Nový rok přinesl změny v mnoha oblastech a e-commerce není výjimkou. Společnost Apple do e-mailingu tzv. „hodila vidle“, tlačítková novela přinesla nové povinnosti. Ale jsou tu i pozitivní novoty, které vašemu e-mailovému marketingu mohou pomoci.
Více soukromí pro uživatele
V roce 2018 předefinovalo svět e-mailového marketingu obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). Určilo nová pravidla zasílání cold e-mailů a vytváření databáze kontaktů. Zaměření na soukromí a ochranu dat bude v roce 2023 ještě větší.
Svědčí o tom například krok společnosti Apple, která do aktualizace iOS 15, iPadOS 15, macOS Monterey a watchOS 8 přidala novou funkci zaměřenou na ochranu dat uživatelů před aplikacemi třetích stran. V aplikaci Mail zabraňuje ochrana soukromí používat neviditelné pixely ke shromažďování informací o uživatelích. Odesílatel se například nedozví, kdy (a zda opravdu) otevírají e-maily. Také maskuje jejich IP adresu, takže ji nelze propojit s jinou online aktivitou nebo použít k určení jejich polohy.
Funkce Skrýt můj e‑mail umožňuje uživatelům skrýt svou osobní e‑mailovou adresu při vytváření nového účtu v aplikaci, přihlašování k online newsletteru nebo posílání e‑mailu někomu, koho dobře neznají.
Jak na soukromí příjemců
Chcete-li jít s tímto trendem a dodat příjemcům vašich e-mailů lepší pocit, poskytněte jim možnost nastavit vlastní předvolby. Nechte je rozhodnout, jaký obsah od vás obdrží a kdy, a to vyplněním krátkého dotazníku třeba v uvítacím e-mailu, který specifikuje:
- preferovaný obsah,
- frekvenci zasílání.
A nenuťte odběratele NL, aby to „rozštípli“ jednou provždy. Raději je propojte s centrem předvoleb v patičce každého e-mailu, aby mohli své rozhodnutí kdykoli změnit.
Právě jste zabili tři mouchy jednou ranou:
- Zvýšení důvěry odběratele v ochranu soukromí z vaší strany.
- Více dat pro segmentaci databáze.
- Vylepšený výkon e-mailového marketingu – příjemci dostanou přesně to, co očekávají.
Podpásovka pro jednu z e-mailingových metrik
Z výše uvedeného opatření Applu vyplývá jedna zásadní skutečnost pro měření výkonnosti e-mailového marketingu. Míra otevření už nebude tak relevantní.
Nástroje e-mailového marketingu používají pixely, které se načtou, když uživatelé otevřou e-mail. Nyní Apple předem načítá veškerý obsah e-mailů, včetně těchto sledovacích pixelů, a i když zůstanou nedotčené, budou se zobrazovat jako otevřené.
Zkomplikují se tím také procesy e-mailového marketingu, které závisí na výpočtech otevřené sazby:
- Segmentace publika na základě posledního otevření.
- Měření úspěšnosti sekvencí, které se odvíjí od toho, že někdo otevře e-mail.
- A/B testování předmětových řádků pomocí otevření.
Otázkou zůstává, kolik máte v databázi Apple uživatelů. Email Report vydal statistiku pěti nejvíce používaných e-mailových klientů (webových, desktopových i mobilních) v prosinci 2022. Výsledky posuďte sami.
Obchodní podmínky jako součást e-mailů
A pak je tu tlačítková novela, která na první pohled nevypadá, že by měla s e-mailingem nějakou významnější spojitost, nicméně určité konsekvence se najdou.
Novela zakazuje předzaškrtávat jakákoli políčka, například souhlas se zasíláním newsletteru.
Nově také musíte zákazníkům zasílat obchodní podmínky ve formě digitálně neupravitelného souboru (prostřednictvím trvalého nosiče dat). Zaslání PDF dokumentu e-mailem je tím nejlepším řešením, zařaďte ho do svých transakčních zpráv (ideálně do potvrzení objednávky).
A pokud v obchodních podmínkách neuvádíte telefonický a e-mailový kontakt, je nutné to napravit.
Uživatelem generovaný obsah frčí
Velkým trendem, který se objevil loni a letos pravděpodobně dosáhne plného potenciálu, je využívání obsahu vytvořeného uživateli (zkráceně UGC) v e-mailových kampaních. UGC je ze své podstaty organický, což znamená, že jeho autoři nemají žádnou příslušnost ke zmíněné značce.
82 % spotřebitelů tvrdí, že recenze vytvořené uživateli jsou mimořádně cenné. Zhruba 70 % všech spotřebitelů se při nákupu rozhoduje na základě hodnocení ostatních uživatelů. (Zdroj: Shift4Shop)
Můžete se tedy spolehnout, že obsah uživatelů vaše kampaně rozhodně okoření.
Něco málo o UGC
Obecně jsou lidé ochotni něco napsat, vyfotit nebo natočit se s produktem pod vlivem emocí. Proto se UGC obvykle objeví, když jsou zákazníci zcela spokojeni s nákupem, nebo u něj naopak najdou chyby.
Názor se dá vyjádřit různými způsoby:
- recenzí produktu,
- příspěvkem na vlastním blogu,
- postem na sociálních sítích,
- komentářem k fóru,
- videem (vlastní vlog).
UGC může být plný pravopisných chyb, překlepů, slangu atd. Vizuální UGC nemusí být v profi kvalitě. Tyto nedostatky jsou totiž přesně tím, co dělá UGC autentickým.
Podělte se s námi o názor
Které z témat nejvíce rozvibrovalo vás? Obáváte se, jak vychytávka Applu ovlivní metriky, které sledujete? Zarezonovala s vámi možnost využívat UGC v e-mailech? Dejte nám vědět v komentáři pod článkem nebo v naší facebookové skupině.
0 komentáøù