Vnímání, pozornost, emocionální reakce, rozhodování, konverze… Přestože některé z těchto principů mohou být intuitivní, mnohé jsou založené na hlubokých výzkumech a experimentech prováděných psychologickými odborníky.
Marketing a psychologie
Psychologie se v marketingu projevuje od samého začátku. Již při plánování výroby musíte vycházet ze skutečných potřeb lidí, abyste správně nastavili veškeré parametry. K tomu potřebujete spojit dvě oblasti – fungování lidské mysli a propagaci. A na to byste neměli zapomínat ani v e-mail marketingu.
E-mail marketing má velký potenciál. Využijte ho. Nedívejte se na e-mailing jako na hromadné rozesílání zpráv. Nástroje pro automatizaci sice ušetří čas, ale bez pochopení lidského chování se daleko nepohnete. Lidé dostávají i desítky e-mailů denně. Proč by zrovna ten od vás měli dočíst do konce?
Klíčové principy psychologie v e-mailingu i v digitálním marketingu obecně
Jak se říká, začátky bývají nejtěžší. V prvním okamžiku musíte zákazníka natolik zaujmout, že bude ve čtení vaší zprávy pokračovat. A v nejlepším případě nakoupí vaše produkty či služby.
Personalizaci se nevyhnete
Je tady zase. Personalizace. Je vysoce účinná, neboť lidem lichotí pozornost. Tím, že se zaměříme na konkrétní objekt, přestáváme vnímat okolní rušivé prvky. Třeba takové oslovení. Slyšet své jméno je něco, co nás zaručeně vytrhne i z nejhlubšího soustředění.
Dejte svým zákazníkům pocit, že jsou pro vás důležití a významní. Nezapomeňte na segmentaci obsahu a přizpůsobte obsah e-mailu konkrétním potřebám svých zákazníků. Pomůžou vám například persony.
Opakování je matka moudrosti
Využijte principy konzistence. V průběhu určitého času opakujte obrázek, slovo, frázi nebo symbol. Tím se zákazníkům dostanete do podvědomí. Slaďte vizuální prvky i tón hlasu, kterým mluvíte se svými zákazníky. Propojte myšlenky příjemce s vaší značkou a vytvořte silnější spojení. Dobře poslouží i uvítací sekvence, díky které si vás příjemci zapamatují.
Lidé milují příběhy – využijte toho
Vyslechnutí příběhu má na lidský mozek velký dopad. Dobrý příběh + emoce = větší pozornost a šance na úspěch. Dejte své značce hlas. Někoho, kdo zákazníkům přiblíží vás i to, co nabízíte. Napište, jak zákazníkovi váš produkt pomohl, a zdůrazněte, že vaše řešení je snadné, rychlé, přínosné. Dopřejte příjemcům pocit, že stačí kliknout na tlačítko a všechny problémy rázem zmizí.
Důkaz, že za to stojíte
Dokažte svým klientům, že vaše služby či výrobky za to stojí. Pomůže vám videorecenze spokojeného zákazníka, reálné screenshoty komentářů na sociálních sítích či sbírání recenzí na ověřeném portálu. Nezapomeňte na obsah generovaný uživateli, který se vyznačuje svou finanční nenáročností a zákazníky baví.
Známá metoda nohy ve dveřích
Začínáte pomalými krůčky a končíte v okamžik, kdy dosáhnete vytyčeného cíle. Jistě jste se s tím někdy setkali. Zvednete telefon a někdo se vás zeptá, jaký máte mobil. Následuje otázka, k čemu ho využíváte a zda je pro vás stále dostačující. Nakonec zjistíte, že novější model by opravdu přišel vhod.
V e-mail marketingu to můžete využít například pro dvojité přihlášení k odběru. Jednou prostřednictvím registračního formuláře, podruhé odsouhlasením potvrzovacího e-mailu, ve kterém se zmíníte o výhodách vašich služeb či produktů.
Pocit nedostatku
Pro lidi jsou hodnotnější věci, kterých je málo. Pokud v nich vyvoláte pocit nedostatku, zvýšíte pravděpodobnost, že u vás nakoupí. Nikdo totiž nechce promeškat něco zajímavého a omezeného.
Slevy, soutěže a odměny
Nabídněte novým odběratelům slevu na první nákup. Navnaďte dlouho nenakupující uživatele soutěží a odměňte věrné zákazníky speciální nabídkou. Motivujte své příjemce k tomu, aby vám zůstali věrní.
Pomoci může i bezplatný obsah, který zájemcům pošlete za odběr vašeho newsletteru. Reciprocita je v e-mail marketingu vynikající způsob, jak nastartovat vztahy s novými klienty.
Pozor na paradox volby
Představte si, že kupujete nový počítač. Obchodník vám ukáže deset kusů. Zatímco ten první je lepší než ten druhý, druhý je o něco horší než devátý, ale ten je zase tmavě modrý a má lepší grafickou kartu než… Čím více variant máme na výběr, tím hůře se rozhodujeme, často ani nenakoupíme. Nepřehánějte to se svou nabídkou. Promyslete, které produkty do svého e-mailu zahrnete.
Vyzdvihněte klady
Pohrajte si se slovy. Ukažte pozitivní stránku vašeho produktu. Která z variant vás přesvědčí?
- Náš přístroj na celulitidu je neúčinný pouze v 25 %.
- Náš přístroj na celulitidu vás v 75 % zbaví problémů s pomerančovou kůží.
- Výrobky obsahují 20 % tuku.
- Výrobky jsou z 80 % vyrobeny bez tuku.
Vzbuďte zvědavost
Pokud člověk zjistí, že o daném tématu nemá dostatek informací, začne po nich pátrat. Zaujměte své odběratele zajímavým předmětem e-mailu a v samotném obsahu jim poskytněte dostatek informací o daném produktu. Tím dáte najevo, že víte, co prodáváte.
Něco nového? Sem s tím
Nabízíte novou vůni oblíbeného šamponu? Dejte o tom svým zákazníkům vědět. Posílejte propagační e-maily a zahrňte do nich novinky. Vaši zákazníci uvidí, že stále přicházíte s něčím novým, a pokud jsou s vašimi produkty spokojeni, jistě vyzkouší i něco nového.
Starejte se o své zákazníky
Tvořte e-mailové kampaně, které jsou atraktivní, osobní a zároveň relevantní. Nezapomeňte, že budování dlouhodobých vztahů se zákazníky vytváří hodnoty pro obě strany. Dejte si na tom záležet.
0 komentáøù