Díky lead magnetům, nebo chcete-li magnetům na zákazníky, dokážete přitáhnout pozornost, nalákat. Cílem je, aby čtenáři klikli na to, co chcete, udělali akci, kterou chcete, nebo vám zanechali svůj e-mailový kontakt, což také chcete. Použitím lead magnetů, s nimiž vás seznámíme v tomto článku, svému firemnímu marketingu poskytnete přidanou hodnotu, za kterou by jiní platili zlatem. Tak hurá do získávání kontaktů obratem za nějaké to obsahové lákadlo!
Proč vlastně tvořit databázi kontaktů?
Zákaznickými magnety můžete získávat kontaktní údaje nejen v podobě e-mailu (pro e-mail marketing), ale i celé adresy (pro přímý marketing) nebo facebookového profilu (pro marketing na sociálních sítích).
Databáze obchodních kontaktů je pro podnikatele zlatý důl. Ve chvíli, kdy vám potenciální zákazník poskytne například svůj e-mail výměnou třeba za bonusový obsah (anglicky content upgrade), začínáte budovat vztah. Od tohoto okamžiku bude jen na vás, zda dotyčného oslovíte kvalitní nabídkou a on se stane vaším skutečným zákazníkem. Díky seznamu kontaktů můžete zvýšit:
- návštěvnost webu,
- počet stálých zákazníků, kteří se budou rádi vracet,
- efektivitu obchodních nabídek,
- zájem o vaši firmu a značku.
Zajímejte se o to, po čem touží váš zákazník
Lead magnet nabízíte zdarma. Takové bonusy mají lidé rádi. I tak ale musíte předem uvažovat nad tím, aby přinesl právě vaší cílové skupině zákazníků něco navíc. Váš lead magnet by měl splňovat 3 kritéria:
- Poutavý název – předmět e-mailu, ale i název e-booku nebo článku je nesmírně důležitý pro to, aby si ho čtenář vůbec otevřel.
- Skutečná hodnota – co by vašeho cílového zákazníka mohlo zajímat? Co užitečného mu váš obsah nabízí? Poskytněte například užitečný návod na použití produktu, nevšední kuchařku, srovnání vašeho výjimečného výrobku s jiným atd.
- Vybudování vztahu – pokud se vám podaří získat čtenářův zájem, může se stát vaším zákazníkem, a to nejen jednorázovým, ale pravidelným. Vy zase získáte „spřízněnou duši“, která bude ráda odebírat vaše newslettery, sdílet váš obsah a doporučovat vás dál.
10 největších lákadel, za které získáte kontakty
Mysleli jste, že stačí jednou za čas napsat nějaký článek a rozeslat ho na všechny strany? Tak jednoduché to zase není. Nejdříve si zmapujte, po čem prahne zákazník, na kterého chcete namířit svůj magnet, a pak mu ho pošlete. Z praxe vám můžeme doporučit následujících 10 lead magnetů, které se už u mnoha podnikatelů osvědčily a přitáhly jim zákazníky:
- E-book – kniha (v elektronické podobě zdarma), která se zabývá tématem z vašeho oboru a do níž zakomponujte prolinky na své produkty a služby.
- Vzor dokumentu – málokomu se chce hledat formuláře, když míří na úřady. Píšete-li o tématu, které si žádá „papírování“, poskytněte čtenáři rovnou vzor objednávky, smlouvy nebo jiného dokumentu ke stažení zdarma.
- Průvodce, návod – manuály, jak sestavit skříň či stůl, určitě sami znáte. Poskytněte čtenáři výměnou za e-mail návod, jak postupovat v určité problematice, třeba ve formě tolik oblíbené infografiky.
Podívejte se na příklad infografiky, z níž se čtenář dozví, jak jsou na silnici za tmy vidět chodci z pohledu řidiče automobilu. (Zdroj: Pražský deník)
- Audio, video – za e-mail online kurz nebo užitečný podcast? Komu by se to nelíbilo? Vzdělávací videa, ale i natočené osobní zkušenosti s produkty či recenze stojí za vyzkoušení!
- Recepty, inspirace, nápady – online kuchařka, inspirativní fotografie známých osobností v oděvech, které sami prodáváte, nápady, jak váš produkt využít v praxi… vnukněte čtenáři myšlenku, že právě váš produkt musí také vyzkoušet.
