E-mailing a legislativa v roce 2023 aneb E-mail Restart podruhé

  1. Hlavní strana
  2.  » 
  3. Konference
  4.  » E-mailing a legislativa v roce 2023 aneb E-mail Restart podruhé

Konference plná praktických návodů a reálných ukázek ze světa e-mail marketingu přinesla hodně aha momentů i překvapení v podobě rozdílných názorů a postupů. Něco málo jsme vám přednesli v první části této minisérie, dnes pokračujeme a tentokrát vplujeme do vod legislativy.

Legislativa 2023: Tlačítková novela se dotýká i e-mailového marketingu

Advokátka Petra Stupková z Legitas.cz se zaměřila na čtyři hlavní pointy:

  • tlačítka,
  • SMSky,
  • recenze,
  • slevy.

Témata vycházející z tlačítkové novely se na první pohled e-mailingu netýkají, ale všechno souvisí se vším.

Tlačítka pro odběr newsletteru

Ona tlačítka z novely se vztahují zejména na nákup a objednávky, nicméně při sběru e-mailových kontaktů tlačítka a checkboxy používáte také, proto neuškodí malé opakování. Komu můžete newslettery zasílat?

  1. Příjemcům, kteří udělili souhlas.
  2. Zákazníkům, kteří měli možnost nesouhlasit.

První bod je jasný, tady se jedná o klasické přihlášení k odběru NL, ať už prostřednictvím webu, nebo sociálních sítí.

E-mailing a legislativa 2023

V druhém případě jde o zákazníka, kterého jste během objednávky informovali, že se upisuje k odběru, ale zároveň jste mu dali možnost toto odmítnout.

E-mailing a legislativa 2023

A pozor ještě na jednu věc. Zákazníkům byste v NL měli zasílat nabídku podobného či souvisejícího zboží (služeb), které si u vás zakoupil. Pokud e-shop s botami během doby covidové využije situace a začne prodávat také respirátory, nemůže toto zboží zaslat v NL stávajícím zákazníkům. A naopak – když díky respirátorům získá nové zákazníky, nemůže jim poté v NL nabízet boty.

Obchodní sdělení v SMSkách

Tady platí stejná pravidla jako u e-mailu: musí se jednat o zákazníka, který měl možnost nesouhlasit se zasíláním, nebo nezákazníka, který vám udělil souhlas. K odhlášení nestačí jen link, protože ne každý vlastní chytrý telefon. Řešením je odhlášení pomocí SMS v určitém tvaru.

E-mailing a legislativa v roce 2023

Petra Stupková upozornila, abychom správnému rozesílání SMS věnovali opravdu pozornost, protože úřad pro ochranu osobních údajů si toto letos stanovil jako prioritu č. 1 při kontrolách.

Ke zvážení byla nadnesena ještě jedna věc. Když se člověk odhlásí z odběru NL, můžete mu dále zasílat esemesky? Dle Petry byste z etického hlediska neměli, dle ÚOOÚ je to na hraně. Za nás – když někdo nechce dostávat vaše obchodní sdělení do e-mailu, pravděpodobně o ně nestojí už vůbec. Berte na něj ohled.

Recenze v e-mailech

Podle tlačítkové novely máte povinnost informovat spotřebitele o tom, jak ověřujete pravdivost recenzí. Tuto informaci přidejte nejlépe do obchodních podmínek. Na konferenci o e-mailingu toto zaznělo z důvodu, že hodnocení zákazníků se často vkládá také do NL nebo automatizací. Další spojitost mezi recenzemi a e-mailingem je ta, že hodnocení by se mělo vztahovat k produktům či službám obsažených v e-mailu. To může být poměrně těžké dodržet, zvláště v případě obsáhlejších newsletterů. V šedé zóně se pak pohybují obecná posouzení.

E-mailing a legislativa v roce 2023

Poslední důležité upozornění Petry k tomuto tématu: Influencer není recenzer. Těžko budete dokazovat, že se nejedná o placenou spolupráci či barterový obchod.

Procentuální slevy na celý sortiment

Výpočet a komunikace slev je v novém roce velký námět, který se dotýká i e-mailového marketingu. Že se nová slevová pravidla aplikují při prodeji v e-shopu i kamenných prodejnách a že se nevztahují na digi obsah nebo zboží podléhající rychlé zkáze, je celkem jasné. 

Z hlediska e-mailingu zůstává otazník v případě, že nekomunikujete částky u konkrétních produktů, ale zasíláte procentuální slevy. Z jaké ceny je pak budete počítat? Roli hraje toto rozlišení: 

  1. Sleva nabízená mnoha zákazníkům nebo většině.
  2. Individualizovaná nabídka.

Klasický newsletter jasně spadá do první kategorie. I když… Můžeme zde polemizovat: Odebírá NL většina našich zákazníků? Jaké číslo znamená mnoho? 

Druhá kategorie také vede k zamyšlení: Je sleva zaslaná například jako dárek k svátku individualizovaná nabídka? V danou chvíli sice odměňujeme individuálně, ale ve finále stejně obešleme všechny příjemce.

Sama Petra uznala, že pro tyto případy neexistuje jednotný výklad. Vyzrát na to však můžete. Nová slevová pravidla se neaplikují na vázané nabídky, můžete tedy platnost slevy nějak omezit:

  • Sleva platí pouze 24 hodin.
  • Slevu lze uplatnit při nákupu nad 1 500 Kč.
  • Sleva 10 % na kategorii dámské obuvi.

A ještě jednou influenceři, teď z hlediska slevových kódů, které při spolupráci s vámi nabízejí. Také zde je šedá zóna, kdy se můžete „ohánět“ počtem jejich followerů.

E-mailing a legislativa v roce 2023

Předcházejte problémům

Petra Stupková svou přednášku uzavřela srovnáním nedodržení těchto pravidel s ignorováním preventivních návštěv zubaře. Prevence je levnější než akutní zásah a následné problémy. 

I my doporučujeme všechno správně nastavit a kontrolovat. K uhlídání správnosti e-mailů využijte náš checklist Co zkontrolovat před odesláním e-mailu. Ať vám neproklouzne jediná chybička.

Připojte se k naší FB skupině, ať vám v oblasti e-mail marketingu nic neunikne.
Kateřina Andrée

Kateřina Andrée

Katka ve Včelišti působí jako obsahový stratég a copywriter. Každou větu převrátí naruby a zase zpátky, než s ní je spokojená.

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Sledujte nás

E-book: Jak uspět při e-mail marketingu

Stáhněte si zdarma knihu, která vás naučí, jak zapojit e-mailing do vašeho marketingu.

Témata

Doporučené nástroje na e-mail marketing

Share This