Jak pomocí e-mailingu vracet zákazníky do opuštěného košíku

Hlavní strana » E-commerce » Jak pomocí e-mailingu vracet zákazníky do opuštěného košíku

Možná vás překvapí, že valná většina lidí, co v e-shopu vloží produkty do košíku, ve finále nenakoupí a před dokončením objednávky stránku opustí. A právě pro tyto situace je nutné zaměřit svou pozornost na e-mailing, který vrátí zákazníky zpět do opuštěného košíku.

Uveďme si pár faktů, které zveřejnil web SaleCycle se zaměřením na konverze, konkrétně pak na zvýšení míry konverze návratem k opuštěnému košíku a na zvýšení loajality zákazníků.

  • 37 % lidí si otevře e-mail s žádostí o dokončení objednávky,
  • 11 % z nich klikne v e-mailu na odkaz vedoucí zpět do košíku,
  • 12 % ze zákazníků, kteří klikli na odkaz, dokončí objednávku.

Stačí jen 1 email?

S největší pravděpodobností nestačí. V praxi se často ukazuje, že je ideální série dvou až tří e-mailů. První je dobré poslat do hodiny od chvíle, kdy zákazník opustil košík. Druhý pak přichází na řadu následující den. Třetí zprávu pošlete maximálně do týdne a abyste se připomněli, připojte upoutávku na akční zboží nebo fotografii toho produktu, který zaujal zákazníka. Pak si vás jistě znovu vybaví.

Když už se rozhodnete odeslat zákazníkovi více e-mailů, dejte si záležet na jejich obsahu. Určitě by neměly obsahovat totožný text.

Tip: Až budete zákazníkovi posílat e-mail s výzvou k dokončení nákupu, přidejte odkaz nebo tlačítko s názvem „Už jsem to koupil“. Poté, co na něj dotyčný klikne, mu již další e-maily nastavené v automatizaci nepřijdou.

5 bodů, které musí splňovat váš „připomínací“ e-mail

Spousta lidí opouští nákupní košík v e-shopu. O to víc je pro ně ale překvapující, že jim dorazí e-mail od prodejce. Abyste bylo na první pohled jasné, že chcete, aby se vrátil do košíku, sdělte mu to už v předmětu zprávy. Tady ale pozor na tón, který zvolíte! Rozhodně byste neměli znít, jako když dotyčnému opuštění košíku vyčítáte nebo se tím cítíte být dotčeni. Upozorněte na to přátelsky a třeba i vtipně. Vašemu e-mailu nesmí chybět následujících 5 bodů:

  1. Relevantnost – nic potenciálnímu zákazníkovi nenalhávejte, použijte dynamický obsah e-mailu třeba tak, že mu ukážete konkrétní produkt, který vložil do košíku.
  2. Vaše značka – aby se čtenář rychleji zorientoval, připomeňte mu svou značku, název firmy, případně logo.
  3. Obsah košíku – vyjmenujte pravdivě produkty, které zákazníka zaujaly natolik, že je vložil do košíku, ať po nich znovu zatouží.
  4. Jasný předmět – klidně v něm použijte jméno zákazníka a výzvu k návratu do košíku.
  5. Preheader – to je text, který se zobrazuje pod předmětem e-mailu. Měl by vzbudit nadšení a zájem o návrat k nákupu.

Jak zákazníka přátelsky popostrčit

„Vámi vybraný produkt se brzy vyprodá.“

„Pospěšte si, o váš oblíbený produkt je velký zájem.“

“Na skladě máme poslední kus vámi vybraného produktu. Vraťte se pro něj.“

Jak je z předešlých tří vět patrné, nejlepší je zájemce zachytit v rozhodovací fázi a dát mu najevo, že si má s návratem do online košíku pospíšit. Nikdy nelžete a do ničeho nikoho nenuťte. Nenásilně můžete poukázat i na své plusy, konkurenční výhody. Podívejme se na další možnosti, které můžete pro nalákání k dokončení nákupu využít:

