Není třeba se děsit. To, že se vám příjemci odhlašují z vaší e-mailové databáze kontaktů, nemusí nutně znamenat, že děláte něco špatně. Pokud se ve statistikách kampaní držíte kolem průměrné míry odhlášení okolo 0,2 %, pak je vše v pořádku. V tomto článku se podíváme na 6 tipů pro odhlašování a ulevíme vám tím, že tohle jedno kliknutí příjemců vašich e-mailů nemá jen stinnou stránku.
Proč odhlášení z newsletteru není vždy tragédií?
Důvodů, proč se příjemci odhodlají k odhlášení, je spousta. Jaké jsou ty nejčastější?
- Příliš častá rozesílka newsletterů – zkuste si přečíst náš článek o ideální frekvenci a načasování.
- Nerelevantní obsah – nezapomínejte na personalizaci a segmentaci, které zmiňujeme téměř v každém článku.
- Ztráta zájmu – to se zkrátka stát může. Ještě než to vzdáte, zkuste reaktivační kampaň.
- Problémy v designu – v náhledu vašeho e-mailingového nástroje vždy kontrolujte, jak e-mail bude vypadat na počítači a jak na mobilním telefonu. A nezapomínejte na 7 pravidel, díky kterým budete posílat dokonalé newslettery.
Platí ale, že většina kontaktů, která se z vaší databáze odhlásila, nemá o newsletter zájem, téměř ho ani neotevře, tudíž šance na proklik a konverzi jsou minimální. Tato míra nezaujetí se značně podepisuje na výkonu vašeho e-mailingového marketingu. Právě proto to není třeba vnímat jako tragédii. Pojďme se podívat na to, jak můžete z odhlašování kontaktů i něco vytěžit.
Na co nezapomenout při odhlášení?
To, že se někdo chce odhlásit z rozesílky vašich e-mailů, neznamená, že ho musíte nutně ztratit i jako zákazníka. Řiďte se těmito 6 tipy, díky kterým budou ve finále spokojené všechny strany.
- Ať je možnost odhlášení vidět
Snadno viditelné a jednoduché odhlášení z odběru novinek je povinností. Ve většině případů se umísťuje do patičky e-mailu. Nemusíte zůstávat jen u sterilního „Pokud už nemáte o newsletter zájem, můžete se odhlásit z odběru ZDE.“ Zapojte tón vaší komunikace a upravte si textaci tak, aby mu odpovídala.
Skvěle to má vyřešené například Ondřej Ilinčev – CRO a UX expert:
Nemyslíme si, že by se někdo chtěl z jeho databáze odhlásit, ale i kdyby o tom na chvíli uvažoval, první dva řádky v textaci odhlašování to zase změní. Navíc Ondřej používá i další taktiku, která je naším bodem 2, a tou je…
- Nabídněte příjemcům změnu frekvence a preferencí
Jak už jsme zmínili výše, nevyhovující frekvence zasílání je častým důvodem k odhlašování. O kontakt tak nemusíte přijít, pokud mu nabídnete možnost změny. Nemusí se jednat jen o četnost. Velmi dobře s tím pracuje i služba Grammarly:
Po kliknutí máte možnost nastavit si, o jaké e-maily máte přesně zájem, a zároveň získáte jasnou představu o tom, jak často vám budou chodit.
- Zkuste se zeptat, proč se odhlašují
I odhlašovací formulář z odběru newsletteru může být cenným zdrojem informací. Neříkáme, že máte po lidech chtít, aby vám napsali rozsáhlé hodnocení, co se jim nelíbilo. I v tomhle bodě platí, že to musí být co nejjednodušší. Využít můžete i zaškrtávací boxy. Jde zcela o dobrovolnickou činnost, proto se rozhodně nepokoušejte podmínit odhlášení tím, že se s vámi příjemce podělí o důvod svého odchodu.
- Nabídněte další možnosti, jak můžete zůstat v kontaktu
To, že se někdo chce odhlásit z odběru vašeho newsletteru, nemusí nutně znamenat, že už o vás nechce slyšet. Nabídněte mu další možnosti, jak s vámi může zůstat ve spojení. Nejčastěji to bývají sociální sítě. Pokud tvoříte magazín nebo blog, pak upozorněte na nejzajímavější články, které jste publikovali.
- Ať je odhlašování krátkým procesem
V žádné fázi byste neměli svým zákazníkům znepříjemňovat život. A to ani v případě, že se rozhodli se s vámi rozloučit. Pokud to jde, předvyplňte odhlašovací formulář tak, aby jediné, co příjemce musí udělat, bylo kliknout na potvrzovací tlačítko. V této fázi ani nevidíme důvod pro double opt-in (ověření e-mailové adresy).
- Záchranné lano při odhlašování
Hned v úvodu jsme zmínili reaktivační kampaň, která může neaktivní kontakty vrátit zpátky do hry. Druhou volbou je e-mail na rozloučenou, ve kterém buď lehce nastíníte důvody, proč se vyplatí ve vaší databázi zůstat, nebo nabídnete slevový kupón. V každém případě nezapomínejte na výzvu k akci. Abyste věděli jak na ně, rozebrali jsme CTA v jednom z našich posledních článků.
Pokud si to shrneme, u odhlašování platí podobná pravidla jako u všech dalších marketingových aktivit:
- Ať je to jednoduché.
- Ať to příjemci vašich e-mailů zabere co nejméně času.
- Ať komunikuje váš brand, ne robot.
- Využijte šanci udržení kontaktu na jiných kanálech.
- A pokud to jenom trochu jde, získejte z toho cenná data.
Míra odhlášení rozhodně patří mezi metriky, které byste měli sledovat, ale existují i další, které by neměly unikat vaší pozornosti. 7 nejdůležitějších e-mailingových metrik jsme probrali v tomto článku.
Máte vy nějaký tip, který vám při odhlašování funguje? Budeme rádi, když se s námi o něj podělíte.
0 komentáøù