CTA, call to action, výzva k akci. Všechny tři pojmy znamenají totéž a jejich cílem je upoutat pozornost čtenáře vašeho e-mailu a přimět ho, aby se proklikl přesně tam, kam potřebujete. Pomocí výzvy k akci uživateli ukážete tu správnou cestičku k tomu, aby se dozvěděl více informací.
Nezapomeňte zahrnout CTA do své e-mailingové strategie. Berte ji jako nutný arzenál obchodníka, který nechce psát jen dobré, ale přímo skvělé e-maily a utužovat tak vztah firmy se spotřebitelem.
Jak pomocí CTA mířit přímo na cíl
Co je vaším cílem? Aby dotyčný nakoupil ve vašem e-shopu? Aby si objednal vaši službu? Stáhl si e-book? Nebo snad aby se přihlásil ke stálému odběru vašich zpráv? Ať už je vaše meta jakákoliv, pomocí CTA jí můžete dosáhnout. K tomu, aby výzva k akci fungovala, byste měli:
- Personalizovat – psát přímo pro vašeho cílového zákazníka, jeho tónem (tone of voice), vážně, či s vtipem, adekvátně k jeho věku.
- Nepřehnat to s množstvím CTA – pokud budete příjemce e-mailu vyzývat k tomu, aby si stáhnul bonusový obsah, začal vás sledovat na sociálních sítích, koupil si produkt a ještě k tomu si přečetl článek, nejspíš neudělá ani jednu z požadovaných akcí. Vytyčte si hlavní cíl a použijte CTA pro nasměrování k němu. Nic ale nebrání tomu, abyste použili více výzev k akci, pokud nebudou v rozporu s hlavním cílem.
- Upozornit na výzvu klidně i několikrát – zvyšte šanci, že příjemce opravdu udělá to, co chcete. Nebojte se použít CTA v jednom textu vícekrát, ideálně v různých formách (jako tlačítko, odkaz, výpis URL atd.) Maximalizujete tak šanci, že váš kontakt na výzvu zareaguje.
5 pravidel pro tvorbu lepších výzev k akci v e-mailu
Kde má CTA být, jak má vypadat a kolikrát ji použít? Určitě by výzva k akci měla v e-mailu vypadat jinak, než například na sociálních sítích nebo v blogovém článku. Mrkneme spolu na pár pravidel, která se vztahují právě k CTA v e-mailové zprávě. Jdeme na to!
- Jednoduchý text – díky několika slovům docílíte toho, že se případné tlačítko s výzvou k akci nezdeformuje, když si ho uživatel zobrazí nejen na počítači, ale i na tabletu nebo mobilním telefonu. A váš grafik nezapláče nad prací, která ho vyšla vniveč. I v CTA se najde prostor pro kreativitu. Pěknou ukázkou je newsletter od firmy Windscribe, která nabízí VPN služby:
- Správné umístění – umístěte CTA tam, kde si jí čtenář všimne a kde dává smysl. Pokud svůj newsletter rozdělujete na více okruhů, CTA by měla být vždy u konkrétního z nich. Chystáte se použít jen jednu výzvu k akci? Pak ji vložte na konec zprávy, která ovšem musí být výstižná, stručnější a především atraktivní pro čtenáře. Pokud ho nezaujmete, může se stát, že e-mail uzavře dřív, než se vůbec k CTA dostane. Tohle chce kvalitní copywriting.
- Design – výzva k akci musí vyniknout oproti ostatnímu textu. Dopřejte jí tedy kontrastní pozadí a vhodnou barvu, která bude ladit se vším okolo. Ideálně zvolte stejnou barvu, kterou používáte na svém webu. Nemíchejte víc barev dohromady, ať to nedopadne jako na následujícím příkladu, kde je použito až moc výzev k akci, navíc má každá jinou barvu:
- Výhoda pro zákazníka – co díky prokliku přes CTA dotyčný získá? Slevu? Zákaznický servis? Dopravu zdarma? E-book zdarma? Je potřeba, aby CTA byla pro odběratele přínosem.
- Časová omezenost – nejde o nutné pravidlo, ale spíš radu navíc. Pokud například CTA povede ke slevě, upozorněte už v textu výzvy, že by si měl zákazník pospíšit. Zapůsobíte na emoce a podpoříte rychlejší proklikovost.
