Vyhněte se nejčastějším chybám v e-mailech. Pravopisným i jiným

  1. Hlavní strana
  2.  » 
  3. Návody
  4.  » Vyhněte se nejčastějším chybám v e-mailech. Pravopisným i jiným

Že si máte každý e-mail před odesláním pořádně zkontrolovat, jste se jistě dočetli už mnohokrát. Přesto se s chybami v newsletterech stále setkáváme. Nepozornost odesílatele? Spíše nevědomost. Některé znaky nebo slova máme zkrátka zafixované špatně. O které jde?

SmartEmailing a Ecomail objasňují, na co dávat pozor

Zeptali jsme se odborníků z českých e-mailingových nástrojů, kde vidí nejčastější kámen úrazu. Copywriterka Kateřina Kang ze SmartEmailingu uvedla hned několik nešvarů, se kterými se setkává.

Ach, ten pravopis

„Nejčastější pravopisné chyby jsou ve shodě podmětu s přísudkem (byli, byly, byla). Tvůrci NL si pletou mužský a ženský rod nebo si nevšimnou, že jde o rod střední,” předložila na začátek. 

Dalšími velmi častými přehmaty jsou:

  • tip (doporučení) × typ (druh s určitými vlastnostmi), 
  • (nad)standartní × (nad)standardní – správně jsou (nad)standardní služby, standarta je pojmenování vlajky.

„Také se chybuje ve slovesech shlédnout (jen pro směr dolů, např. z věže) a zhlédnout (film, představení v divadle),” dodává Kateřina.

A co stylistika?

Mezi stylistickými chybami podle Katky Kang vyniká nadužívání určitých slov (např. který), přitom čeština je velmi bohatá a dá se tomu snadno vyhnout. Perličkou je také nesprávné používání slov díky a kvůli, k čemuž bohužel dochází i v masmédiích. 

  • Díky píšeme ve spojení s něčím pozitivním, kladným. 
    • Díky jeho pomoci jsme vyhráli.
    • Díky horkému počasí jsme strávili celý víkend u vody.
  • Kvůli se naopak váže k negativním událostem.
    • Kvůli jeho chybě jsme prohráli.
    • Kvůli horkému počasí je velké sucho.

V neposlední řadě pak copywriterka ze SmartEmailingu odesílatelům e-mailů vytýká nesrozumitelný úřední styl. V souvislosti s tím zmiňuje tzv. hromadění podstatných jmen slovesných. Tato podstatná jména jsou odvozena od sloves za pomoci přípony -nutí (stárnutí) nebo pomocí přípony -ení (nalezení), a když je jich ve větě více za sebou, čtenář se snadno ztratí (zpomalení stárnutí, zastavení tloustnutí apod.).

Chyby v e-mailech: podstatní jména slovesná

Stejné je to s odborným jazykem. Vy sice jste specialisté v daném odvětví, ale odběratelé vašich NL pravděpodobně ne. A pokud vašemu žargonu nerozumí, k žádné konverzi je nenalákáte. „Každý styl se dá polidštit, i když jde o odborná témata,” uzavírá Kateřina Kang. 

Specialisté z Ecomailu zase vidí velký problém v obsahu jako takovém. „Nejčastěji vidíme dva extrémy. Buď firmy posílají zbytečně dlouhé newslettery plné textu a bez jediného CTA, anebo druhý extrém, kdy do e-mailu nenapíšou vůbec nic a posílají čistě obrázkové šablony plné tlačítek.” Jako obvykle platí pravidlo zlaté střední cesty.

Poučte se z našich zkušeností s e-mailovými přešlapy

A další „špeky”, na něž se pisatelé e-mailů nechávají nachytat:

  • e-mail × email – jedině e-mail, to druhé je nátěrová hmota,
  • motto × moto – pokud jde o heslo, slogan, pak motto,
  • viz. × viz – tohle není zkratka, jde o sloveso v rozkazovacím způsobu – něco jako „podívej se tam“, proto píšeme bez tečky.

