E-mailový marketing dokáže „pouhé“ návštěvníky vašeho webu proměnit v zákazníky. Kromě propracované strategie, poutavých textů nebo neodolatelné nabídky je důležitá ještě jedna věc – způsob přihlášení k odběru novinek. I ten totiž může mít vliv na výsledné konverze z vašeho e-mailového zpravodaje. Je lepší zvolit formu double opt-in, nebo stačí single opt-in?
Single opt-in
Pokud zvolíte metodu single opt-in, odběratelé se stanou součástí vaší databáze hned, jakmile zadají přihlašovací údaje do formuláře. V tomto případě není nutné žádné další ověřování a potvrzování.
Výhody a nevýhody metody single opt-in
Největší výhodou této metody je okamžité přiřazení e-mailové adresy do databáze. Díky tomu váš seznam roste rychleji než u double opt-in metody. Rovnou tak můžete svým novým odběratelům zasílat novinky nebo například automatickou uvítací sérii e-mailů. Zároveň odpadá starost o adresy, kterým se potvrzovací e-mail zatoulal.
Single opt-in je tak ideální volbou pro krátkodobé strategie – například když chcete udělat rychlou akci, získat co nejvíce kontaktů a následně na ně poslat kampaň. Po jejím skončení pak můžete neaktivní kontakty z databáze vymazat a pracovat jen s těmi, kteří provedli nějakou akci.
Nevýhodou single opt-in může být problém s doručitelností vašich e-mailů. Lidé, kteří se k odběru přihlásili, mohou změnit názor a váš e-mail označit jako spam namísto odhlášení z databáze. Vzhledem k tomu, že tito odběratelé budou nadále ve vašem seznamu, vy jim budete newslettery stále zasílat. A budete za ně platit – zbytečně.
Double opt-in
Po přihlášení k odběru novinek prostřednictvím formuláře musí odběratelé tento svůj krok nejdříve potvrdit. Nejčastěji skrze potvrzovací e-mail s příslušným odkazem, kterým stvrdí svou volbu. Až pak se jejich e-mailová adresa stane součástí databáze, na kterou můžete zasílat novinky.
Výhody a nevýhody metody double opt-in
Díky metodě double opt-in budete svoje e-maily zasílat jen těm, které opravdu zajímají, budou na ně častěji reagovat a méně často označovat za spam. A přesně takovou databázi e-mailových adres byste si měli přát. Zvyšuje se tak nejen doručitelnost vašich zpráv, ale zároveň i reputace vaší společnosti.
Double opt-in je tak výhodnější u dlouhodobých strategií, obzvlášť pokud prodáváte dražší produkty nebo služby.
Samozřejmě má i tato metoda určité nedostatky a nevýhody. S nutností potvrzení e-mailu odběratele se prodlužuje proces přihlášení do databáze. Přitom někteří budoucí odběratelé přehlédnou potvrzovací e-mail s odkazem a ve skutečnosti se součástí vaší databáze nestanou.
Nebezpečí ale hrozí i po úspěšném přihlášení. Odběratele může odradit počáteční intenzita e-mailů: nejdříve jim zašlete potvrzovací e-mail, poté potvrzení o přihlášení a pak ještě uvítací e-mail. Tři e-maily během několika minut mohou adresáty vyděsit, ale také mohou mít vliv na open rate e-mailů.
Double opt-in a GDPR
Double opt-in je nicméně doporučenou metodou i od Úřadu pro ochranu osobních údajů. Dle GDPR totiž souhlas se zpracováním osobních údajů musí být prokazatelný, jednoznačný a ničím podmíněný. Formulář na stránkách může vyplnit téměř kdokoliv, proto nepředstavuje dostatečný souhlas. Až s potvrzením skrz e-mailovou zprávu získáte větší jistotu.
Jak minimalizovat nevýhody u double opt-in?
Předvídejte chování odběratelů a každý krok jim maximálně usnadněte. Pamatujte na základní pravidla – srozumitelné instrukce a jasná výzva k akci, která člověka nenechá na pochybách o tom, co má právě udělat. Zároveň si zkontrolujte:
- Váš formulář k odběru kontaktů odpovídá vaší strategii, nevyžaduje nic nezbytného a jeho vyplnění je jednoduché.
- Na děkovací stránce dejte člověku jasné instrukce, že je třeba ještě jednoho dalšího kroku = potvrzení v zaslaném e-mailu.
- V potvrzovacím e-mailu není třeba se rozepisovat. Dejte prostor výraznému tlačítku s výzvou k akci.
- Připomeňte člověku, proč se přihlásil (newsletter, bonusový obsah).
- Vyzkoušejte si celý proces nejen na počítači, ale též na svém mobilu. Všechny důležité zprávy by měly být vidět ve všech krocích bez scrollování.
Jak je to s těmi konverzemi?
Samotné přihlášení a potvrzení odběru pomocí double opt-in metody může být ošemetné. Podle statistik e-mailového nástroje MailChimp totiž 61 % uživatelů nedokončí dvojí proces přihlášení k odběru novinek. Jiní poskytovatelé těchto služeb hovoří o nižším číslu: 20–30 %. Nicméně i tak se potenciální zákazníci nemusí do databáze adres dostat a mizí tak šance na uskutečněné konverze.
Podle blogu GetResponse se single opt-in jeví skutečně jako lepší varianta, nicméně v průběhu času se míra konverzí snižuje. Double opt-in je tak v konečném důsledku v otázce konverzí až dvakrát úspěšnější.
Shrnutí
Samozřejmě záleží na typu zboží nebo služeb, které nabízíte, a povaze potenciálních zákazníků. Obecně lze ale říct, že díky metodě double opt-in získáte nejen relevantní odběratele, ale zvýšíte tak pravděpodobnost uskutečněných konverzí. A to proto, že obsah odešlete opravdu jen těm, kteří o něj stojí, a už při přihlášení k odběru přemýšlí nad nákupem nebo další konverzní akcí.
0 komentáøù