Pro co můžete využít CTA
Kdybychom měli vypisovat všechno, k čemu je možné využít CTA, článek by obsahoval zřejmě pořádnou kupu stran. Volíme proto „jen“ 10 výzev k akci, které v e-mailingu skvěle fungují.
- Proklik na výběr produktů nebo služeb – můžete nalákat na nejoblíbenější produkty, na ty, které máte nově v nabídce nebo nabídnout „posledních pár kusů skladem“.
- Stažení bonusového obsahu – tím může být třeba e-book, check list, návod zdarma.
- Bezplatné vyzkoušení online kurzu – je na vás, zda poskytnete kurz celý, nebo jen jeho část, která navnadí k dokoupení zbytku.
- Možnost registrace – v e-shopu, věrnostním klubu, k odběru novinek, dalších e-mailů, slev apod.
- Využití slevy – slevy se vyplatí časově omezit, aby návštěvu vašich stránek potenciální zákazník neodkládal a rychle klikl na CTA.
- Využití bonusu – časově omezená doprava zdarma nebo dárek k objednávce jsou slibné bonusy, pro které si každý rád klikne.
- Poskytnutí VIP nabídky – vyvolejte v odběrateli pocit, že je výjimečný, nabídněte mu například, že jako registrovaný zákazník může z nové kolekce šatů vybírat jako první.
- Nabídka rezervace – umožněte pomocí CTA rezervaci místa na vaší akci, za lepší cenu při koupi do dvou dnů apod.
- Pokyn k vyplnění ankety, průzkumu – dvě mouchy jednou ranou? Jasně! Dejte najevo, že vás zajímá názor zákazníků a nechte je vyplnit průzkum, ve kterém mohou projevit svůj názor (a vy si uděláte obrázek, o co vaše cílová skupina opravdu stojí).
- Aktivita na sociálních sítích – vyzvěte zákazníky, ať se stanou také vašimi fanoušky na sociálních sítích. Budete si blíž a bok po boku tak můžete stát denně.
Příklady CTA, které už zaujaly
CTA může mít formu tlačítka (button). Někdy se používají CTA ve formě hypertextového odkazu. Ten bývá používaný jako přirozená součást textu, kdy lidé ihned pochopí, že mají na odkaz kliknout. Druhý způsob CTA doporučujeme, pomůže vám totiž zvýšit proklikovost.
Tady je jeden příklad použití hypertextového odkazu:
Přinášíme příklady výzev k akci, které už v minulosti zapůsobily na odběratele a působí na ně úspěšně dál:
- Nakup teď s 50% slevou
- Kup nyní. Zaplať později
- Zopakujte objednávku
- Využít slevový kupón
- Produkty, které vás zaujaly
- K nákupu dárek zdarma
- Dnes doprava zdarma
- Tipy na vánoční dárky
- Ano! Chci narozeninovou slevu
- Číst více…
- Jsi zvědavý? Čti dál
- Stáhnout aplikaci
- E-book ke stažení zdarma
- Podívejte se na šílené video
- Zarezervuj si své místo včas
- Počítejte se mnou!
- Chci být VIP
- Zaregistrovat a uložit
- Začni hned!
- Vyplňte 5minutový výzkum
- Dejte nám vědět, jak jsme si vedli
- Zůstaňme ve spojení na Facebooku
- Dát like
Měřte a vyhodnocujte
Marketingové agentuře Performable se zvýšila konverze o 21 %, když změnila barvu CTA tlačítka. Společnosti Site Builder Report zase úspěšnost o 13,4 % vyšvihlo vzhůru pouhé odstranění jednoho slova z tlačítka s výzvou k akci. Jak jste na tom s dosahováním cílů s CTA vy? Doporučujeme pravidelně měřit a vyhodnocovat, jak si v e-mailingu vedete a zda s CTA dosahujete vytyčených cílů.
A jak měřit úspěšnost vašich CTA? Ideálně pomocí A/B testování, kdy vyzkoušíte, na jaké výzvy k akci vaši odběratelé aktivněji reagují.
Testujte úspěšnost svých zpráv
Toto je výzva k akci. Tak by měla vypadat. Nasměrovat vás má k ideálnímu způsobu testování vaší úspěšnosti. Tak do toho!
0 komentáøù