Míra vrácení (anglicky „bounce rate“, často uváděná jen pod zkratkou BR) je základní metrikou e-mailingu, která hraje zásadní roli při hodnocení, zda byla kampaň úspěšná, či nikoliv. Proto si zaslouží samostatný článek, abyste o ní věděli vše potřebné. Stručně, jasně a výstižně. Tak pojďme na to.
Co je míra vrácení?
Tento parametr ukazuje, kolik zpráv se z nějakého důvodu vrátilo, aniž by byly doručeny do schránky adresáta.
Jak se míra vrácení počítá?
Údaj o míře vrácení získáváte v takřka všech e-mailingových nástrojích automaticky. Ty ho zjistí pomocí tohoto vzorečku:
(počet nedoručených e-mailů / počet odeslaných e-mailů) × 100.
Pokud jste poslední newsletter úspěšně nedoručili 5 adresátům, ačkoliv byl odeslán na 100 různých adres, bounce rate dané kampaně bude (5 / 100) x 100 = 5 %.
Proč je důležité sledovat míru vrácení?
BR patří mezi nejsledovanější metriky v rámci celého e-mailingu, protože jasně ukazuje, jak kvalitní a aktuální je vaše databáze kontaktů.
Dělat věci zbytečně je škoda práce, i když vás ve skutečnosti nestojí žádný čas a (pravděpodobně) ani peníze, ale především kazí statistiky a zhoršuje reputaci. A opakované posílání e-mailů adresátům, kteří je nedostanou, opravdu nemá smysl.
Jaké jsou typy míry vrácení?
Důvody nedoručení se dělí do dvou skupin.
Soft bounces nastávají například v okamžiku, kdy je e-mailová schránka adresáta plná nebo dočasně nedostupná, případně je vaše zpráva příliš velká.
Na druhou stranu hard bounces označuje situaci, kdy trvale nelze zprávu na požadovanou adresu doručit. Důvod „odražení“ nejčastěji tkví v neexistenci e-mailové adresy, doménového jména či v cílené blokaci e-mailovým serverem příjemce.
Jaká je průměrná míra vrácení? A jaká je dobrá?
Jeden z nejoblíbenějších e-mailingových nástrojů, GetResponse, na základě analýzy takřka 7 miliard zpráv od necelých 35 milionů uživatelů uvádí, že průměrná bounce rate v roce 2021 byla 2,76 %.
Nejnižší míru vrácení měly kampaně z oblasti finančních služeb (1,29 %), zatímco jednu z nejvyšších hodnot BR (4,99 %) zaznamenaly e-maily s tematikou cestování.
Jiný známý a hojně používaný nástroj, MailerLite, zase uveřejnil studii, kde v rámci 788 tisíc kampaní zaslaných z 35 000 různých účtů dosahovala průměrná míra vrácení hodnoty 0,55 %.
Naproti tomu nástroj Constant Contact, který pravidelně každý měsíc analyzuje výsledky 200 milionů e-mailů jejich zákazníků, ve svých průběžně aktualizovaných statistikách uvádí, že v květnu 2021 byla průměrná bounce rate těchto kampaní 9,96 %. Bohužel ale neuvádí, kolik uživatelů se zapojilo.
Z výše uvedených dat tedy vyplývá, že každý nástroj má jiné hodnoty. Každý z nich totiž využívá jiný data set a jinak přistupuje k importu kontaktů i práci s nimi. To je například případ automatické deaktivace adres, na které nelze e-mail doručit.
Obecně však platí, že míra vrácení do 0,3 % je dobrá. BR vyšší pak signalizuje, že by měly přijít nějaké změny.
Jak lze snížit míru vrácení?
Systematickou prací s databází kontaktů. Doporučujeme sledovat detailní statistiky, analyzovat důvody vrácení e-mailů a případně promazávat neaktivní adresy. Zde totiž opravdu platí, že kvalita je důležitější než kvantita. Nebojte se proto svůj seznam příjemců pravidelně čistit.
Některé e-mailingové nástroje ovšem dokážou automaticky odhlásit adresáty, kterým se nedaří zprávy doručit. Například SmartEmailing v případě hard bounces dané adresy sám řadí na blacklist a softovým „odrazům“ dá nejprve šest šancí, než ukončí rozesílání i na ně. Tyto kontakty pak nezapočítává do celkového počtu kontaktů v databázi.
Proto je důležité zjistit, zda průběžnou aktualizaci kontaktů za vás dělá váš e-mailingový nástroj, nebo ji musíte čistit sami. Jste ten druhý případ? Pak vám určitě přijde vhod náš článek 7 kroků k aktualizované a čisté databázi kontaktů.
Doporučujeme také využívat způsob přihlášení k odběru novinek double opt-in, kdy odběratelé nejdříve musí svůj krok potvrdit. Nejčastěji skrze potvrzovací e-mail s příslušným odkazem, kterým stvrdí svou volbu. Až pak se jejich e-mailová adresa stane součástí databáze, na kterou můžete zasílat novinky.
Double opt-in dokáže srazit bounce rate na minimum, protože bez něj může člověk (bez ohledu na to, zda záměrně či omylem, třeba kvůli překlepu) napsat neexistující adresu a projde mu to. Díky této metodě tak získáte nejen relevantní odběratele, ale zvýšíte i pravděpodobnost uskutečněných konverzí. A to proto, že obsah odešlete opravdu jen těm, kteří o něj stojí, a už při přihlášení k odběru přemýšlí nad nákupem nebo další konverzní akcí.
0 komentáøù