E-mailingové hovory: E-mailing vnímám jako investici, která se mi bohatě vrátí

  1. Hlavní strana
  2.  » 
  3. Obsah e-mailů
  4.  » E-mailingové hovory: E-mailing vnímám jako investici, která se mi bohatě vrátí

Nad prvním dílem e-mailingových hovorů se sbíhaly sliny, ten druhý bude k nakousnutí. Tak totiž označuje výsledky své práce Alžběta Vintrová – copywriterka, korektorka, držitelka Ceny československého LinkedInu 2022 a jedna z přednášejících na konferenci Hvězdy e-mailingu 2023. Alžběta má k e-mailingu hodně co říci nejen z hlediska copy, ale také stran dosahu, protože tento kanál sama bohatě využívá.

Jak vypadá váš marketingový mix a jak velkou roli v něm hraje e-maling? Jde o významný zdroj návštěvnosti, nebo dokonce konverzí?

Své podnikání si bez e-mailingu neumím představit. Je to nejspolehlivější, a přitom nejlevnější způsob, jak šířit obsah, novinky i prodejní nabídky mezi lidi, u kterých je zvýšená pravděpodobnost, že o ně budou mít zájem. Kdykoli pošlu prodejní mail, můžu si být jistá, že přijdou objednávky. Na sítích lidé těkají, v mailu jsou soustředěnější, a tudíž ochotnější nakupovat. 

Jak dlouho využíváte e-mailový marketing? Pracujete s ním od začátku vaší online propagace?

E-mailing jsem měla v marketingovém mixu od počátku. Ale nějakou dobu trvalo, než jsem se s ním naučila pracovat. Boom přišel, když jsem e-mailem začala posílat pravopisné jednohubky. Algoritmy sociálních sítí jsou nespolehlivé. Pokud chce mít čtenář jistotu, že mu jednohubky neutečou, může si je nechat posílat e-mailem. A přes 1500 lidí už této možnosti využívá.

Jak jste s e-mailingem začínala? Byla jste na nějakém školení, povědomí o e-mailingu získala samostudiem, nebo jste na to šla intuitivně?

Celé moje působení v online prostoru začalo kurzem Podnikání z pláže. I když mám k jeho konceptu výhrady, musím říct, že jsem v kurzu získala základy, na kterých jsem pak dál mohla stavět. 

K odběru newsletteru vyzýváte na podstránce https://alzbetavintrova.cz/pravopisne-jednohubky/, kontakty sbíráte také díky bonusovému obsahu zdarma. Který způsob je efektivnější?

To je dobrá otázka. Dlouhodobě jsou určitě efektivnější jednohubky, protože vycházejí dvakrát týdně a na jejich konci většinou nabízím možnost přihlášení do databáze. Odkazy na přihlášení mám navíc v článcích na webu, které díky propracovanému SEO přivádí denně několik stovek návštěvníků. Bonusové materiály ve formě taháků nebo e-mailové série nepropaguju tak často, ale když je nabídnu, udělá to v databázi velký skok. Tyto materiály zdarma chci také časem využít do FB reklam.

Využíváte ke sběru kontaktů třeba Facebook Leads kampaně?

S kampaněmi Facebook Leads nemám žádné zkušenosti. Skoro se to stydím přiznat, ale většinu času funguju bez reklam. Momentálně nastavuju procesy tak, abych mohla reklamy spustit. Stavím pyramidu menších produktů a buduju automatizované sekvence, kterými noví zákazníci projdou.

Kromě pravopisných jednohubek a bonusového obsahu posíláte i pozvánky na vaše workshopy. Přihlásí se z e-mailu více, nebo méně lidí než ze sociálních sítí?

Neumím přesně doměřit, na základě čeho se člověk, který viděl e-mail i příspěvek na sítích, přihlásil. Po rozeslání prodejních e-mailů ale přijdou vždy objednávky. Někteří lidé zrají dva roky, než si troufnou na Čárkologii nebo jiný kurz. Jindy naopak přijde objednávka od úplně cizího člověka, který zahlédl jeden příspěvek na LinkedInu a stačilo mu to. (Poznámka autorky rozhovoru: Do této skupiny patřím i já. Kromě copywritingu bych se chtěla věnovat také korekturám, ale čárky jsou pro mě peklo, takže kurz mě zaujal na první dobrou. Šla jsem do toho hned – a nelituji.)

Sledujete návštěvnost vašeho webu z různých zdrojů? Jak si vede e-mail?

