Jak plánovat newsletter pomocí Freela: mini případovka

  1. Hlavní strana
  2.  » 
  3. Návody
  4.  » Jak plánovat newsletter pomocí Freela: mini případovka

Když máte jasno ohledně obsahu, nastavení a zobrazení newsletterů, začnete si lámat hlavu, jak si celý proces tvorby zjednodušit. A hlavně jak ohlídat, aby newslettery odcházely včas, bez chyb a (pokud možno) bez stresu. Tajemství spočívá v efektivní organizaci práce. 

Konkrétní postup své praxe nasdílel marketingový tým z Freela, aplikace pro projektové řízení a týmovou komunikaci. 

1. Vytvořte si šablonu s úkoly 

Ve Freelu používají k řízení každoměsíčního newsletteru pochopitelně svůj vlastní nástroj. Vytvořili si jednoduchou šablonu, která je vždy provede celým procesem. 

Úkol každý měsíc vykopává head of marketing Vláďa Melík, který má pod křídly obsah a odesílání newsletteru. Připraví, co by v něm mělo zaznít, a přiřadí jednotlivé podúkoly jako tvorbu lákavé grafiky, čtivých textů a převod do rozesílkového nástroje členům týmu. Nikdy nezapomene zadat i termín dokončení. Tyto podúkoly vidíte ve žlutém rámečku na obrázku níže. 

„Pro nováčky by checklist mohl být podrobnější – spoustu důležitých kroků jako vložení UTM odkazů nebo přidání alternativních textů k obrázkům už máme v týmu tak zaryté pod kůží, že na ně určitě nezapomeneme,“ zamýšlí se Vláďa.

V šedém rámečku vidíte první komentář, který naznačuje strukturu budoucího newsletteru. Tam Vláďa doplňuje témata a odkazy, které se mají v newsletteru objevit. Většinou má vytvořené úkoly na dva měsíce dopředu a témata přiřazuje průběžně podle toho, kolik materiálu sesbírá a jak to dává smysl načasovat. Všimněte si, že úkol nekončí odesláním, ale vyhodnocením. 😉

Prázdná šablona na tvorbu newsletteru.
Prázdná šablona na tvorbu newsletteru, kterému ve Freelu každý měsíc vdechnou život.

2. Veďte si obsahový kalendář

Stejně jako plánujete obsah na socky, rozmyslete si, jaký obsah budete dávat do newsletteru. Záleží na publiku, cílech kampaně a mnoha dalších faktorech. Ve Freelu si kdysi obsah newsletteru nadefinovali tak, jak vidíte na obrázku níže. Postupem času ho upravovali, až ho vyladili do současné podoby.

Seznam témat, kterým se v newsletteru můžete věnovat.
Seznam témat, kterým se v newsletteru můžete věnovat. Stačí sepsat do poznámky. 

Jakmile potkáte věc, kterou chcete do newsletteru zařadit, už si dávejte odkaz do příslušného úkolu.

Úkol s připraveným obsahem.
Úkol s připraveným obsahem.

3. Dělejte si poznámky

Našli jste nějaký super tip k newsletterům? Napište si ho do poznámky a připíchněte k newsletterovému to-do listu, ať ho vždycky bez problémů najdete. Znáte to, sejde z očí, sejde z mysli.

Tipy k newsletterům uchované ve Freelu
Tipy k newsletterům uchované ve Freelu, aby nezapadly.

4. Komunikujte na jednom místě

Postupujte podle checklistu. V podúkolech komunikujte s kolegy, na které jednotlivé části delegujete.

Zadání a zpětná vazba pro copywriterku.
Zadání a zpětná vazba pro copywriterku.

Když je newsletter naplánovaný, dejte to vědět ostatním – vážou se na to další marketingové úkony. Určitě neuděláte chybu, když na závěr poděkujete všem, kdo se na newsletteru podíleli.

Informace o odeslání a poděkování spolupracujícím.
Informace o odeslání a poděkování spolupracujícím.

5. Spolupracujte i na textech

Texty jsou neodmyslitelnou složkou newsletteru. Vždyť předmět a hlavička (preheader) mají lví podíl na open rate. Pokud nejste jediným člověkem ve firmě, určitě dbejte na to, aby texty prošly více rukama, nebo spíš očima. Zatímco v klasickém onlinu se dá vždycky něco doupravit i po publikaci, newsletter chcete mít bez chyby. Nejde jen o pravopis a gramatiku, ale i o to, aby třeba nějaké vyjádření nebylo víceznačné a vy se nechtěně nedopustili faux pas.

Ve Freelu se nejlépe na tvorbu všech textů, newslettery nevyjímaje, osvědčily Google docs. Umí formátování, kontrolu pravopisu a komentáře. Raději nepište texty rovnou do e-mailingového nástroje. Tím byste nebezpečně zvýšili pravděpodobnost, že vám uteče chyba. 

6. Začněte hned

Nečekejte s tvorbou šablony, dokud proces nebude perfektně vyladěný. Nedočkali byste se. Procesy (v online světě obzvlášť) jsou živé mechanismy, takže se nebojte je upravovat za pochodu. „Ve Freelu jsme také začínali s úplně jinou šablonou,“ prozrazuje Vladimír Melík.

Původní šablona, kterou ve Freelu používali na newslettery.
Původní šablona, kterou ve Freelu používali na newslettery.

7. Vyhodnocujte

Nic není dogma. Dívejte se na výsledky a podle nich upravujte nejen e-maily, ale i vaše postupy. 

Bonus: Tipy na nástroje a veřejné šablony

Tyto nástroje jsou sice starší a méně lákavé než Chat GPT, kterému korekturu také můžete zadat. Avšak podle zkušeností copywriterky z Freela jsou spolehlivější, jelikož Chat GPT nepodává vyrovnaný výkon a zatím nedokáže rozpoznat jemné jazykové nuance. 

Mrkněte na šablony o e-mail marketingu:

👉 Jak začít s e-mail marketingem podle Johany Kapošváryové

👉 Jak na skvělý newsletter podle Ecomailu

Připojte se k naší FB skupině, ať vám v oblasti e-mail marketingu nic neunikne.
Kateřina Andrée

Kateřina Andrée

Katka ve Včelišti působí jako obsahový stratég a copywriter. Každou větu převrátí naruby a zase zpátky, než s ní je spokojená.

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Sledujte nás

E-book: Jak uspět při e-mail marketingu

Stáhněte si zdarma knihu, která vás naučí, jak zapojit e-mailing do vašeho marketingu.

Témata

Doporučené nástroje na e-mail marketing

Share This