otevření kliknutím jsou v 10:00, 13:00 a 18:00. Data odrážejí, kdy většina publika začíná nebo končí svůj den nebo má pauzu na oběd.
- E-maily B2B pro průměrného zaměstnance kanceláře se nejlépe odesílají uprostřed týdne kolem 10:00. Podnikatelé a manažeři však otevírají e-maily častěji, takže na dni v týdnu tolik nezáleží.
- Při zasílání e-mailů B2C není velký rozdíl v míře otevření pro konkrétní dny v týdnu. Pro optimální výkon však nejlépe funguje sobota o půlnoci.
Vizualizace je hit, stručnost letí
Pryč jsou dny, kdy byly e-mailingové kampaně pouze formou textového zpravodaje, dnes „frčí“ vizuály. Studie ukázaly, že přidání videa do vašeho e-mailu může zvýšit míru kliknutí o 300 %. A pokud musíte používat textové e-maily, mějte je krátké a dobře strukturované. Dodržujte základní pilíře pro efektivní textaci. Používejte odrážky, nadpisy a seznamy. Vyhýbejte se dlouhým odstavcům, hlavní zprávu uveďte jasně a stručně. Ideálně hned v záhlaví.
Abyste nabídku pochopili, nemusíte se ani posouvat pod okraj. V té jediné větě na viditelném místě je řečeno vše, na čem záleží.
V roce 2019 dosáhl počet uživatelů e-mailu 3,9 miliardy (Statista, 2020) a toto číslo se má v roce 2023 rozrůst na 4,3 miliardy. Tato statistika jasně ukazuje, že e-mailový marketing je příležitost, o kterou byste neměli přijít. S uvedenými postupy ji využijete na maximum.
Ahoj, nejsem úplně přesvědčený, že by mě nějak nadchnul e-mail s oslovením jménem, ovšem plný blbin typu, že za chvíli budu moc hrát o spoustu skvělých cen. Myslím, že ideální by bylo posílat newslettery, které mají opravdovou hodnotu – pak nemusí být na začátku ani moje jméno, postačí, když budu vědět, že odesílatel si dal čas i s vytvořením nějaké hodnoty pro mě, nejen pro sebe.
Ad vizuály – jak je to v případě, že se příjemci nezobrazují obrázky, potom je plain-text jednoznačně lepší volbou, ne? Máte data, kolika lidem se nezobrazují obrázky v e-mailu (myslím česká, ne světová)?
Existují i česká data k mailování lidem, který opustili košík? Že to funguje v Americe, je jedna věc, ale mám pocit, že u nás to zákazníky spíše obtěžuje.
Mějte se!
Dobrý den, Alfonsi, ano, máte pravdu v tom, že obsah je skutečně to nejdůležitější, dobré oslovení však dokáže zaujmout. Bohužel data k (ne)zobrazení obrázků k dispozici nemáme. Opuštěný košík pěkně funguje našim klientům 🙂