Co je cross-sell kampaň a jak ji můžete využít pro svůj online byznys?

  1. Hlavní strana
  2.  » 
  3. Návody
  4.  » Co je cross-sell kampaň a jak ji můžete využít pro svůj online byznys?

Ve světě marketingu se traduje, že získat nového zákazníka je až 5× těžší než si udržet toho stávajícího. Jedna z metod, která na této znalosti staví, se nazývá cross-sell. V tomto článku si přiblížíme, jak taková e-mailová kampaň může vypadat a co přináší firmám i zákazníkům. Čtěte dál, zvláště pokud máte pod palcem marketing e-shopů. 

Co je cross-sell kampaň 

Pokud bychom měli shrnout definici cross-sell kampaně jednoduše v jedné větě, zněla by asi takto: Cross-sell je automatizovaná marketingová strategie, která má za cíl zvýšit obrat nabízením vhodného zboží. Český termín křížový prodej se téměř nepoužívá, i když není vyloučené, že ho můžete někde zaslechnout. 

Cross-sell nemusí mít pouze formu e-mailu, jeho principy jsou běžně k vidění přímo na produktových stránkách e-shopů, kde je zákazníkovi ukazováno komplementární zboží k tomu, které si právě prohlíží. Setkat se můžete také s pojmem up-sell, což znamená navrhování dražší nebo jiným způsobem lepší verze produktu, o který zákazník projevuje zájem. 

Jak cross-sell funguje?

Cross-sell kampaně bývají většinou založené na nabízení souvisejícího nebo podobného zboží. Představme si, že u nás zákazník nakoupil bílé tričko. My mu můžeme nabídnout buď něco, co se k tomuto tričku bude hodit, nebo další podobná trička, která máme v nabídce. Tento princip lze výborně uplatnit nejen u produktů, ale také u služeb. Aerolinky mohou po zakoupení letenky informovat o dalších službách navázaných na let, jako je třeba nadstandardní servis nebo zapůjčení auta přímo na letišti. 

Najít související zboží by pro našeho zákazníka nemělo být věštění z křišťálové koule, ani se přitom nemusíme nutně spoléhat pouze na naše domněnky. Vodítkem by měla spíše být data o chování zákazníka a o produktech, které si kupuje či prohlíží. Pracovat bychom měli také s detailním poznáním toho, jak zákazníci naše produkty používají.

Správné načasování

Cross-sell kampaně mají pověst jedné z nejvíc profitabilních metod. To je dáno především dvěma faktory. Tím prvním je fakt, že cílovou skupinou jsou v tomto případě zákazníci, kteří nám již minimálně jednou projevili důvěru. Druhým je možnost nabídku dobře načasovat. U cross-sell kampaní je tedy důležité nejen co nabídnete, ale také kdy to nabídnete. E-mail můžete k zákazníkovi vyslat téměř ihned po nákupu nebo den poté a vsadit tak na známé pořekadlo „kuj železo, dokud je žhavé“. Tato strategie může být užitečná u módního oblečení nebo sportovního vybavení. 

Kdy ještě nabídnout produkty 

U produktů typu krmivo pro zvířata nebo prostředky na úklid lze zase pracovat s tím, kdy asi produkt zákazníkovi dojde, a ve vhodnou chvíli se mu připomenout. Na místě je také oslovit s nabídkou zákazníky, kteří již delší dobu nenakoupili. Možností je ale mnohem více. Využít cross-sell automatizace můžete i v případě, kdy zákazník nedokončí nákup, tedy při opuštění košíku. To je sice nepříjemný, ale velmi častý jev při nakupování online. Návrhy produktů lze přidat i do tzv. uvítací kampaně, kterou oslovujeme nového či potenciálního zákazníka.

Hodnota pro zákazníka 

Aby byla cross-sell kampaň úspěšná, při navrhování myslete především na to, aby z ní měl prospěch sám zákazník. Tomu bychom v ideálním případě měli usnadnit práci a čas či ho inspirovat. Na rozdíl od nejrůznějších slevových kampaní a jednorázových nabídek mají cross-sell kampaně ambici působit dlouhodobě. Je proto dobré nahlížet na ně vždy optikou zákazníka, nikoli vycházet z toho, že potřebujeme zvýšit prodej toho či onoho. Zákazník totiž ocení personalizované nabídky, které mu přinášejí hodnotu, naopak přehlcení nerelevantními zprávami ho může odradit od dalšího kontaktu.

Josef Řezníček

Josef Řezníček

Zakladatel projektu Včeliště a Mailujeme. Pracuje na mnoha českých i zahraničních projektech, pro které zajišťuje optimalizaci pro vyhledávače.

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Sledujte nás

E-book: Jak uspět při e-mail marketingu

Stáhněte si zdarma knihu, která vás naučí, jak zapojit e-mailing do vašeho marketingu.

Témata

Doporučené nástroje na e-mail marketing

Share This