Vzhledem k tomu, že si dávám hodně záležet na SEO u článků, přichází mi hodně lidí i organicky. Přesto když se podívám na grafy návštěvnosti svého webu, spolehlivě poznám čtvrtek. To posílám e-maily a křivka vždy vyletí. 

Sledujete výsledky e-mailového marketingu? Co je pro vás hlavní metrika?

Sleduji otevíranost, i když z panelové diskuze na konferenci Hvězdy e-mailingu vím, že ten údaj je zkreslený. Takže mě zajímá spíš srovnání s ostatními kampaněmi než absolutní čísla. U jednohubek nesleduju prokliky, protože kdo měl štěstí na algoritmus na LI a na FB, už klikat nemusí. U článků, pozvánek a prodejních mailů samozřejmě sleduju i to, jestli čtenáři klikají. A u prodejních nabídek sleduju počet objednávek. Naopak vůbec už si nelámu hlavu s odhlašováním. Je přirozené, že člověk z některého tématu prostě vyroste nebo pro něj přestane být aktuální. Kdo se odhlásí, aspoň nesnižuje statistiky a nenabourává reputaci domény. 

Jak dlouho vám trvá vytvořit jeden newsletter a kolik času věnujete e-mailingu obecně?

Pojímám newslettery spíš jako pozvánky k něčemu dalšímu a posílám je, když mám co říct. Takže mi primárně trvá nějaký čas vytvořit to, na co budu zvát (jednohubky, článek, rozhovor, příspěvek na konferenci, nové produkty a jejich prodejní stránky). 

Vytvořit newsletter už pak není tak náročné, protože využívám recyklaci. Používám perexy článků, úryvky z prodejních stránek apod. Nad newsletterem na pozadí přemýšlím pár dní předem. V hlavě protřídím nápady a sepsat ho je pak obvykle záležitostí méně než hodiny. Ideální je, když si mail napíšu s předstihem a nechám ho pár dní uležet. Ale málokdy jsem dostatečně disciplinovaná. Samostatnou kapitolou jsou maily v rámci kampaní. Ty zaberou více času, protože se na stejnou věc musím dívat z různých úhlů pohledu. Rychleji to jde, když tvořím víc mailů naráz.

A co vaše bonusové obsahy? Tvoříte je kompletně sama, včetně grafiky? Kolik času vám to zabere?

Veškerý obsah, který publikuju, je od A do Z moje práce. Dřív bych to říkala hrdě. Teď si uvědomuju, že bych se měla zamyslet nad delegováním, abych svůj čas věnovala jen tomu, co mi jde nejlépe. Zpočátku pro mě byla grafika velké utrpení, snažila jsem se pořád vymýšlet něco nového. Vytvořit doprovodný obrázek mi zabralo víc času než napsat příspěvek. Až po čase mi došlo, že jednotný vzhled pomáhá čtenářům v toku feedu rozpoznat moje příspěvky, a zjednodušila jsem to. Nedávno mi grafiku dokonce i někdo pochválil, což pro mě bylo neuvěřitelné.

Jaký nástroj pro e-mailing používáte a jak jste s ním spokojena? Používáte nějaké pokročilejší funkce? 

Po krátké epizodě se SmartEmailingem jsem přešla k MailerLite, kde jsem dodnes. Vybrala jsem si ho kvůli tarifu zdarma až do 1 000 kontaktů, což mi celkem dlouho stačilo. Teď ráda platím vyšší tarif, protože si uvědomuju, že větší databáze přináší větší potenciál prodeje. Spokojená jsem naprosto. MailerLite měl vždy báječnou podporu, pokud umíte anglicky. Má mraky funkcí a intuitivní ovládání. Nastavit a přizpůsobit se v něm dá snad všechno.

Využívám segmentaci, automatizace, při recyklaci témat se dívám i do archivu. Sem tam vytáhnu celý jednohubkový newsletter a jen ho během pár minut přeleštím a použiju. Beru to jako odměnu za konzistenci a vytrvalost. A taky za to, že se věnuju tématu, které sice není až tak populární, ale zase se v průběhu času nijak zásadně nevyvíjí. Automatizované sekvence používám několik způsoby. Mám sérii seznamovacích mailů pro nové kontakty. Populární je bezplatný e-mailový seriál Sám sobě korektorem. 

A velkou službu mi automatizované sekvence dělají u online kurzů. Každému účastníkovi chodí denně zpráva, jakou kapitolu si má projít, po dokončení žádám o zpětnou vazbu a připomínám, když se blíží konec doby, na kterou mají do kurzu přístup. I v těchto mailech se snažím být věcná i vtipná, abych podpořila motivaci klientů dokončit kurz.

Segmentujete své kontakty?

