Pokud zákazníkovi, který u vás utratil téměř celou výplatu, pošlete následující den e-mail s ohromujícím výprodejem, s největší pravděpodobností o něj přijdete. V čem je chyba? Nepersonalizujete e-maily, a o hodně tím přicházíte. Už jenom personalizované předměty e-mailů mohou navýšit míru otevření až o 50 %.
Jak začít personalizovat?
Bez dat se neobejdete. Mezi ta základní patří: jméno, příjmení, u zákazníků informace ohledně objednávky, ať už je to název kategorie, produktu nebo třeba datum jeho spotřeby, a chování vašeho adresáta v minulých kampaních. Pokud chcete personalizaci posunout ještě dál, pozorujte zákazníkovy zájmy, sledujte, o co se zajímá, co si prohlíží nebo stahuje. Další možností je i zaslání dotazníků nebo anket.
Co je personalizovaný e-mail?
Jedna z nejčastějších personalizovaných strategií v e-mailingu (a mnohdy i jediná) je využití křestního jména nebo příjmení. To je rozhodně dobrý začátek. Personalizovaný e-mail by ovšem měl splňovat tato kritéria:
- Relevance – zákazníkovi nebo příjemci e-mailu posíláte obsah, který ho opravdu zajímá nebo je pro něj užitečný.
- Správné načasování – v každé nákupní fázi potřebuje zákazník různorodý obsah, který ho posune dál, odpoví mu na otázky či vyřeší problém.
- Odesílatel je lidskou bytostí – vždy působí důvěryhodněji, když e-mail posílá lidská bytost než logo nebo no-reply robot.
No-reply e-mailům jsme věnovali pozornost v předchozím článku. Projděte si ho ZDE.
Než se pustíte do personalizace
- Segmentujte databázi
Segmentace je metoda, při které rozdělíte svou databázi do skupin kontaktů, které spojují stejné vlastnosti nebo chování. O segmentaci jsme se rozepsali už dříve. Pokud se o ní chcete dozvědět více a zjistit, podle čeho můžete segmentovat, klikněte ZDE.
- Dejte svým odběratelům na výběr
Využijte dotazníků nebo anket a jednoduše se svých odběratelů zeptejte, co pro ně bude nejpříjemnější. Díky tomu můžete snadno docílit optimální frekvence, načasování a na základě vybraných témat i upravit obsah.
Jak personalizovat e-maily
- Personalizujte předmět e-mailu
Kde jinde využít sílu personalizace než tady? Podle průzkumu Campaign Monitor má personalizovaný e-mail s křestním jménem v předmětu o 26 % vyšší míru otevření. Křestní jméno máte téměř vždy k dispozici a díky e-mailingovým nástrojům je tato taktika neuvěřitelně snadná.
Například Ecomail, stejně jako některé další e-mailové softwary, má přednastavené merge tagy, což jsou jakási hesla, která jsou v e-mailech následně nahrazována obsahem. Nemusíte se bát, že to bude vypadat, jako když namísto vás píše zákazníkům robot. Samozřejmostí je i skloňování.
Tip Mailujeme.cz: V případě, že váš e-mailový nástroj neumí skloňovat, není nic ztraceno. Využít můžete Zapier nebo Integromat. Opatříte si databázi všech křestních jmen a jejich variant v 5. pádě a pomocí propojení v Zapieru/Integromatu pak exportujete jméno uživatele, najdete 5. pád a importujete do programu. Pokud byste si s tím nevěděli rady, ozvěte se nám.
Potřebujete vyladit předmět tak, aby si jej vaši zákazníci chtěli okamžitě otevřít? Nápovědu najdete v našem článku.
- Personalizujte obsah e-mailu
Pojďme si to ukázat na příkladu SmartEmailingu. Tam můžete personalizovat text e-mailu pomocí skriptů a vlastních polí. Nejsnadnějším způsobem je oslovení:
Personalizovat ovšem můžete i obrázky v e-mailech. Není třeba se bát skriptování. SmartEmailing má v nápovědách vše precizně vysvětlené i pro laiky a vždy máte v záloze testovací e-mail, na kterém si to můžete vyzkoušet.
- Personalizujte e-mail na základě akce a chování zákazníka
Velmi často využívaným příkladem je e-mail, který upozorní zákazníka na opuštěný košík, případně mu i nabídne motivaci k dokončení nákupu. Nastavení automatizace je díky e-mailingovým nástrojům velmi snadné. Například SmartEmailing má pro vás předpřipravené scénáře, které stačí jen aktivovat.
Další možnosti personalizace na základě akce a chování:
- speciální nabídky pro věrné zákazníky,
- reaktivační kampaň,
- připomenutí u produktů, které se dokupují do zásoby,
- cross-sell / up-sell.
- Personalizujte e-mail na základě speciální příležitosti
Dejte zákazníkovi najevo, že je pro vás důležitý, a poblahopřejte mu k svátku, narozeninám nebo ke společnému výročí. Jde o skvělou cestu, jak budovat jeho vztah s vaší značkou. Do takového e-mailu můžete přidat i kupón jako dárek a vybídnout ho k nákupu.
- Personalizujte i jméno odesílatele
V dnešní době už je celkem obvyklé, že firmy využívají jméno konkrétní osoby pro zasílání e-mailů.
Nemusíte zůstávat jen u toho. I jméno odesílatele můžete měnit podle toho, co daný zákazník řeší nebo s kým je nejčastěji v kontaktu. Hezkou ukázkou je série e-mailů o školení SmartEmailingu. Jako odesílatel e-mailu byla uvedena Markéta ze zákaznické podpory, která pak účastníky na místě osobně vítala. Výsledný dojem? Perfektní!
Proč se vyplatí personalizovat?
Pojďme si shrnout všechny důvody, proč stojí za to e-maily personalizovat:
- Navážete se zákazníkem osobnější vztah.
- Docílíte delší doby strávené na stránce a většího počtu zhlédnutých stránek.
- Získáte více konverzí.
- Posílíte loajalitu zákazníků.
- Obchodní e-maily budou mít vyšší míru otevření.
Má personalizace nějaké nevýhody?
- Implementace není vždy úplně jednoduchá.
- Pokud to přeženete, zákazník může nabídku vnímat agresivně. V případě personalizovaných kampaní je copywriting mimořádně důležitý.
- Můžete odradit zákazníka, pokud data nevyhodnocujete správně. V takovém případě pak zákazníkům budou chodit nabídky, které pro ně nemají vůbec smysl. Například našemu bezdětnému kolegovi Honzovi přišel tento e-mail.
Pár rad závěrem
Stanovte si maximum personalizovaných částí v e-mailu a dodržujte to. Nezapomínejte na to, že personalizace jde ruku v ruce se sledováním dat, následnou segmentací a také A/B testováním, abyste měli jistotu, že vám přináší kýžené výsledky. Pracujete ve svých e-mailech s personalizací nebo máte ve své schránce perfektní ukázku personalizace? Podělte se s námi v komentářích.
0 komentáøù