Hodně se také chybuje u slova datum

  1. Jde o střední rod, tudíž „Vyberte si vhodné datum”, nikoliv „Vyberte si vhodný datum”.
  2. Skloňuje se datum bez data, ne datum bez datumu.

Doporučujeme texty určené pro e-mailový marketing napsat nejprve v textovém programu, který vám je zkontroluje a označí chyby. Konkrétní slova si pak můžete ověřit například v Internetové jazykové příručce Ústavu pro jazyk český, kde vám zároveň vysvětlí, proč tomu tak je. 

Znaky a znaménka, co zamotají hlavu

V e-mailech nejde jen o gramatiku. Existují určité znaky, které při psaní na počítači hojně používáme, ale nezamýšlíme se nad nimi, protože na klávesnici prostě jsou. Jde o uvozovky a pomlčku

Pomlčka se na klávesnici nenachází. To, co tam máte a používáte, je spojovník, pomlčku získáte klávesovou zkratkou Alt + 0150. Rozdíl mezi nimi je v délce a běžný čtenář NL zřejmě ani netuší, že jde o chybu, ale vy to teď víte a měli byste na to dávat pozor. 

Pak jsou tu uvozovky, jejichž správnou českou podobu na klávesnicích také nenajdete. “Tohle” dobře není, jedině „tohle“ (na začátku dole 99, na konci nahoře 66). Českých uvozovek docílíte kombinací Alt + 0132 a Alt + 0147. 

A nakonec procenta. Znaménko, bez kterého se slevové akce neobejdou. Dáváte mezi číslovku a % mezeru? Odpověď by měla znít: Přijde na to.

  • 30% sleva = třicetiprocentní sleva
  • 30 % sleva = třicet procent sleva

Tedy „Nabízíme vám 30% slevu“ a „Nabízíme vám slevu 30 %“.

Správně:

Chyby v e-mailech: procenta

Špatně:

Chyby v e-mailech: procenta správně

Chybné praktiky, kterých byste se měli vyvarovat

Další z dotazů, které jsme položili odborníkům na e-mail marketing, zněl, jestli ví o nějakých jiných chybách, které třeba nejsou tak časté, ale o to horší

SmartEmailing má jasno: „Stále chodí hodně newsletterů, ze kterých není možné se odhlásit jedním kliknutím v patičce e-mailu. Tato možnost by tam přitom ze zákona měla být. Když dají tvůrci newsletteru tuto možnost pryč, koledují si o to, že tento e-mail lidé označí jako spam, což zhorší skóre odesílatele.“

Ecomail zase upozorňuje na začátečnické chyby: „Klienti vůbec nepoužívají preheader. Nebo když použijí některou z našich předpřipravených šablon, neupraví si obsah a zprávu neotestují, takže v e-mailu zůstávají špatná loga, prázdné odkazy nebo nesmyslné textace.”

Mějte e-maily bez jediné chyby

Díky našemu checklistu Co zkontrolovat před odesláním e-mailu ve vašich zprávách nebude žádný nedostatek. Revidujte je důsledně s checklistem zdarma.

STÁHNOUT CHECKLIST ZDARMA

Dbejte na správnost

E-mail plný jazykových i jiných nedokonalostí nepůsobí důvěryhodně, zároveň komplikuje čtení a porozumění textu. Působí dojmem, že vám na příjemci příliš nezáleží nebo že ho podceňujete. A to přece nechcete. Proto při psaní věnujte výše uvedeným hříčkám dostatečnou pozornost.

Připojte se k naší FB skupině, ať vám v oblasti e-mail marketingu nic neunikne.
Kateřina Andrée

Kateřina Andrée

Katka ve Včelišti působí jako obsahový stratég a copywriter. Každou větu převrátí naruby a zase zpátky, než s ní je spokojená.

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Sledujte nás

E-book: Jak uspět při e-mail marketingu

Stáhněte si zdarma knihu, která vás naučí, jak zapojit e-mailing do vašeho marketingu.

Témata

Doporučené nástroje na e-mail marketing

Share This