I v oblíbené dětské hře „Samá voda“ zkoušíte z ničeho nic zasáhnout cíl na první dobrou, což se většinou nesetká s okamžitým úspěchem, ale postupně přihořívá a přihořívá, až konečně uslyšíte ono vytoužené „hoří“. A podobně vztah chladu a tepla funguje i v marketingu. Podívejte se, co jsou cold e-maily, proč byste je měli zapojit do svých promo aktivit a jak je pojmout, aby byly co nejúčinnější.
Co je cold e-mail?
Cold e-mail je zpráva, kterou pošlete příjemci bez předchozího kontaktu. Jde o způsob, jak zahájit obchodní konverzaci s někým, kdo vás či vaši firmu ještě příliš (nebo dokonce vůbec) nezná.
Představte si, že jste obchodní zástupce na oborové konferenci a chcete prolomit ledy, abyste se seznámili s potenciálně zajímavými návštěvníky. Také hned nechcete uzavírat byznys, ale především získat nové kontakty, představit se jim a klidně až po návratu krůček po krůčku budovat vztah tak, aby z něj vzešla spolupráce.
Cold e-mailing funguje na stejném principu, akorát v online prostředí.
Proč zapojit cold e-maily do marketingové strategie?
Renomovaný portál PeerToPeerMarketing pro to má 5 pádných – a tvrdými daty podložených – důvodů:
- E-maily mají o 40 % lepší konverzní poměr než Facebook.
- 72 % zákazníků preferuje komunikaci s obchody a poskytovateli služeb prostřednictvím e-mailů.
- Lidé v průměru během pracovní doby stráví až 2,5 hodiny kontrolováním a čtením soukromé e-mailové schránky.
- 68 % mileniálů přiznává, že propagační e-maily ovlivňují jejich nákupní rozhodování.
- 55 % zákazníků vítá promo e-maily s relevantním obsahem.
Jak vytvořit úspěšný cold e-mail
1. Upravte pole „od“ tak, abyste coby odesílatel působili důvěryhodně a každý hned věděl, od koho a z jaké firmy dostal e-mail
Kdybych já touto cestou nabízel vlastní služby skrze agenturu Včeliště, asi by nebylo vhodné, aby se příjemcům ukázalo, že jim píše Vojta nebo Vojta Hulinský. Mnohem pravděpodobněji by si moji zprávu přečetli, kdyby v té kolonce viděli např. Vojta Hulinský I Včeliště.cz či Vojtěch Hulinský, copywriter – Včeliště.cz.
2. Upoutejte pozornost zajímavým předmětem, který naláká k přečtení začátku e-mailu
Statistiky ukazují, že 35 % příjemců (ne)rozklikne e-mail na základě toho, co obsahuje předmět. Proto si s tím dejte záležet. Zaujměte své fanoušky tím, že víte o jejich problémech, a naznačte, že máte možné řešení, ale neprozrazujte hned všechno. Klidně jim i trochu pochlebujte, čímž si vysloužíte pozornost.
Doporučujeme také personalizovat a použít jméno adresáta. Můžete tím snadno zvýšit míru otevření až o 22,2 %.
A buďte struční. E-maily s krátkými předměty generují mnohem víc odpovědí než ty s dlouhými. Specializovaná studie prokázala, že e-maily se stručným předmětem zaznamenaly 66,7% míru odpovědí, zatímco na ty s detailnějším zareagovalo pouze 33,3 % respondentů.
Jak by mohly takové předměty vypadat? Řekněme, že vedu vlastní digitální agenturu a vím, že firma paní Květy má dlouhodobé problémy se SEO a na vlastní pěst se jí nedaří generovat organickou návštěvnost. Proto bych ji mohl oslovit třeba:
- Květo, víte, že existuje účinný způsob, jak zvýšit návštěvnost vašeho webu?
- Máme nápad, jak zefektivnit vaše SEO
- Přemýšlíte o spolupráci s marketingovou agenturou?
- Chcete se konečně posunout na první pozice ve výsledku vyhledávání?
Mám už o firmě nějaké základní informace, takže můžu bez problému vymyslet předmět, který paní Květu zaručeně zaujme.
3. Udržte pozornost dobrým začátkem e-mailu, který nebude o vás, ale o adresátovi
Dejte mu najevo, že sledujete jeho práci či víte o jeho problémech. A máte řešení. Personalizace může zvýšit míru odpovědi o více než 100 %. Ostatně, posuďte sami.
4. V těle e-mailu mluvte k věci, buďte struční a nabízejte benefity
Nikdy neodbíhejte od tématu, protože skoro nikdo vám napoprvé nevěnuje příliš mnoho svého času, takže využijete to málo, co nabízí, na maximum. A nezkoušejte hned prodávat. Taky totiž nejde o okamžité uzavření obchodu, ale postupné navázání vztahu, který k tomu později dospěje. Proto raději jen představte benefity, které můžete nabídnout. A jaký je optimální rozsah?
Výzkumy ukázaly, že cold e-maily o délce:
- 200–400 znaků zaznamenaly míru odpovědi 3,5 %,
- 900–1000 znaků zaznamenaly míru odpovědi 7,5 %,
- 1400–1500 znaků zaznamenaly míru odpovědi 8 %.
5. Zakončete e-mail výzvou k akci
Už jste skoro u konce a pomyslná rybka spolkla návnadu i s navijákem, tak by přece byla škoda ji nevytáhnout, co říkáte? Vložte tedy na závěr e-mailu jasnou a výraznou výzvou k akci, ideálně v podobě nějakého tlačítka. Mějte ale stále na paměti, že vám jde pouze o navázání vztahu – neodkazujte proto příjemce na nabídku produktů či placených služeb, ale navrhněte mu 30minutovou konzultaci zdarma, osobní schůzku nebo třeba e-book ke stažení.
6. Napište a pošlete více cold e-mailů
Lidé jsou vytížení a často si ani skvělých cold e-mailů nevšimnou. Proto doporučujeme v případě nereagování poslat několik dalších, přičemž druhý bude trochu zkrácená verze prvního (pro případ, že ho nečetli), třetí bude připomínkou (pokud nečetli první dva nebo zapomněli učinit akci) a čtvrtý jako rozloučení. Nenechte se hned odradit, protože touto strategií můžete až ztrojnásobit míru odpovědí.
Stručná připomínka může vypadat třeba takto:
A kdy konkrétně cold e-maily posílat? Nejlepších výsledků dosahují e-maily poslané v úterky a čtvrtky – buď kolem šesté ráno (před prací), nebo po osmé večer (po práci).
Tip: Propojte svou kampaň s LinkedIn marketing automatization
… a oslovte adresáty i na profesní sociální síti, kde jim můžete poslat žádost o propojení a k tomu personalizovanou zprávu, což výrazně zvýší šanci, že zareagují. Tak, jako tomu bylo v případě společnosti Agisko, která se zabývá IT bezpečností. Ta chtěla oslovit nové publikum a za pomoci agentury Grow Force se jí s využitím LinkedInu podařilo u cold e-mailové kampaně získat 54% míru otevření a zajistit si přes 70 online schůzek s potenciálními zákazníky.
Chcete pomoci oslovit nové publikum cold e-mailingovou kampaní?
Napište nám. Společně najdeme to nejlepší řešení.
0 komentáøù