V jaký čas reagují vaši odběratelé na e-maily nejlépe? Vyhovuje jim více textu, nebo obrázků? Jakou výzvu k akci zvolit, aby byla co nejefektivnější? Při odesílání svých e-mailových kampaní si kladete spoustu otázek, na které zdánlivě nemáte odpovědi. Získat je můžete díky A/B testování. V tomto článku najdete odpověď na to, co je A/B testování, jaké jsou jeho principy, jak funguje a co všechno můžete testovat.
Co je A/B testování?
V marketingu, nejen e-mailovém, jde o velmi využívanou metodu. Díky ní získáte možnost porovnat efektivitu testovaných variant. A/B testování se využívá při zasílání newsletteru, úvahách o novém layoutu, grafických změnách webu nebo například PPC reklamách. Mezi největší výhody této metody patří nízké náklady, vysoká efektivita a snadné nasazení.
Efektivnější e-mail marketing díky testování
Předtím, než se pustíte do A/B testování, měli byste si stanovit, jakých cílů chcete dosáhnout a podle čeho je budete měřit. Můžete zjistit, v jaký den je e-maily nejvhodnější posílat, která šablona funguje lépe nebo jaký čas je nejefektivnější pro rozesílku. Stejně tak získáte jasný náhled na to, jaká tonalita předmětu je úspěšnější, jaký obrázek přiměje odběratele k většímu otevírání nebo jaký styl výzev k akci zvolit. Mezi nejčastější metriky, se kterými budete pracovat, patří míra prokliku nebo otevření. Rozebrali jsme je v našem starším článku.
Předtím, než se do A/B testování pustíte
Jaké jsou nejčastější chyby při A/B testování?
- Testování variant v odlišných podmínkách – dejte variantám férové podmínky a pošlete je ve stejnou dobu, maximálně v rozestupu několika dnů.
- Příliš krátká/dlouhá doba testování – dejte lidem čas na to, aby se k e-mailu dostali a měli příležitost na něj reagovat.
- Testování nepatrných změn – pamatujte, že i dva zcela shodné e-maily by v A/B testování mohly mít odlišné výsledky. Proto testujte změny, které jsou patrné a navedou vás správným směrem k vyšším konverzím.
- Testování radikálních změn – pokud se pustíte do testování několika změn naráz, nebudete mít šanci zjistit, která vedla k úspěchu. I v tomto případě platí všeho s mírou.
- Testování, které ve finále nepřinese žádný užitek – mnohdy se stává, že se firmy pustí do testování předmětu u newsletteru, vyhodnotí, že varianta B je lepší, ale následně už to nemohou využít. Stejný newsletter už totiž posílat nebudou. Před testováním vždy mějte na paměti, čeho chcete dosáhnout a jak s nabytými informacemi budete pracovat.
Jaká pravidla musí splňovat úspěšný A/B test?
- Test aplikujte na dvě nebo více skupin kontaktů, které jsou přibližně stejně velké.
- Každá skupina je dostatečně velká – samozřejmě platí, že čím vyšší je počet příjemců, tím relevantnější bude výsledek testování. V ideálním případě byste měli získat alespoň 50 prokliků nebo 50 otevření, abyste eliminovali z velké míry náhodu. Pokud chcete vyhodnocovat míru otevření, jedna skupina by měla dosahovat přibližně 1000 kontaktů.
- Příjemci jsou do skupin rozdělení náhodně – díky e-mailingovým programům toto máte vyřešené.
- Na testované skupiny e-mail odesíláte současně.
- Testujete typ e-mailu, který posíláte často, a máte už k dispozici statistiky, se kterými můžete výsledky porovnat.
Co všechno testovat?
Pojďme si projít základní prvky e-mailu, se kterými můžete při svém A/B testování začít. Obecně ale platí, že testovat můžete téměř všechny části. Díky e-mailingovým nástrojům to není nic složitého. Ze zkušeností ale přináší nejefektivnější výsledky testování předmětu a času odesílání.
- Předmět a preheader – tohle duo rozhoduje o tom, zda si vaši odběratelé e-mail otevřou, či nikoliv. U testování můžete pracovat s rozdílným tónem komunikace (neutrální, přátelský, provokativní), délkou (kratší, delší), personalizací (zkuste vložit oslovení) nebo i pořadím slov. V Ecomailu můžete s A/B testováním jednoduše pracovat při tvorbě nové kampaně.
- Dny a časy rozesílky – existuje celá řada studií, například ta od GetResponse, které dokazují, že e-maily mají nejvyšší míru otevření v úterý v dopoledních hodinách. Nutno ale říct, že vše závisí na vaší cílové skupině, takže bude jistější si optimální hodinu a den otestovat. Pro den a čas rozesílky bude efektivnější pracovat s více než 2 testovacími skupinami.
- Vizuál e-mailu – interaktivní obsah, živý obsah a výrazné bannery patří mezi trendy e-mailingu. To ovšem neznamená, že to musí platit na příjemce vašich e-mailů. Není nic jednoduššího než to otestovat. Variantu A postavte čistě na obsahu bez obrázků, ve variantě B nechte převažovat design. Nezapomeňte na to, že předmět e-mailu, obsah a výzvy k akci by měly zůstat stejné.
- CTA (výzvy k akci) – v e-mailu nesmí příjemci ani na vteřinu zaváhat, jak mají pokračovat dál. Proto patří CTA mezi nejdůležitější části e-mailu. Vyzkoušejte různé druhy tlačítek, nahraďte je hypertextovým odkazem a obměňte textace.
- Copywriting v těle e-mailu – textace e-mailu má zásadní vliv na open rate (míru prokliku). Pomocí A/B testování můžete najít nejefektivnější variantu. Změňte tón komunikace, použijte variantu s krátkým/dlouhým textem, pohrajte si s formátováním nebo odrážkami.
- Odesílatel e-mailu – v článku o personalizaci jsme probírali, že se místo značky používá pro odesílatele konkrétní osoba. V rámci testování si můžete vyzkoušet, co vám bude fungovat lépe.
A/B testování je jednoduchou a efektivní taktikou, pomocí které docílíte efektivních e-mailových kampaní. Abyste testy mohli relevantně vyhodnotit, testujte pouze jednu část pro obsah e-mailu a případně také jednu, na které závisí míra otevření – tedy předmět zprávy, jméno odesílatele nebo čas odeslání.
Máte vy sami zkušenost s A/B testováním? Jaké testy vám přinesly nejlepší výsledky? Budeme rádi, když se s námi podělíte v komentářích.
0 komentáøù