Máte blog, ale nevyužíváte e-mail marketing? Chyba. Nebo přinejmenším škoda. Vždyť když už si dáváte záležet na výběru tématu a tvorbě článku, proč neinvestovat zlomek času i do napsání newsletteru, abyste svou práci co nejvíce zúročili? A zdaleka nemusí jít jen o monetizaci. V tomto článku najdete vše podstatné o využívání e-mailingu při blogování i zajímavé tipy z praxe od autorů, kteří se mu již úspěšně věnují.
Proč byste měli využívat e-mailing?
1. Je levný
K úspěšnému e-mailingu nepotřebujete velkých investic. A někdy dokonce vůbec žádné. Provoz nástrojů je totiž velmi levný či bezplatný, takže s jejich implementací a používáním můžete začít bez obav z toho, že se vám to prodraží.
2. Zvládnete to sami
Umíte používat e-mailovou schránku? Pokud ano, tak se bezpochyby naučíte pracovat i s e-mailingovým nástrojem. Není to raketová věda, po chvilce se v něm zorientujuete a zvládnete nastavit jak samostatnou zprávu, tak automatickou kampaň. Potvrzují to všichni námi oslovení blogeři, kteří si spravují e-mailing sami.
Lenka Says se díky tomu dokonce stala vyhledávanou e-mail marketérkou.
„S rozposielaním NL som začala najprv pre svoj cestovateľský blog Lenka (lenkasays.com). Neskôr som začala s mailingom pomáhať známym, až sa mi email marketing stal jednou zo zárobkových činností. Pre malých a stredných podnikateľov zastrešujem celý proces od technických až po strategické nastavenia.“ Víc se o Lence dozvíte na jejím business blogu https://lenkalukacova.com.
3. Zvýšíte jím návštěvnost
Jen ti nejvěrnější čtenáři si sami od sebe pravidelně kontrolují, jestli už máte nahozený nový článek. Ostatní na to kvůli každodenním starostem zapomenou, ačkoliv by si ho také s chutí přečetli. Díky e-mailu se jim ale snadno připomenete. Oni tak nepřijdou o nic důležitého a vy si zvýšíte návštěvnost. Jako Veronika Tázlerová, která tak zjednodušuje čtenářům cestu k textům na jejím blogu.
4. Získáte dostatek prostoru k oslovení publika
Sociální sítě skýtají mnoho omezení, které s e-maily odpadají. Jsou totiž mnohem interaktivnější, nejste omezení počtem znaků či polí a můžete si vyhrát i s oslovením a personalizací. Navíc máte mnohem větší šanci, že si příjemce zprávu přečte v požadovaný čas, protože mailové schránky si kontrolujeme několikrát denně, zatímco mnohdy používáme místo Facebooku pouze Messenger a podobně.
Travel blogerka CrazySexyFunTraveler má jasno: „Newsletter je určite veľmi hodnotný, zvlašť preto, že ho máme v rukách iba my a samotný čitatel. Nie žiadna ďalšia strana navyše, ako sociálne siete a ich algoritmy.“
5. Budujete brand
Pravidelným posíláním užitečných informací utužíte svůj vztah se stávajícími čtenáři, kteří váš obsah rádi doporučí ostatním. Postupně tak budete budovat značku, čtenářskou základnu i databázi e-mailů, kterou můžete kdykoliv oslovit.
Food blogerka ČeškazČeska třeba každý měsíc posílá newsletter s připomenutím, na co se můžete zrovna těšit. Tím příjemcům udělá malou radost a chutě oznámením, že právě dozrávají jablka, ořechy nebo dýně a doporučením nejlepších receptů, jak tyto suroviny zpracovat.
Její publikum se tak na každý e-mail těší, protože i díky němu si například uvědomí, že není nutné smutnit kvůli odcházejícímu létu. A najdou tam skvělé tipy, jak si užít podzimní atmosféru. Proto ho také skoro všichni odběratelé rozkliknou a proklikávají se i dále, až na web ceskazceska.cz.
6. Snadno změříte jeho úspěšnost
Chcete, aby se každý třetí příjemce prokliknul ze zprávy na váš web a přečetl si článek? Vyhodnocování efektivity e-mailingu je hračka. A vy tak snadno zjistíte, co na vaše publikum (ne)platí, takže tuto marketingovou aktivitu budete moci vypilovat.
7. Ušetříte čas
Je otravné dělat tu samou věc pořád dokola. Automatizovanou sérii e-mailů však stačí nastavit pouze jednou a pak už nástroj dělá veškerou práci na vás. To potvrzuje Michal Garšic, který je posílá každému, kdo se přihlásí k odběru novinek.
„Automatizované série e-mailů jsou jednou z nejlepších investic. Je to skvělý způsob, jak budovat databázi kontaktů a měnit čtenáře na zákazníky,“ vysvětluje specialista na marketing pro malé firmy a živnostníky.
Jak vybrat správný nástroj?
Nejprve potřebujete vědět, jakým způsobem vlastně chcete e-mailing používat. Z toho zjistíte, co by měl jeho nástroj umět. To za vás při vší snaze neuděláme. Ale jakmile si to rozmyslíte, samotný výběr máte značně ulehčený. Připravili jsme pro vás souhrnný přehled nejpoužívanějších nástrojů.
Drtivá většina našich respondentů používá MailChimp. Oceňují na něm přehlednost a fakt, že je zcela zdarma. Ale třeba Michal Garšic se po absolvování E-mail Academy od Davida Kirše rozhodl dát šanci SmartEmailingu. A nelituje. Líbí se mu zejména česká lokalizace a podpora v našem jazyce.