Od samého počátku segmentuju. Díky tomu vím, odkud se lidé vzali a co ode mě už četli. Až si někdy říkám, jestli to s tou segmentací nepřeháním, abych se v tom za chvíli neztratila. Rozhodně považuju za důležité v rámci kampaně vyloučit z další rozesílky kontakty, které už nakoupily. Vzhledem k tomu, že se mi v podnikání prolínají dvě témata – blízká, ale dvě –, dělím někdy maily podle toho, jestli mě lidé sledují kvůli zájmu o copywriting, nebo o pravopis.

Kde berete inspiraci na pravopisné jednohubky, je celkem jasné, ale co až vám obsah jednou dojde? Těch chyb a češtinářských nešvarů je přece jen omezené množství.

Myslím, že chyby a nešvary hned tak nedojdou. Horší je to s mou kapacitou popsat je natolik vtipně a srozumitelně, aby to stálo za jednohubku.  V prvním roce jednohubkování jsem poctivě každé úterý a čtvrtek usedla k počítači a potila krev, abych něco napsala. S plánováním jsem na tom byla mizerně. Po čase jsem ale přišla na chuť recyklaci. Dobrovolně a bez mučení přiznávám, že některé jednohubky už jsem pustila do světa i pětkrát. A víte co? Nikomu to nevadí. 

  1. Neustále se mi rozšiřuje základna fanoušků a sledujících, takže pro leckoho jsou to novinky.
  2. Sociální sítě jsou nespolehlivé a ukazují obsah jen části publika, takže pro leckoho jsou to novinky. 
  3. Opakování je matka moudrosti. 
  4. Ti, co si to od minula pamatují, mají takovou radost, že tohle znají, že příspěvek ochotně podpoří lajkem znovu.
Alžběta Vintrová

Odebíráte vy sama newslettery? Máte nějaké favority?

Bez toho bych nemohla fungovat. Copywriter, který nečte, dlouho psát nebude. Z českých oborových miluju Milej zlatej Romana Věžníka a B_orNot_2B Copy Digest Evy Žáčkové. S každým úplňkem vyhlížím Úplňkový zpravodaj Madly Čevelové. Baví mě také newslettery z GreenCat. Pak mám různé oblíbence v oblastech, které mě zrovna zajímají. Takže to třeba nejsou experti na e-mailing, ale potřebuju jejich rady a tipy.

Jak se jako copywriter díváte na textace marketingových e-mailů? Jakou radu z hlediska copy byste dala někomu, kdo se s tím teď rozhodl začít? 

Myslím, že úroveň marketingových e-mailů se u nás poslední dobou zlepšuje. Zvlášť u zavedených značek. Katastrofální ale zůstávají transakční e-maily. Máme v sobě od školních let nějakou strnulost a pocit, že povinné a oficiální texty musí být zoufale nudné a nesrozumitelné. 

Tomu, kdo s mailingem začíná, bych doporučila, aby se zaměřil na perfektní předměty. Protože pokud čtenáře nezaujme předmět, je úplně jedno, co píšete uvnitř mailu. 7 tipů, jak vyšperkovat e-mailové předměty k dokonalosti, jsem loni sepsala do článku. Třeba vás inspiruje.

Často se řeší rozdíl mezi copywritingem a obsahovým marketingem. Jaký názor na tohle téma máte vy?

Obecně vnímám věci vždy v širších kontextech. Takže jsem přesvědčená, že veškeré marketingové aktivity spolu souvisejí a měly by být provázané. Sama ráda na projektech pracuju v obou těchto větvích. Při tvorbě obsahu si přirozeně lépe osahám téma a prodejní texty mi pak jdou lépe. 

Alžběto, děkujeme za rozhovor. Chtěla byste ještě závěrem přidat „nášup“?

Jako podnikatelka jsem na většinu práce sama, tak musím dobře rozmýšlet, čemu budu věnovat svou energii a čas. E-mailing patří mezi činnosti, které vnímám jako investici, která se mi bohatě vrátí. Děkuju za pozvání k rozhovoru.

Připojte se k naší FB skupině, ať vám v oblasti e-mail marketingu nic neunikne.
Michaela Bílá

Michaela Bílá

Míša se věnuje především copywritingu a SEO. Do týmu se dostala díky stáži ve Včelišti a prošla si tak všemi oblastmi marketingu.

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Sledujte nás

E-book: Jak uspět při e-mail marketingu

Stáhněte si zdarma knihu, která vás naučí, jak zapojit e-mailing do vašeho marketingu.

Témata

Doporučené nástroje na e-mail marketing

Share This