- Slevový kupón – „Prozraďte nám své datum narození a my vám k narozeninám obratem pošleme kupón na slevu 50 %.“ Zní to lákavě. Se slevami si můžete hrát dle libosti, zákazníci je mají moc rádi.
- Vědomostní kvíz, test – za kontakt můžete nabídnout také otestování IQ, správnosti výběru velikosti oblečení, řidičských schopností, ale třeba i síly zraku. Test by si měl být tematicky blízký s vaším oborem, na to myslete.
- Případová studie, recenze – není nic lákavějšího než dobré zkušenosti vašich zákazníků a skvělé výsledky, kterých se svými produkty dosahujete. Podělte se o recenze, které jste nasbírali od svých stávajících zákazníků, a klidně přidejte i případovou studii v elektronické podobě, ve které shrnete, co se vám podařilo, jak jste už pomohli jiným lidem a jak se vaše produkty osvědčily v praxi.
- Checklist – kontrolní seznam připomínající lísteček na nákup, který si možná sami píšete. Checklist je ale mnohem propracovanější. Díky němu provedete čtenáře složitějším procesem nebo ho něco naučíte krok za krokem.
- Odemknutí obsahu – zvláštní forma bonusového magnetu, která působí velmi lákavě. Čtenář vidí pouze část článku, zbytek si může přečíst po zadání e-mailu. Využijte tohoto magnetu například u testování několika produktů a výsledky poskytněte jen za kontakt.
Tak teď už máte několik tipů na bonusové obsahy, které veřejnosti nabídnout. Myslete ale na to, že důležitou součástí takového obsahu musí být také viditelná výzva k akci (call-to-action, CTA). Její ideální formou je tlačítko (button), na které stačí jednoduše kliknout.
Je váš lead magnet skutečným přínosem?
Vžijte se do role člověka, který se poohlíží po produktu nebo službě ve vašem oboru podnikání. Jak ho přitáhnout? Nastavte si parametry správného lead magnetu. Postupujte krok za krokem a řekněte si, zda vámi vymyšlený magnet:
- řeší nějaký problém čtenáře,
- je konkrétní a nechodíte kolem horké kaše,
- dobře se pamatuje,
- má skutečnou hodnotu oproti jiným informacím (např. konkurenčním),
- je snadno přístupný,
- je dostatečně odborný.
Michal Krutiš, marketingový stratég, zdůrazňuje význam kvality v oblasti lead magentů. Podle jeho názoru je mnohem efektivnější mít jeden skutečně kvalitní lead magnet než deset povrchních. Krutiš také apeluje na význam relevance a říká „je nezbytné, aby lead magenty byly přizpůsobeny konkrétní cílové skupině. Jasná komunikace výhod pro potenciální zákazníky je klíčová.“. Při tvorbě marketingových strategií je důležité považovat plánování lead magnetů za jeden z fundamentálních pilířů obsahové strategie a celkového marketingového plánování,“ dodává.
Strašák dnešní doby aneb nezapomeňte na GDPR
Pokud se rozhodnete sbírat kontakty na své zákazníky a čtenáře, měli byste se předem seznámit s problematikou GDPR. Ochrana osobních údajů je v dnešní době ošemetná věc. Dejte v závěru každé zprávy čtenáři na vědomí, že s jeho osobními údaji budete zacházet jako v rukavičkách, tedy že je neposkytnete žádné další straně a budou sloužit pouze k marketingovým účelům. Každý by měl mít navíc právo na zrušení odběru vašich zpráv.
Kontaktní údaj nemusíte vlastně ani získávat. Stačí, když například při zobrazení bonusového obsahu přesměrujete čtenáře do jiného marketingového seznamu, na němž už cílíte PPC reklamou.
Na používání lead magnetů navazují tak zvané funnely neboli trychtýře. Představte si, že trychtýři prochází všechny vámi použité magnety. Jak se osvědčily? Jak vypadal tok návštěvníků? Přitáhli jste jen čtenáře, nebo se vám z nich podařilo udělat zákazníky? Díky funnelům si vlastně otestujete, zda jste dosáhli pomocí lead magnetů svých cílů, nebo by šlo něco udělat lépe.
Zahrňte lead magnety do své strategie
Vyzkoušejte lead magnety v praxi. Vytvořte si marketingovou strategii, v níž nebude tato oblast chybět. Věnujte jim pozornost, protože vám mohou přivést to, co od svého podnikání skutečně očekáváte.
0 komentáøù