Když máte jasno ohledně obsahu, nastavení a zobrazení newsletterů, začnete si lámat hlavu, jak si celý proces tvorby zjednodušit. A hlavně jak ohlídat, aby newslettery odcházely včas, bez chyb a (pokud možno) bez stresu. Tajemství spočívá v efektivní organizaci práce.
Konkrétní postup své praxe nasdílel marketingový tým z Freela, aplikace pro projektové řízení a týmovou komunikaci.
1. Vytvořte si šablonu s úkoly
Ve Freelu používají k řízení každoměsíčního newsletteru pochopitelně svůj vlastní nástroj. Vytvořili si jednoduchou šablonu, která je vždy provede celým procesem.
Úkol každý měsíc vykopává head of marketing Vláďa Melík, který má pod křídly obsah a odesílání newsletteru. Připraví, co by v něm mělo zaznít, a přiřadí jednotlivé podúkoly jako tvorbu lákavé grafiky, čtivých textů a převod do rozesílkového nástroje členům týmu. Nikdy nezapomene zadat i termín dokončení. Tyto podúkoly vidíte ve žlutém rámečku na obrázku níže.
„Pro nováčky by checklist mohl být podrobnější – spoustu důležitých kroků jako vložení UTM odkazů nebo přidání alternativních textů k obrázkům už máme v týmu tak zaryté pod kůží, že na ně určitě nezapomeneme,“ zamýšlí se Vláďa.
V šedém rámečku vidíte první komentář, který naznačuje strukturu budoucího newsletteru. Tam Vláďa doplňuje témata a odkazy, které se mají v newsletteru objevit. Většinou má vytvořené úkoly na dva měsíce dopředu a témata přiřazuje průběžně podle toho, kolik materiálu sesbírá a jak to dává smysl načasovat. Všimněte si, že úkol nekončí odesláním, ale vyhodnocením. 😉
2. Veďte si obsahový kalendář
Stejně jako plánujete obsah na socky, rozmyslete si, jaký obsah budete dávat do newsletteru. Záleží na publiku, cílech kampaně a mnoha dalších faktorech. Ve Freelu si kdysi obsah newsletteru nadefinovali tak, jak vidíte na obrázku níže. Postupem času ho upravovali, až ho vyladili do současné podoby.
Jakmile potkáte věc, kterou chcete do newsletteru zařadit, už si dávejte odkaz do příslušného úkolu.
3. Dělejte si poznámky
Našli jste nějaký super tip k newsletterům? Napište si ho do poznámky a připíchněte k newsletterovému to-do listu, ať ho vždycky bez problémů najdete. Znáte to, sejde z očí, sejde z mysli.
4. Komunikujte na jednom místě
Postupujte podle checklistu. V podúkolech komunikujte s kolegy, na které jednotlivé části delegujete.
Když je newsletter naplánovaný, dejte to vědět ostatním – vážou se na to další marketingové úkony. Určitě neuděláte chybu, když na závěr poděkujete všem, kdo se na newsletteru podíleli.
5. Spolupracujte i na textech
Texty jsou neodmyslitelnou složkou newsletteru. Vždyť předmět a hlavička (preheader) mají lví podíl na open rate. Pokud nejste jediným člověkem ve firmě, určitě dbejte na to, aby texty prošly více rukama, nebo spíš očima. Zatímco v klasickém onlinu se dá vždycky něco doupravit i po publikaci, newsletter chcete mít bez chyby. Nejde jen o pravopis a gramatiku, ale i o to, aby třeba nějaké vyjádření nebylo víceznačné a vy se nechtěně nedopustili faux pas.
Ve Freelu se nejlépe na tvorbu všech textů, newslettery nevyjímaje, osvědčily Google docs. Umí formátování, kontrolu pravopisu a komentáře. Raději nepište texty rovnou do e-mailingového nástroje. Tím byste nebezpečně zvýšili pravděpodobnost, že vám uteče chyba.
6. Začněte hned
Nečekejte s tvorbou šablony, dokud proces nebude perfektně vyladěný. Nedočkali byste se. Procesy (v online světě obzvlášť) jsou živé mechanismy, takže se nebojte je upravovat za pochodu. „Ve Freelu jsme také začínali s úplně jinou šablonou,“ prozrazuje Vladimír Melík.
7. Vyhodnocujte
Nic není dogma. Dívejte se na výsledky a podle nich upravujte nejen e-maily, ale i vaše postupy.
Bonus: Tipy na nástroje a veřejné šablony
Tyto nástroje jsou sice starší a méně lákavé než Chat GPT, kterému korekturu také můžete zadat. Avšak podle zkušeností copywriterky z Freela jsou spolehlivější, jelikož Chat GPT nepodává vyrovnaný výkon a zatím nedokáže rozpoznat jemné jazykové nuance.
- Čištění HTML kódu: HTML Tidy
- Kontrola typografie: Typopo (a pokud si ohledně typografie nejste jistí v kramflecích, mrkněte na Typografický tahák)
- Korektura
- Značení kampaní přes UTM parametry
Mrkněte na šablony o e-mail marketingu:
0 komentářů