Co obsahuje kvalitní e-mail?
Úspěšný e-mail má 8 hlavních znaků:
- Jednoznačnost
Máte jen 5 vteřin na to, abyste upoutali příjemcovu pozornost. Proto musí být z e-mailu jasné:
- od koho je,
- o čem je,
- co čtenářovi přinese.
- Kvalitní a relevantní obsah
Jak by vám bylo, kdybyste se přihlásili na webu ekonomického analytika k odběru zajímavých novinek ze světa financí a přišel vám od něj e-mail s doporučením na restauraci nebo jeho názorem na to, jak dopadly volby? Pravděpodobně by následovalo odhlášení. Buďte vždy relevantní, držte se toho, co jste příjemcům slíbili, a předejte jim své sdělení nejlépe, jak umíte. Ideálně s nějakou přidanou hodnotou.
- Jen jeden cíl
Nemá cenu honit dva nebo více zajíců, protože pak s největší pravděpodobností nechytíte žádného. Proto by váš e-mail měl mít jednu myšlenku, jeden záměr a jeden cíl. Maximalizujete tak šanci, že ho dosáhnete. „Co e-mail, to jedno téma,“ souhlasí Bára Perglová.
- Personalizace
Vždycky mě zaujme, když vidím e-mail, který obsahuje moje jméno. Pokaždé si přečtu, co následuje po oslovení „Vojtěchu“, nehledě na to, jestli píše oblíbená restaurace, kam pravidelně chodím, nebo sázková kancelář, kde už jsem roky nevsadil ani korunu. Přijde mi totiž, že mluví přímo ke mně a nejde o zprávu, která dorazí i ostatním. A většina lidí to má stejně. Snažte se tedy co nejvíce segmentovat a přizpůsobit kampaň každému odběrateli. Ať se cítí výjimečný.
- Výzva k akci
Předmět zaujme, text navnadí a správně umístěná výzva k akci zakončí čtenářovu pouť po e-mailu. A zahájí novou. Tu na vašem webu. Nezapomeňte tedy na konec zprávy přidat call to action, ideálně ve formě výrazného tlačítka, kterým čtenáři jednoznačně řeknete, co má udělat. Zvýšíte tím konverzní poměr až o několik desítek procent.
- Kombinace textů a obrázků
Je statisticky dokázáno, že nejúčinnější jsou e-maily, které obsahují jak text, tak obrázky. Mějte to na paměti.
- Emoce
Text vysvětluje, emoce prodávají. Předejte je svému publiku. Třeba radost, což je přirozený nákupní spouštěč. Nejlépe toho docílíte vyprávěním příběhů nebo vložením vhodných obrázků, které chytnou za srdce.
- Responzivita
Už dávno neplatí, že e-mailovou schránku kontrolujeme pouze na počítači. Často si pročítáme poštu na mobilu, což je třeba brát v potaz. Zkontrolujte si proto, zda je vaše kampaň responzivní a zobrazuje se správně i v telefonu.
Jak často byste měli rozesílat e-maily?
Tak zní jedna z nejčastějších otázek každého, kdo začíná s e-mail marketingem. Jednoznačná odpověď však neexistuje. Detailně jsme si problematiku frekvence a načasování popsali v tomto článku, obecně však platí, že kvalita je důležitější než kvantita. Měli byste se však svým příjemcům připomenout alespoň jednou měsíčně. Na tom se shodují i naši blogeři. Skoro všichni preferují právě tuto frekvenci.
Katka z blogu Dream and live vysvětluje, že u ní to závisí na tom, jak často vycházejí nové články a zda právě připravila nějakou akci. Někdy posílá 1–2 e-maily měsíčně, jindy jenom jeden za 2–3 měsíce.
Podobný princip uplatňuje i Romana, která spravuje web Na skok v kuchyni. Ta také nemá pevně danou frekvenci a prostřednictvím newsletterů posílá oznámení vždy, když přidá nový recept nebo článek na blog.
A Michal Garšic spouští automatizovanou sérii e-mailů hned po přihlášení k odběru.
Jak poznáte, jestli je e-mail úspěšný?
Jednoduše. Stačí:
- mít v každém e-mailu call to action button,
- napojit e-mailingovou platformu na Google Analytics,
- průběžně vyhodnocovat výsledky.
Požadované cíle jsou individuální a záleží čistě na vás, jaké máte ambice. A co je úspěšný e-mail podle námi oslovených blogerů?
- Pro většinu z nich je to ten, který splní předem daný cíl a vyvolá akci – jednou je to nákup, podruhé sdílení příspěvku, jindy poslech podcastu a někdy zase přečtení článku.
- Gabka Koščová měří úspěch podle toho, zda jí alespoň jeden člověk napíše, že ho její e-mail k něčemu inspiroval nebo mu byl užitečný. Ideálně pak, když počet takových odpovědí každým měsícem stoupá.
- Michal Garšic má jasná pravidla a za úspěšný považuje každý e-mail s mírou otevření nad 35 %.
Dejte šanci e-mail marketingu
Nepíšete si blog jen pro radost „do šuplíku“, ale chcete se s ním podělit i s ostatními? Pak neváhejte a vyzkoušejte levný, snadný a účinný způsob, jak toho dosáhnete. Veronika Tázlerová má pro vás jednoduchou radu: „Nemáte co ztratit, prostě to zkuste a začněte. :)“
0 komentářů