  • nabídněte dopravu zdarma pod záminkou nějaké akce,
  • umístěte do e-mailu jasně viditelné tlačítko s textem „Dokončit nákup“,
  • upozorněte na výhodu v podobě bezproblémové reklamace, možnosti osobního odběru, připojte kladné recenze,
  • třeba zákazník opustil košík nedobrovolně, protože došlo k nějakým technickým potížím – pak mu nabídněte pomoc po telefonu,
  • postarejte se o to, aby váš e-mail měl responzivní design, tedy aby se dobře zobrazil jak na počítači, tak na mobilu,
  • zvažte, zda nabídnout slevu či dárek – existují i takoví zákazníci, kteří na vaši nabídku cíleně čekají. Když přistoupíte na tuto „hru“, může se to ve finále obrátit proti vám. Když už chcete jako lákadlo použít slevu, tak raději až ve druhém – nebo ještě lépe ve třetím – e-mailu. Vhodná by byla třeba sleva za to, že se čtenář stane zákazníkem (např. v rámci věrnostní akce). Co se týká dárku, zkuste nalákat na pozornost k objednávce ve formě malého produktu, testeru, bodů do věrnostního programu či jiného bonusu.

Ani tak se zákazník do košíku nevrátil?

Nechytejte se za hlavu, když se vám každý zákazník do košíku v e-shopu nevrátí. To se stává dnes a denně. Nikdy nepřesvědčíte 100 % lidí k jedné akci. V tuto chvíli ale stojí za pokus to, abyste zauvažovali nad zákazníkem i nad sebou. Tady máte menší checklist, jak postupovat:

  1. Podívejte se na nabídky konkurence a vyhodnoťte, zda není pro zákazníka atraktivnější či výhodnější.
  2. Vžijte se do role zákazníka a sepište si možné důvody, proč se k vám nevrátil.
  3. Možná máte nadsazené ceny zboží.
  4. Třeba zákazníkovi nevyhovuje způsob dopravy (konkrétní dopravce).
  5. Promyslete, jestli zájemci nevadí cena dopravy, právě ta je totiž jedním z hlavních důvodů, proč lidé košík v závěru opouštějí.
  6. Svou roli hrají také omezené možnosti, jak za zboží zaplatit.
  7. Neoblíbená je také nutnost registrace při nákupu.

Až si uděláte tento brainstorming, popřemýšlejte nad tím, co si z jeho výsledku vzít. Poučte se z toho, co možná děláte špatně, a zkuste to jinak. Třeba zákazníky nepřilákáte k návratu do košíku pomocí e-mailingu, ale fungovaly by na něj další kanály, jako například Facebook, PPC reklama apod.

K tomu, abyste se o záchranu opuštěného košíku postarali, vám nestačí jen e-mailová adresa zákazníka. Budete potřebovat ještě čas k nastavení automatických zpráv a nějaký ten copywriterský um.

Jak získat e-mailovou adresu na zákazníka

Oslovovat v rámci e-mailingu můžete hlavně návštěvníky, kteří jsou na vašich stránkách zaregistrovaní a máte od nich souhlas se zpracováním osobních údajů. Pokud košík opouští neregistrovaní návštěvníci, zvažte, zda je příště nepožádat o uvedení kontaktních údajů už v prvním kroku objednávky. Používáte-li v e-commerce systému CRM (customer relationship management) nástroj, sbíráte kontakty na zákazníky automaticky.

Myslete vždy na GDPR a to, zda jakkoli neporušujete ochranu osobních údajů návštěvníků vašeho webu.

Zachraň, co můžeš

Berte opuštěné košíky ve vašem e-shopu vážně, ale zároveň není třeba se kvůli nim hroutit. Vždy můžete zkusit oslovit zákazníka znovu, tím nikdy nic neztratíte. I kdyby se k vám vrátila jen desetina kupujících, je to pro vás plus.

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Sledujte nás

E-book: Jak uspět při e-mail marketingu

Stáhněte si zdarma knihu, která vás naučí, jak zapojit e-mailing do vašeho marketingu.

Témata

Doporučené nástroje na e-mail marketing

Share This